کد خبر:13542   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 21 خرداد سال 1399 ساعت 11:50:0

انتظارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی از مجلس شورای اسلامی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن برشمردن مطالبات قرآنی از مجلس یازدهم، پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه امور قرآنی را مطرح کرد و گفت: با توجه به روحیه انقلابی نمایندگان این دوره، جهش و تحول در عرصه‌ فعالیت‌های قرآنی را پیش‌بینی می‌کنم.


حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به جایگاه ویژه مجلس شورای اسلامی، گفت: هویت مردم‌سالاری دینی و جمهوریت نظام با مجلس شورای اسلامی‌ محقق می‌شود، لذا می‌توان پنج وظیفه کلان و اصولی برای مجلس توصیف کرد.
وی وضع و اصلاح قوانین بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی را از جمله این وظایف برشمرد و افزود: نظارت بر قوه مجریه، رسیدگی به شکایات مردم، نظارت بر اجرای بودجه سالانه کشور و حق اظهارنظر در تمام امور کشور از جمله این وظایف است. از سوی دیگر ما ظرفیتی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که در حوزه کلان سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و نظارت بر علم و فرهنگ کشور مورد توجه است به ویژه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور پنج وزیر فرهنگی و آموزشی و دو نماینده از مجلس و ... به کار سیاست‌گذاری، هماهنگی ‌و نظارت بر امور قرآنی کشور می‌پردازد که به اهداف و وظایف مجلس نزدیک است. یعنی وقتی اهداف و وظایف مجلس شورای اسلامی را نگاه می‌کنید به شدت نزدیکی بین شورای توسعه و مجلس وجود دارد. 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه از مجلس انتظار می‌رود در هر کدام از وظایف خود در امور قرآنی نیز مداخله مؤثر داشته باشد، گفت: مجلس در تعامل و هماهنگی با شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بهترین وجه عمل کند، چراکه طبق منشور توسعه فرهنگ قرآنی، که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت راهبردی فعالیت‌های قرآنی بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
۲ وظیفه مجلس در امور قرآنی 
رئیس اتحادیه جهانی فعالان قرآنی افزود: در امور قرآنی دو وظیفه اصلی برای مجلس شورای اسلامی قابل انتظار است. اولی، نظارت بر وزارتخانه‌های متولی سه حوزه تخصصی امور قرآنی با محوریت تحقق اسناد راهبردی است. فلسفه سپردن مسئولیت سه حوزه تخصصی قرآنی به سه وزارتخانه این بوده است که از ظرفیت نظارتی مجلس بر قوه مجریه از طریق سوال از هیئت دولت و تذکر به وزرا استفاده شود و همین موضوع می‌تواند به فعالیت‌ها، جنبه اجرایی بدهد و به دنبال آن موفقیت در اجرا را شاهد باشیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه متأسفانه این وظیفه تاکنون محقق نشده است، اظهار کرد: نمایندگان مجلس به استناد منشور باید از وزرا سؤال کنند که وضعیت این سه حوزه تخصصی به کجا رسیده است؟ آیا جلسات کمیسیون‌ها مرتباً برگزار می‌شود یا خیر؟ از آنجا که منشور بالاترین سند قرآنی کشور است، برای اجرای اهداف و راهبردها سه سند راهبردی در آموزش عمومی، پژوهش و آموزش عالی و تبلیغ و ترویج تنظیم شده و همه فعالیت‌های قرآنی کشور در مدار این اسناد است. بنابراین همه ارکان کشور موظف هستند فعالیت خود را منطبق بر آن و بر‌ محور اسناد حرکت کنند.
اثرات نگاه هوشمندانه مجلس به قرآن 
وی تصریح کرد: اگر نگاه هوشمندانه مجلس بر شیوه اداره کشور، سلامت نظام را تأمین می‌کند، هوشیاری و نگرش هوشمندانه به تراز قرآنی اداره کشور هم از حیث اجتماعی و هم از حیث فردی می‌تواند سلامت قرآنی نظام را تضمین کند و این در گرو نظارت مجلس بر وزارتخانه‌های متولی سه حوزه تخصصی است که در بالا اشاره شد.
محمدی دومین وظیفه مجلس را فرهنگ‌سازی تحقق عزم و اهتمام نهادها به توسعه فرهنگ قرآنی عنوان و بیان کرد: مدل راهبردی نظام‌ جمهوری اسلامی برای توسعه تمسک به قرآن و عترت در همه عرصه‌ها، ایجاد عزم ملی و اراده هماهنگ‌ میان مدیران و مردم است. عزم ملی و اراده هماهنگ مدیران و مردم، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. انتظار می‌رود فراکسیون قرآن و عترت به گفتمان‌سازی این مسئله در میان تک‌تک نماینده‌ها و کمیسیون‌ها به خصوص کمیسیون آموزش، تحقیقات و کمیسیون فرهنگی اهتمام خاص داشته باشد.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود بیان کرد: علاوه بر دو وظیفه کلیدی مورد اشاره وظایف دیگری برای مجلس یازدهم در زمینه پیگیری مطالبات قرآنی وجود دارد. مشارکت در طراحی و تصویب سیاست‌های امور قرآنی کشور و تکمیل حلقه‌های مفقوده قانون‌گذاری امور قرآنی با استفاده از ظرفیت ملی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از‌ جمله این وظایف است. مشارکت موثر نمایندگان در جلسات شورای توسعه و کمیسیون‌ها و سایر جلسات تخصصی ضمن اینکه می‌تواند در برقراری هماهنگی و تعامل مؤثر میان‌ مجلس و شورای توسعه زمینه‌سازی و حلقه‌های مفقوده را پیدا و تکمیل کند، در امر قانون در امور قرآنی نیز می‌تواند بستر خوبی را فراهم سازد.
نگاه مجلس به شورای توسعه به‌مثابه یک کمیسیون
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته مصوبات مجلس باعث تقویت و تثبیت مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی شد، گفت: بهره‌گیری از جلسات شورا در تحلیل و بررسی طرح‌ها و لوایح قرآنی از دیگر مطالباتی است که در مورد مجلس یازدهم وجود دارد. شورای توسعه از ظرفیت‌های ملی و از دستاوردهای نظام است. لذا انتظار از مجلس این است که به این شورا به مثابه یک کمیسیون تخصصی نگاه کند. البته قبلاً پیشنهاداتی مبنی بر تشکیل نشست مشترک فصلی میان شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجلس برای بهره‌مندی از این ظرفیت مطرح کرده‌ایم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: انتظار دیگری که از مجلس می‌رود، حمایت از اجرای اسناد راهبردی سه‌گانه است. هیچ امری از این حساس‌تر نیست که منشور به عنوان سند بالادستی و اسناد سه‌گانه که به عنوان راهبردهای اجرایی توسعه فرهنگ قرآنی، مورد توجه قرار گیرد. مجلس باید تمامی برنامه‌های حوزه آموزش عمومی، پژوهش و تبلیغ و ترویج را با استناد به اسناد بالادستی تعریف و در این چارچوب به اجرای اسناد کمک و از آن حمایت کند.
کاهش فاجعه‌بار بودجه امور قرآنی
وی با تأکید بر اینکه حمایت از ارتقا بودجه قرآنی با رویکرد تقویت بخش مردمی از دیگر مطالبات قرآنی از مجلس یازدهم است، به تشریح وضعیت بودجه در سال‌های گذشته پرداخت و اظهار کرد: وضعیت بودجه به مرور کاهش یافته و این کاهش در حد فاجعه است. یکی دیگر از انتظارات از مجلس حمایت از بودجه قرآنی در زمان بررسی بودجه است. البته فراکسیون به صورت ویژه حمایت‌هایی داشته، ولی باید به صورت خاص‌تر مورد پیگیری قرار گیرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تقویت ظرفیت‌های نهادی مجلس در ارتباط با امور قرآنی را از دیگر مطالبات از مجلس یازدهم برشمرد و افزود: ظرفیت‌های تعاملی با مجلس در امور قرآنی اعم از کمیسیون فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات و به ویژه فراکسیون قرآن و عترت ... است. تقویت تعامل این ساختارها با شورای توسعه یکی‌ از انتظارات است. دبیرخانه شورای توسعه در ابتدای شکل‌گیری کمیسیون‌های مجلس آمادگی خود را برای همکاری و ارائه گزارش اعلام کرده است. علاوه بر این با توجه به اهمیت موضوع، پیشنهاد ایجاد کمیسیون ویژه امور قرآنی جهت هماهنگی مجلس و شورای توسعه و استفاده متقابل از ظرفیت‌های مطالعاتی کارشناسی ۱۵ساله دبیرخانه را نیز مطرح می‌کنیم، این موضوع می‌تواند نماد اهتمام مجلس یازدهم به قرآن در آستانه گام دوم انقلاب باشد.
نقش مجلس در امور قرآنی طی یک دهه 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برخی اقدامات مجلس در سه دوره اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در ۱۰ سال اخیر، مجلس نقش اساسی در پیشبرد بسیاری از کارها داشته است که از جمله این اثرات می‌توان به تصویب و تثبیت اعتبارات اجرای منشور اشاره کرد. هر چند که بودجه منشور روز به روز تقلیل داشته، اما مجلس اهتمام خود را داشته و دولت عنایتی به اجرا نداشته است، اینجا ورود مجلس لازم است. تصویب قانون تحصیل رایگان قاریان و حافظان، تصویب و تنظیم اجرای اسناد راهبردی منشور و تصویب بندهای قرآنی قابل تعریف در برنامه‌های توسعه از دیگر تلاش‌های مجلس در ۱۰ سال اخیر بوده است. احساس من این است با توجه به سابقه‌ای که از نمایندگان جدید داریم، می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد یک ارتقا و یک جهش قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی باشیم.
محمدی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت همکاری شورای توسعه با مجلس یازدهم اظهار کرد: رویکرد مجلس یازدهم عمدتاً فرهنگی - علمی خواهد بود، البته جنبه اقتصادی هم‌ مورد توجه است. این رویکرد از آنجا نشئت می‌گیرد که در مجلس یازدهم غلبه با نیروهایی که به ولایت نزدیک‌تر و بهره‌مند از روحیه انقلابی هستند، است، برای این قشر، قرآن، اصل تحولات فرهنگی است. لذا با این رویکرد امر قرآن در چهار سال آینده دچار تحول جهشی خواهد بود. اگر برخی فتنه نکنند و روابط را خراب نکنند به یک ارتباط منطقی و منظم بین مجلس و شورا خواهیم رسید و تعامل بسیار پیش‌برنده‌ای به خصوص با فراکسیون خواهیم داشت. نمایندگان جدیدی که در مجلس یازدهم حضور دارند اکثراً قرآنی هستند و سابقه همکاری نزدیکی در شهرستان‌ها با آنها داشته‌ایم. ان‌شاالله این ارتباط بیشتر خواهد شد.