به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعد از صحبت های اعضاء هیئت مدیره اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی، ضمن خیر مقدم به اعضای اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی گفت: اهمیت ریاضیات وگسستی که در این حوزه به وجود آمد منجر به تشکیل اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی شده است.
وی با اشاره به اینکه دوره جدید به عنوان عصر الگوریتم نامگذاری شده است، گفت:
بنیان تکنولوژیهای جدید بر ماهیت دیجیتال است.
دکتر عاملی با بیان این مطلب که محیط دیجیتال محیطی عددی است، خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که تعبیری که از این محیط به عنوان محیط مبتنی بر صفر و یک میشود، دقیق نیست چرا که در بین این دو عدد بینهایت جهان اعداد وجود دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مصالح جهان مجازی، اعداد و مسیر تغییرات و روندها بر مبنای الگوریتم های عددی است.
وی تأکید کرد: مسیریابی که در فضای دوم انجام میشود بسیار خیرهکننده است و جنبه هوشمندی آن که باعث اتومایزیشن میشود ابتنا بر قابلیت جهان ریاضیات دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که جداسازی در علوم منجر به ایجاد مشکل میشود، تأکید کرد:
جداسازی گاهی اوقات منجر به انزوای علوم شده است و از قدرت آن کاسته است.
دکتر عاملی بر لزوم تحول در کتب درسی تأکید کرد و گفت: اصلاح متون آموزش و پرورش نیاز به کار جدی دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر جایگاه کانونی و محوری ریاضیات در فضای دوم گفت: به عنوان مثال فیس بوک که نزدیک به دو میلیارد و چهارصد میلیون جمعیت دنیا در آن فعال هستند، 700 هزار اپلیکیشن دارد و همین طور ارزش تراکنش سرمایهای گوگل در سال 2019 نزدیک به یک تریلیون دلار بوده است که بنیان طراحیهای این محیط به ریاضیات مرتبط است و کاملاً ماهیت رقومی دارد.
وی با اشاره به ریاضیات قدیم و جدید خاطرنشان کرد: اشخاصی که دانش ریاضیات قدیم را دارند لزوماً در ریاضیات جدید (منظور ریاضیات دیجیتال است) موفق نیستند،
انشعاب به وجود آمده در رشتههای جدید باعث شده که جایگاه ریاضیات جدید کم رنگ شود و نیاز به کار جدیتر دارد.
دکتر عاملی به این موضوع که پایهگذار الگورتیم دانشمند و متفکر ایرانی، خوارزمی است، اشاره کرد و گفت: فناوریهای جدید، به اعتبار اینکه رقومی شدهاند، جدید هستند.
وی با تأکید بر اینکه
عدم توانایی حل مسئله منجر به خشونت میشود، گفت: در سواد اینترنتی، وقتی فرد به سواد تحلیلی برسد توان مرز ایجاد کردن دارد، ریاضیات دانش حل مسئله است و اگر بتوانیم تفکر ریاضی را در جامعه تقویت کنیم، بجای ناراحتی و خشونت کلامی یا حتی بدنی، برای حل مسئله و یافتن راه حل تلاش میکنیم.
دکتر عاملی در مورد مسئله کنکور نیز گفت: در کنکور ضمانتهای لازم برای ایجاد آزمون ایمن وجود دارد و سازمان سنجش نیز در این زمینه تلاش بسیاری کرده است اما آیا این روش صحیح است که سرنوشت دانشآموز ظرف 4 ساعت آزمون تعیین شود؟
وی با اشاره به اینکه آزمون در یک فرآیند با آزمون مقطعی تفاوت دارد و دو سیاست متفاوت است، اضافه کرد:
اگر به آزمون فرآیندی اعتقاد داریم، در این صورت باید دانش آموز مقطع به مقطع سنجیده شود و طی یک دوره چهار ساله جایگاه دانشگاهی خود را پیدا کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه اراده بزرگتری نیاز است که مسیر کنکور متفاوت دیده شود، خاطر نشان کرد:
اولین صحبت بنده با دکتر قالیباف به عنوان رئیس جدید مجلس در مورد کنکور بوده است که بتوانیم با همکاری مجلس مسیر دقیقتر و کارآمدتری را برای توانمندسازی و سنجش و سپس پذیرش دانش آموزان در دانشگاه دنبال کنیم.
دکتر عاملی بر لزوم تفکیک بین سنجش و پذیرش تأکید کرد و گفت: از این رو
دانشگاهها باید استقلال پذیرش داشته باشند و ضرورت دارد قاعدهای برای ضمانتهای پذیرش و عدالت در پذیرش فراهم شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نقشه جامع علمی کشور در شرف اصلاح و بازنگری است، به اعضای اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی پیشنهاد داد: به منظور پیشرفت تقویت علوم پایه به طور عام و ریاضیات به طور خاص در نقشه جامع علمی کشور پیشنهادات خود را به ستاد نقشه ارائه دهند.
همچنین دکتر عاملی به آغاز فعالیت شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: فعالیت این شورا با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی پیشنهادات خود را برای تقویت علوم پایه در آموزش و پرورش ارائه دهند و حتماً استقبال خواهیم کرد.
دکتر محمدزاده خبر داد: تشکیل دبیرخانه اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی در فرهنگستان علوم
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محسن محمدزاده استاد تمام رشته آمار در دانشگاه تربیت مدرس در تشریح هدف از تشکیل اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی گفت: این اتحادیه متشکل از ۹ انجمن آمار، ریاضی، تحقیق در عملیات، شورای خانههای ریاضیات، اتحادیه انجمنهای ریاضی معلمان، انجمن فیزیک و... است و موارد بررسی صرفاً در حوزه آموزشعالی نیست و مدارس نیز لحاظ شده است.
وی درمورد اقدامهای انجام شده توسط این اتحادیه تصریح کرد: تا کنون ۲ سمینار به منظور بررسی مشکلات و چالشهای ریاضیات برگزار شده است و خروجی این سمینارها منجر به ارائه و احصاء راهکار عملی و انتشار کتابها و مجموعه مقالات در این زمینه شد.
دکتر محمدزاده با اشاره به تشکیل دبیرخانه اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی در فرهنگستان علوم، گفت: این اتحادیه مأموریتهایش را بر اساس برنامه و اقدامات نقشه جامع علمی کشور قرار داده است.
دکتر تومانیان عنوان کرد: ارائه پیشنهادات برای اصلاح کنکور به وزارت علوم
در ادامه دکتر مگردیچ تومانیان رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم، در تشریح شاخه ریاضی فرهنگستان علوم گفت: ۱۴ نفر از اساتید باسابقه و پیشکسوت حوزه ریاضی کشور در شاخه ریاضی فرهنگستان به منظور بررسی مشکلات و ارائه راهکار در حوزه ریاضی حضور دارند.
وی در توضیح مسائلی که اخیراً در فرهنگستان علوم بررسی شده است، گفت: در بررسی مسئله کنکور با ارزیابی انجام شده به عنوان مثال متوجه شدیم داوطلب با کسب امتیاز بالا در زبان انگلیسی و کسب امتیاز پایین در ریاضی در رشته فنی پذیرفته میشود که بررسیهایی به منظور ارائه راهکار انجام شد و پیشنهاداتی برای اصلاح این موضوع به وزارت علوم ارسال شده است.
دکنر تومانیان با بیان این مطلب که دانشگاه فرهنگیان نیز مورد بررسی قرار گرفته، افزود: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان تأکید به جذب فارغالتحصیلان این دانشگاه در آموزشوپرورش و معلمی دارد، باعث میشود به عنوان مثال فارغالتحصیل کارشناسی ریاضی از یک دانشگاه دیگر نتواند به عنوان معلم ریاضی جذب شود.
دکتر مهدوی امیری: ریاضی در کشور مورد غفلت واقع شده است
در ادامه دکتر نظامالدین مهدوی امیری رئیس انجمن ایرانی تحقیق در عملیات با اشاره به اینکه ریاضی در کشور مورد غفلت واقع شده است، گفت: امروزه ریاضی در دنیا به عنوان مجموعهای به عنوان علوم ریاضی که ترکیبی از ریاضیات سنتی، ریاضیات کاربردی و تحقیق در عملیات است، شناخته میشود.
وی در تشریح یکی از دلایل تشکیل اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی گفت: یکی از مأموریتهای اتحادیه این است شاخههای مختلف ریاضی که در قرن بیستم شکل گرفت را یکجا گردآوردی کند.
دکتر مهدوی با بیان این مطلب که کاربرد عمده تحقیق در عملیات به عنوان یکی از شاخههای ریاضی این است که دانشمندان گروههای مختلف را برای دستیابی به نتایج بهینه گرد هم جمع میآورد، گفت: شاخه دیگر ریاضی، کدگذاری و رمزگذاری است که برای امور نظامی و کامپیوتر کاربرد دارد.
وی با اشاره به اینکه به شاخههای ریاضی در کشور کمتوجهی شده و نگاه سنتی به ریاضی وجود دارد، افزود: در اتحادیه تلاش داریم علوم ریاضی در کشور از این حالت گذار به حالت پیشرفته ارتقاء یابد.
دکتر مهدوی با بیان این مطلب که در حال حاضر در ریاضیات این مشکل وجود دارد که به سبک گذشته آموزش داده میشود، گفت: ریاضیات باید با سبک جدید یعنی به صورت ترکیبی آموزش داده شود و ضرورت دارد ریاضیات در سطح عمومی متحول شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال خانم مریم میرزاخانی، خودش تمایل به یادگیری همه زمینههای ریاضی داشت و ترکیب کردن زمینههای مختلف ریاضی برای پیدا کردن راهحل مفید به عنوان یکی از خصیصهها در کسب
بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات توسط مریم میرزاخانی مطرح شد.
دکتر مهدوی ابراز امیداواری کرد: با توجه به کاربردهای متنوع علوم ریاضی در سیاستگذاری لحاظ و بودجهگذاری شود.
دکتر رستمی: نگرانی از افت ریاضیات در مدیریت و سیاستگذاری وجود دارد
در ادامه جلسه دکتر رستمی عضو اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی با تأکید بر اینکه هدف از تشکیل اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی این است که مشکلات به صورت ریشهای حل شود، گفت: نگرانی از افت ریاضیات در مدیریت و سیاستگذاری وجود دارد که ضرورت دارد این موضوع بهبود یابد.
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور، گفت: نقشه جامع علمی به طور کامل در اتحادیه مورد بررسی قرار گرفته و اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی میتواند اثرگذاری ویژهای با توجه به فهرست اقدامات نقشه جامع برای اجرایی شدن آن داشته باشد.
دکتر رستمی با تأکید بر اینکه این نگرانی وجود دارد که دانشآموزان توانایی حل مسئله را نداشته باشند، گفت: شاید بتوان گفت علت اصلی این است که دغدغه معلم و دانشآموز تستزنی است و عدم توانایی حل مسئله منجر به تربیت مدیرانی در سطح جامعه میشود که نمیتوانند به درستی تحلیل کنند.
وی تأکید کرد: اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی داوطلب است با تشکیل کارگروههای ویژه به اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور کمک کند.