کد خبر:13598   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 26 خرداد سال 1399 ساعت 10:20:0

حرکت آموزش عالی به سمت دانشگاه‌های جامعه محور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش عالی با حرکت به سمت دانشگاه‌های جامعه محور و کارآفرین، این آمادگی را دارد که در حوزه تحقیق و فناوری هر پیشنهاد و درخواستی را برای مراکز دولتی برآورده کند.


دکتر منصور غلامی در نشست مدیران ارشد وزارت علوم که با حضور معاون اول رییس جمهور و در سالن شهدای جهاد علمی وزارتخانه برگزار شد افزود: آموزش عالی کشور در دوره پیش از انقلاب و در طول استقرارش که حدود ۵۰ سال طول کشید بیشتر به سوی آموزش نیروی انسانی متمرکز بود وپس از انقلاب نیز از همین ظرفیت استفاده شد و همه نیاز‌های نیروی انسانی کشور را دانشگاه‌های ما تامین کردند.
وی افزود: از اوایل دهه ۷۰ پیگیر موضوع پژوهش در دانشگاه‌ها شدیم و به سمت فعالیت‌های پژوهش محور روی آوردیم که در اواسط دهه ۸۰ و با گذشت ۱۰ سال از آغاز فعالیت‌های پژوهشی به رتبه علمی درخور توجهی در مجامع علمی جهانی دست یافتیم و همچنان جایگاه برتر خودمان را حفظ کردیم.
وزیر علوم با بیان اینکه از اواخر دهه ۹۰ رویکرد دانشگاه‌ها به حل مسائل و توسعه فناوری قرار گرفت، گفت: از ۴۳ پارک علم و فناوری موجود در کشور ۳۷ پارک در وزارت علوم و در مجموعه‌های دانشگاهی حضور دارند و تقریبا در هر استان یک پارک در مجموعه‌های وزارت علوم وجود دارد.
دکتر غلامی افزود: عملکرد دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در مرحله تولید و توسعه فناوری، این روز‌ها در شرایط خاص بیماری کرونا به خوبی خودنمایی و دستاورد‌های خوبی را برای خودکفایی کشور تولید، عرضه و حتی صادرات کرد.
وی گفت: در حال حاضر ۵ هزار شرکت دانش بنیان داریم که اشتغال پایدار دارند و بعضی جایگاه برجسته ملی و حتی بین الملل در مراودات دارند.
وزیر علوم با بیان اینکه اکنون دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های جامعه محور حرکت کرده اند گفت: مراکز علمی ما به مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی توجه دارند و مطالعاتشان را در این حوزه‌ها متمرکز کرده اند و برون داد‌های خوبی دارند، هر چند مشاهده خروجی کار آن‌ها چند سالی زمان می‌برد.
دکتر غلامی با اشاره به ظرفیت و توانمندی ویژه آموزش عالی گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی ظرفیت ویژه‌ای هستند که فعالیت هایشان باعث شده است جایگاه علمی کشور حفظ شود و این آمادگی را دارند که در حوزه تحقیق و فناوری هر پیشنهاد و درخواستی از مراکز دولتی را حتی در این شرایط نابرابر جهانی برآورده کنند