کد خبر:13682   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 3 تیر سال 1399 ساعت 12:49:0

ساخت دستگاه اولترا سانتریفیوژ دارویی برای نخستین بار در ایران

متخصصان ایرانی توانستند با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی نمونه اولیه دستگاه اولتر اسانتریفیوژ دارویی را تولید کنند و اکنون در حال انجام اصلاحات لازم برای تولید صنعتی این محصول هستند.


رضا کیاپاشا، مدیرعامل شرکت ادمان فناوری پنگان در مورد ویژگی‌ها و برتری‌های دستگاه اولترا سانتریفیوژ دارویی گفت: این محصول برای اولین بار در ایران تولید شده و دارای چرخش 60 هزار دور در دقیقه است و 500 هزار برابر جاذبه زمین قدرت گرانش دارد که محصول‌های مشابه، این ویژگی‌ها را در کنار هم ندارند.
کیاپاشا در مورد نمونه خارجی این محصول نیز خاطرنشان کرد: چهار شرکت از دو کشور ژاپن و آمریکا تولید کننده این محصول در جهان هستند و ایران سومین کشور تولید کننده این محصول خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از مراکز تحقیقاتی کشور نمونه خارجی این محصول را در اختیار دارند اما به دلیل نبود امکان تعمیرات و نگهداری، در عمل اولترا سانتریفیوژهای آنها قابل استفاده نیستند.
وی در مورد تسهیلاتی که شرکت متبوعش از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرده است، گفت: شرکت ما که در ابتدا با تعمیرات دستگاه‌های موجود وارد این عرصه شده بود بعد از انجام تحقیقات لازم در این زمینه توانست به عرصه تولید نیز راه پیدا کند. در مسیر تولید نمونه اولیه توانستیم با کمک «تسهیلات نمونه‌سازی» صندوق نوآوری و شکوفایی، محصول بومی ‌شده را تولید کنیم.
مدیرعامل شرکت ادمان فناوری پنگان به استقرار این شرکت در مرکز رشد سرم‌سازی رازی اشاره کرد و گفت: مجموعه سرم‌سازی رازی در تامین هزینه‌های ساخت این محصول نیز مشارکت داشته است. در حال حاضر نمونه اولیه تولید شده در حال اصلاح کیفیت و بهینه‌سازی است و پیش‌بینی می‌کنیم که در نیمه دوم سال آینده نمونه صنعتی آن تولید شده و وارد بازار شود.
کیاپاشا در مورد بازارهای داخلی و خارجی متقاضی دستگاه اولترا سانتریفیوژ دارویی تصریح کرد: در حال حاضر از مراکز و دانشگاه‌هایی که در زمینه دارویی آزمایشگاه تحقیقاتی دارند تقاضای خرید داریم. عمده تمرکز شرکت نیز تامین بازارهای داخلی برای این محصول است و بحث صادرات در فازهای بعدی تولید قرار می‌گیرد.
وی در مورد بازار هدف دستگاه اولترا سانتریفیوژ ادامه داد: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بزرگترین مصرف‌کنندگان این دستگاه هستند و به عبارت کلی‌تر مراکز داروسازی یا تحقیقاتی که در حوزه‌های دارویی، پزشکی، میکروبی و ژنتیکی تحقیقات انجام می‌دهند بازار هدف این محصول خواهند بود.
مدیرعامل شرکت ادمان فناوری پنگان در پایان درباره میزان اشتغال و نیروهای فعال در ساخت این محصول یادآور شد: متخصصان حوزه‌های مکانیک و برق برای ساخت این محصول در کنار هم تلاش کرده‌اند و نمونه اولیه ماحصل تلاش 6 نفر از متخصصان این حوزه‌ها بوده است. برای تولید صنعتی و زمانی که به نیروی بیشتری برای تولید نیاز باشد حتما نیروهای جدید استخدام خواهند شد.