کد خبر:13663   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 2 تیر سال 1399 ساعت 9:12:0

تبدیل دانش به کسب و کار درآمدی بیش از نفت برای کشور دارد

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه با سرمایه گذاری روی دانشجو وی را وارد بازار کسب و کار می‌کند و دانشجو با آموزش صاحب درآمد می‌شود.


محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در مراسم امضای یادداشت تفاهم چند جانبه میان بنیاد ملی توسعه فناوری، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دانشگاه برای آینده فکر می‌کند و قرار است محصول آینده را تربیت کند و به جامعه تحویل دهد، اظهار کرد: مایه خرسندی است که بنیاد ملی توسعه فناوری توانسته چندین دستگاه از قبیل وزارتخانه مهم کشور، جهاد دانشگاهی، و ... را در کنار هم گرد آورد که به مانند نت‌ورکی بزرگ ایجاد کرده که ما را سریعتر به مرحله استراتژی، سیاستها و راهبردها وصل می‌کند که امروز ما بشدت به آن نیاز داریم.
وی با بیان اینکه امروز باید نیازهای ۲۰ سال آینده جامعه را شناسایی کنیم، گفت: در طرح جیکو دانشجو نسبت به کشور و سازمانش احساس تعلقی دارد و پس از طی دوران تحصیلات دانشگاهی هرگز فراموش نمی‌کند که کشورش چگونه ساخته شد.
رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت مشارکت دانشجو به اشکال مختلف در ساخت جامعه، افزود: دانشگاه تهران از فعالترین دانشگاه‌های کشور از نظر فعالیت دانشجویی در حوزه‌های هنری، ادبی، اجتماعی و سیاسی است و شاید بخش‌های دیگر اجتماعی به مراتب فعالتر از حوزه سیاسی است.
نیلی، آموزش را از راه‌های آشنایی دانشجو با جامعه برشمرد و افزود: کار دانشجویی تخصصی از دیگر شیوه‌ها برای آشنایی دانشجو با جامعه است. دانشگاه تهران هم همواره کوشیده تا دانشجویان نیازمند کار برای کسب درآمد را شناسایی و به عنوان دانشجوی تخصصی در حوزه تخصصی مشغول فعالیت کند تا ضمن آنکه سابقه کار برای وی دانشجو محسوب شود، درآمد و مشارکت هم داشته باشد.
وی با بیان اینکه هم اکنون شرکتهای مختلفی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر هستند، خاطرنشان کرد: دانشگاه با سرمایه گذاری بر روی دانشجو وی را وارد بازار کسب و کار می‌کند و دانشجو ضمن آموزش صاحب درآمد می‌شود، بنابراین با مشارکت بیشتر دانشجو و همکاری گسترده‌تر، کمتر شاهد مشکلات اقتصادی و کسب و کار خواهیم بود.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه هم‌اکنون ایجاد کسب و کار با دانش عجین شده است، گفت: امید می‌رود این وضعیت خوشایند آثار مثبتی را در جامعه ایجاد کند، در راستای این اتفاق می‌توان از ظرفیتهای فوق‌العاده استفاده و بسیاری از چالش‌ها را برطرف کرد.
نیلی با اشاره به نقش ملی و بین‌المللی دانشگاه، ادامه داد: دانشگاه تهران در راستای رسالت خود دانشکده کارآفرینی ایجاد کرد و آموزش و افزایش مهارت دانشجو و آشنایی وی با جامعه را از مسئولیتهای اجتماعی خود می‌داند.
وی با بیان اینکه باید در دانشگاه بستری فراهم شود تا دانشجو مهارتهای لازم را کسب کند، تصریح کرد: ما معتقدیم هر مشکلی در جامعه راه حلی علمی دارد و این وظیفه دانشگاه است که این راه حل را پیدا کند.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به زیر ساختهای مناسب در این دانشگاه در ادامه سرمایه اصلی را اساتید، دانشجویان و کارکنان برشمرد و افزود: باید بر روی دانش نرم، سخت افزاری و .. سرمایه گذاری کرد تا بتوان به وظیفه خود که همان کمک به توسعه پایدار و خلق ارزشهاست، عمل کرد.
نیلی با اعتقاد به اینکه تبدیل دانش به کسب و کار بزرگترین سرمایه و درآمدی بیش از نفت را برای کشور دارد، تصریح کرد: بدین ترتیب دیگر کشورها به ما نیازمند می‌شوند.
*در ایام کرونا ترافیک شبکه ارتباطی کشور بیش از ۲ برابر شد
در ادامه این مراسم هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گفت: در ایام کرونایی ترافیک شبکه ارتباطی کشور بیش از ۲ برابر شد اما با همه مشکلات سعی شد با همراهی دوستان حاکمیت و بخش خصوصی ارتباطات در حد امکان پایدار بماند.
وی مهم‌ترین کار کرد این تفاهم نامه را افزایش هم افزایی و همدلی دانست و گفت: این هم افزایی و همدلی باعث پیشرفت در امور می شود.
هاشمی تکنولوژی نوین و تحول آفرینی را از موضوعات مهم دنیای امروز برشمرد و افزود: این موضوع بسیاری از کسب و کارها را متأثر کرده است.
وی با بیان اینکه بر اساس نتایج موسسه مطالعات راهبردی در دنیا حجم اقتصادی هوش مصنوعی ۵۰۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۳۰ خواهد بود، گفت: پس باید به موضوع هوش مصنوعی توجه بیشتری کرد.
هاشمی افزود: حاکمیت دیتاها از موانع انقلاب صنعتی چهارم است، بحث بعدی زیرساختهای پردازشی است که وزارت ارتباطات به آن توجه داشته و ابر کانتینرها با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال توسعه هستندو موضوع بعدی توجه به نیروی انسانی است و باید در کشور فکر افزارها شرایط بهتری پیدا کنند که در کنار هم می‌توانند اتفاق خوبی را رقم بزنند.
منصوی، معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این مراسم با بیان اینکه در دوره کنونی و در انقلاب صنعتی چهارم نوع مواجهه مردم با مسایل و دولتها متحول شده است، افزود: در انقلاب صنعتی چهارم بازیگران اصلی پلتفرم‌ها هستند.
وی با بیان اینکه در کشورهای آلمان و اتریش پلتفرم‌های ملی طراحی شده است، ادامه داد: ما هنوز در سطح ملی وارد نشده‌ایم اما فعالیتهای این چنینی کمک می‌کند تا پلتفرم‌های ملی شکل بگیرد.
معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما نظیر دیگر کشورها در تأمین نیروی انسانی متخصص در انقلاب صنعتی چهارم با مشکل مواجه هستیم، گفت: در این خصوص صرف آموزش رسمی و کلاسیک پاسخگو نیست، بلکه نیازمندیم بستری فراهم شود تا ضمن آموزش تئوری و عملی به موضوعات یادگیری عمق بخشیده شود.