کد خبر:11349   تاریخ انتشار: جـمـعــه ، 2 خرداد سال 1399 ساعت 17:23:0

مواضع ۹گانه حوزه های علمیه در مقابله با رژیم صهیونیستی

آیت الله اعرافی پیشنهاد های عملیاتی برای مبارزه ای فراگیر با رژیم صهیونیستی و خطوط کلی مبارزه و مطالبه امت از دولت ها و نهادها و سازمان ها در مسئله فلسطین را ترسیم نمود.


مدیر حوزه های علمیه طی سخنانی در کنگره بین المللی قدس شریف که به صورت زنده  و با حضور و سخنرانی اندیشمندانی از بیش از ۱۵ کشور در فضای مجازی پخش شد، در سخنان مبسوطی به مسئله فلسطین، وظیفه امت اسلام، وظیفه حوزه های علمیه، دولت‌های اسلامی و خطوط کلی مبارزه و مطالبه امت از دولت ها و نهادها و سازمان ها در مسئله فلسطین پرداخت که برشی از پیشنهاد های عملیاتی وی برای مبارزه ای فراگیر با رژیم صهیونیستی به همراه متن کامل فارسی، انگلیسی و عربی  در ذیل می آید:
آیت الله اعرافی در این  سخنان به ۱۲ محور کلی اشاره کرده و بیان داشت: بر این باوریم که ملت های اسلامی باید از حکومت ها و نظام های حاکم کشورهای خود امور زیر را مطالبه کنند:
۱. مسئله فلسطین و مقاوت را یک مسئله عربی اسلامی و انسانی بدانند و آن را در مرکز برنامه ریزی ها و اقدامات و روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خویش قرار دهند.
۲. متحد شدن و کنار گذاشتن تمام اختلافات طایفه ای و مذهبی و نژادی در راه مبارزه با اسرائیل.
۳. توافق بر سند مشترک در مورد مسئله فلسطین که البته این سند باید شامل برنامه عملی باشد.
۴. از سازمان ملل بخواهند مقاومت و محور مقاومت و حق اجرای همه پرسی عمومی برای تعیین سرنوشت ملت فلسطین توسط خود آنها را به رسمیت بشناسد و پیگیر اجرای آن باشند.
۵. اعلام رسمی روز قدس به عنوان یک روز جهانی در تمام کشورهای جهان به ویژه جهان اسلام.
۶. نپذیرفتن معامله شوم قرن و تلاش برای ناکام گذاشتن آن.
۷. قطع تمام روابط اقتصادی و تجاری و فرهنگی با اسرائیل و تحریم محصولات آن.
۸. قطع روابط سیاسی و بستن سفارت های اسرائیل در تمام کشورها و تمرکز بر مبارزه با اسرائیل از طریق روابط خارجی.
۹. حمایت مالی و اقتصادی از مقاومت فلسطین و لبنان و سوریه علیه صهیونیست ها.
۱۰. حمایت سیاسی از فلسطین و ایستادگی در برابر اسرائیل از طریق فعالیت در سازمان های بین المللی و ارائه طرح و برنامه در جمعیت عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت.
۱۱. قطع تمام مذاکرات مخفیانه و علنی با اسرائیل و نپذیرفتن هرگونه عادی سازی روابط.
۱۲. مطالبه اعمال فشار بر تمام کشورها برای قطع روابط و عدم حمایت از اسرائیل.
وی در پایان ضمن نگاهی تاریخی به حمایت ها و مواضع حوزه های علمیه در قبال مساله فلسطین به عنوان نخستین مساله جهان اسلام، مواضع حوزه های علمیه را اینگونه تبیین کرد:
موضع حوزه های علمیه
برادران محترم و فرزندان امت اسلام!
حوزه های علمیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتقاد اسلامی خود و اتکا بر خویش و همچنین بر اساس علم به قدرت عظیم اقتصادی و تجاری و نفتی و ثروت های مالی و انسانی و فکری امت اسلام و با تکیه بر مراجع عظام و رهبری خود امام خامنه ای ایمان دارند که راه حل خروج از بحران کنونی جهان اسلام، به فعلیت رسیدن قدرت‌های متنوع مسلمانان و قدم نهادن در راه وحدت جهان اسلام برای بنای تمدن نوین اسلامی است. در این زمینه لازم است همگان به ویژه علما و روحانیون دست به دست هم دهند و همکاری و همفکری کنند تا تمدن فراگیر و متوازن اسلام را معرفی کنند، همان اسلامی که می تواند مصلحت فرد و جامعه را در نظر بگیرد و میان عقل و عدالت و پیشرفت و صلح و مقاومت و جهاد جمع کند. همه ما باید منادی اسلامی باشیم که جامع میان آرمان ها و واقعیت ها است؛ اسلامی که میان نوگرایی و اصالت و مدرنیته و سنت ها جمع می کند؛ اسلامی که جامع میان عالم درون و بیرون و حماسه و عرفان و دانش و دین و منافع ملی و منافع انسانی و فراگیر برای تمام اهداف اسلامی و مذهبی و انسانی مشترک باشد و بر این اساس از تمام فرزندان امت می خواهیم به پیشنهادهای زیر عمل کنند:
اول: از تمام برادران و خواهران خود و اندیشمندان و جوانان آگاه می خواهیم برای بنای تمدن نوین اسلامی و وحدت اسلامی تلاش کنند.
دوم: عملی ساختن اصل برادری اسلامی و وحدت امت و کنار گذاشتن تمام اختلافات و تفرقه و روی آوردن به گفتگوی اسلامی. بر این اساس از همه می خواهیم هرگونه تعصب و خشونت و افراط و ترور را کنار بگذارند.
سوم: برنامه ریزی برای پیشرفت علمی و معرفتی و تکنولوژی در تمام زمینه های علمی.
چهارم: تاسیس بازار مشترک اقتصادی و تجاری اسلامی.
پنجم: تاسیس بازار مشترک علمی و تکنولوژی اسلامی.
ششم: تاسیس بازار مشترک فرهنگی و رسانه ای اسلامی.
هفتم: تمرکز بر احیای هویت مشترک اسلامی و بازگشت به ارزش های اسلامی.
هشتم: از همه می خواهیم عدم اعتماد به نفس را کنار بگذارند و زیر بار هرگونه رابطه و ارتزاق از دشمنان امت اسلامی نروند.
نهم: بر مبارزه با اشغالگری و تروریسم دولتی و جنگ افروزی تاکید می کنیم.