دکتر محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نحوه اجرای سند نقشه جامع علمی کشور باید تا پایان برنامه ششم توسعه مشخص شود، گفت: سند اسلامی شدن دانشگاهها که شبیه به سند تحول بنیادی است، اگر به نام سند تحول آموزش عالی کشور یا سند علم و فناوری کشور تغییر نام دهد قابل قبولتر است. چرا که عنوان سند اسلامی شدن دانشگاهها بسیاری از افراد را به این فکر میکشاند که این سند تنها به مقوله اسلامی شدن همه دانشگاهها و ضوابط و قوانین خاص اسلامی مربوط است اما این سند دارای بخشهای فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و مدیریتی است که اجرا شدن آن از مأموریتهای مهم آموزش عالی باید باشد.در واقع از سال ۱۳۹۲ اجرایی شدن این سند یکی از مطالبات کمیسیون آموزش مجلس است.
وی افزود: اجرای سند نقشه جامع علمی کشور یکی از مطالبات کمیسیون آموزش مجلس است که طبق مواد ۶۴ و ۶۵ قانون باید این موضوع تا پایان برنامه ششم توسعه برنامهریزی شده تا بدانیم به کجا میخواهیم برسیم.
زاهدی گفت: توجه به حوزه فرهنگی در وزارت علوم از مواردی است که تا کنون به آن بیتوجهی شده است باید با سرمایهگذاری در حوزه فرهنگی نسبت به تحول فرهنگ در دانشگاهها گام برداریم. البته باید به این نکته اشاره کنم که توجه به فرهنگ نباید بگونهای باشد که به صورت نظری تنها به اعتقادات بپردازیم بلکه باید بگونهای رفتار شود که دانشجویان ما عاشقانه وارد فرهنگ نظام اسلامی شوند.
وی ادامه داد: در بحث بیانیه گام دوم انقلاب نخستین محور آن مقوله پژوهش است که ما برای رسیدن به دانشگاه تمدنساز باید فعالیتهای پژوهشی را با سرمایهگذاری و قدرت بیشتر دنبال کنیم و با تأمین زیرساختهای آن به هدف نهایی خود برسیم. این در حالی است که برای رسیدن به دانشهای تمدنساز بین ۳۰ تا ۴۰ سال زمان نیاز است چرا که باید با پایهریزی زیرساختهای آن از برنامه هفتم توسعه این موضوع انجام شود همچنین ما برای انقلاب نسل چهارم صنعتی مباحث خوبی را در مجلس یازدهم خواهیم داشت.از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که باید حتما در مهدکودکها و پیشدبستانیها نظارت دقیقی صورت گیرد چرا که داشتن برنامه مشخص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که میتواند مهارتهای زندگی را از کودکی به نسل بعدی آموخت.
وی گفت: یکی از مسائل مهمی که امروز باید در مدارس و دبیرستانها مورد توجه قرار گیرد حوزه پرورش و مهارتهای زندگی است چرا که مقوله مهارت زندگی در داخل موضوع پرورش قرار دارد. همه مسائل پرورشی تنها به مقوله عقیدتی محدود نمیشود و باید مسائل و رویکردهای پرورش در آموزش و پرورش به طور کلی بازنگری شود که این موضوع در برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است.
زاهدی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم و حیاتی برای کشور ساماندهی و نظارت بر مؤسسات آموزش و مراکز غیردولتی است که موضوع شهریه آنها مورد رضایت مردم نیست. چرا که در این زمینه به خانوادهها در حوزه پرداخت شهریه فشار زیادی میآید که در واقع از نگاه دیگری میتوان گفت به خانوادهها ظلم میشود. از طرف دیگر نیز معلمان این مؤسسات نیز به واسطه فعالیت آموزشی که انجام میدهند حقالزحمه مناسب و استانداردی را دریافت نمیکنند.
وی گفت: وجود ویروس کرونا برای حوزه آموزش کشور تجربه خوبی به وجود آورد چرا که با توجه به پیشرفتهای علم و فناوری و شیوههای جدید آموزشی باید حتماً نگاه ویژهای به مقوله آموزش مجازی شود. در زمان اوج شیوع ویروس کرونا که مدارس و دانشگاهها به آموزش مجازی روی آوردند، نقطه مثبتی برای تغییر و تحول در سیستم نظام آموزشی بود،اما از آنجایی که این نوع آموزش به صورت مقطعی انجام شد، نیاز است که نسبت به زیرساختهای آن اقدامات لازم انجام شود چرا که در صورتی که بار دیگر نیاز به آموزش مجازی پیدا کنیم زیرساختهای کنونی نمیتواند جوابگوی نیاز واقعی آموزش و پرورش باشد و همه آن نیازها را تأمین کند.
من معتقدم برای پیشرفت در حوزه آموزش باید آموزش سکویی طراحی شود که ممکن است این نوع آموزش یکسال طول بکشد تا نیاز به سرمایهگذاری دارد که البته برای انجام آن باید یک برنامه منسجم داشته باشیم.
عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: یکی از ضرورتهای جایگزینی آموزش مجازی به جای آموزش حضوری این است که در سالهای گذشته ما شاهد مسأله آلودگی هوا بودیم که باعث تعطیلی مدارس در زمانهای مختلف شد.اگر ما زیرساختهای آموزش مجازی را تأمین کنیم میتوانیم در مواقع لازم به جای تعطیلی کلاس از آموزش مجازی استفاده کنیم.به طوری که هیچگاه دیگر شاهد تعطیلی درس و کلاس نباشیم.
وی گفت: یکی دیگر از مهمترین مسائل مربوط به آموزش و پرورش و دانشگاهها حقوق شاغلین و بازنشستگان فرهنگی است که از نظر اقتصادی از استانداردهای لازم فاصله دارد. البته اعضای هیأت علمی دانشگاهها هم از نظر درآمد ماهیانه دچار مشکلات بسیار زیادی هستند. حتی بازنشستگان آموزش عالی نیز که قبل از سال 84، بازنشسته شدهاند همچنان با مشکل کمبود حقوق مواجه هستند که در این رابطه باید قانون همطرازی حقوق شاغلین انجام شود.از طرفی اجرای نظام رتبهبندی فرهنگیان یکی از مهمترین برنامههایی است که باید مورد توجه قرار گرفته و اقدامات مثبت در این زمینه انجام شود.
وی افزود: در چند سال اخیر مبالغ مختلفی به حقوق بازنشستگان اضافه شده که از آن به نام نظام رتبهبندی یاد میکنیم که این کار از پایه غلط بوده و به شدت با آن مخالف هستم چرا که اجرای نظام رتبهبندی نیاز دارد تا یک لایحه به مجلس داده شود و پس از تأیید و تصویب اجرایی شود.
زاهدی تصریح کرد: موضوع عدالت آموزشی یکی از مباحثی است که بسیار حائز اهمیت است چرا که ما نباید در هیچ نقطهای از کشور مکانی داشته باشیم که فاقد مدرسه باشد. امروز دیگر تشکیل کلاس درس در چادر غیرقابل قبول و غیرمنطقی است از طرفی اگر بخواهیم آموزش را به معنای واقعی در سطح کشور مشاهده کنیم باید نسبت به کوشش خوب معلم در همه نقاط کشور اقدام کنیم.
وی افزود: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه آموزش کشور انجام میشود مقوله برگزاری کنکور است که متأسفانه ما دارای یک مافیای کنکور در آموزش و پرورش هستیم که آنها از برگزاری آزمونهای استاندارد جلوگیری میکنند. این در حالی است که اجرای آزمون استاندارد به عنوان پایه و اساس پذیرش و سنجش انجام میشود. که در این زمینه تا کنون غفلت شده است. به طور مثال در حال حاضر آزمون استاندارد تنها برای مقطع دوازدهم برگزار میشود در صورتی که این آزمون باید برای همه کلاسهای درسی به خصوص مقاطع دهم و یازدهم نیز اجرا شود در واقع هر سه مقطع تحصیلی نیازمند برگزاری آزمون استاندارد هستند که در این رابطه باید بگویم متأسفانه دستهایی خارج از آموزش و پرورش وجود دارد که مانع از برگزاری آزمون میشود که مهمترین علت آن هم این است که میخواهند مانع حذف کنکور شوند چرا که با برگزاری این آزمونها ما دیگر در سطح کشور نیاز به برگزاری کنکور نخواهیم داشت.
عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: من معتقدم برای جلوگیری از برخی موضعگیریها و توافقات پنهانی که اثرگذاری منفی به عنوان نفوذ در درون آموزش و پرورش وجود دارد باید قوانین و مقررات محکمی در این رابطه اتخاذ شود. به طور مثال نهادهای بینالمللی به کمک برخی از نهادهای داخل کشور مطالبی را آماده کرده بودند که درباره فهم مسائل جنسی بود که خوشبختانه از آموزش و تدریس آن جلوگیری شد و نتوانستند اخبار نفوذی خارج از کشور به اهداف دست پیدا کنند.
زاهدی تصریح کرد: اعزام معلمان به خارج از کشور از موضوعات مهم دیگری است که باید به آن نگاه ویژهای داشت چرا که در این زمینه گزارشاتی از خروج معلمان در کشورهای دیگر به دست آمد که باید در رابطه نظارت جدی صورت گیرد. در واقع یکی از اولویتهای مجلس یازدهم سازماندهی جدی معلمان در اعزام به خارج از کشور است.
وی گفت: در حال حاضر آموزش عالی شبیه به آموزش و پرورش دارای مشکلات خاص خود است به طور مثال یکی از مشکلاتی که دانشگاههای ما با آن روبهرو هستند موضوع کمبود تجهیزات است که باید نسبت به تأمین آن اقدام فوری انجام شود. در واقع باید به این نکته اشاره کنم که اکثر دانشگاهها با مشکل فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی مواجه هستند با توجه به اینکه سرعت پیشرفت علم و فناوری بسیار بالا است ما باید تجهیزاتی که اکنون در دانشگاهها و مراکز علمی ما وجود دارد که اکثراً مربوط به 50 سال قبل است را جایگزین تجهیزات جدید و به روز بکنیم. البته خیلی از دانشگاههای ما احتیاج به بازسازی بنا دارند.
زاهدی افزود: ما برای کمک به آموزش و پرورش در زمینه تأمین تجهیزات مورد نیاز آموزشی قانونی را تصویب کردیم که در این قانون درآمدی را که از محل عوارض مصرف گاز به مدارس تأمین میشود برای خرید تجهیزات مدارس و هنرستانها مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر 120 هزار کلاس درس در سطح کشور نیاز به تخریب، بازسازی و مقاومسازی دارند. همچنین 30 درصد ساختمانهای آموزشی تحت پوشش وزارت علوم نیز که شامل کلاس درس و آزمایشگاه است نیاز به بازسازی دارند.
|