علی ذوعلم در نشست "نقد و بررسی اهداف دورههای تحصیلی"، با بیان اینکه کار تربیتی کار کیفی محض است و توجه به این مسائل برای سازمان پژوهش بسیارمهم است، اظهارکرد: اگر بخواهیم به دانش آموز نگاه عمیقی ارائه بدهیم باید به همین مسائل توجه کنیم به عنوان مثال گاهی ممکن است یک جلسه درس 20 دقیقهای از دو واحد درسی اثر گذارتر، سازندهتر باشد و در نظام تعلیم و تربیت و بازآرایی دورههای تحصیلی باید به کیفیت توجه ویژهای شود.
وی با اشاره به بازآرایی تشکیلاتی، افزود: این بازآرایی لازم بوده و بدون آن تحقق سند تحول امکان پذیر نبوده است و ساختار 50 ساله سازمان را اصلاح کرد و البته این اقدام در یک فرآیند کاملا مشارکتی انجام گرفت و شکل نهایی این بازآرایی مشخص و خلاءهای آن تا حدی دیده شد.
ذوعلم با اشاره به اینکه یکی از اشکالات در ساختار قبلی عدم توجه جدی به نگاه مدرسه محوری بود، گفت:کار تألیف و تولید بستههای یادگیری بر عهده مجموعهها، بنیادها، پژوهشگاهها و هرجایی قرار میگیرد که بتواند متناسب با برنامه درسی و استانداردهای مصوب حوزههای تربیت و یادگیری به میدان بیایند و با نظارت دقیق سازمان محتوا تولید کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی راه اندازی شبکه شاد توسط وزارتخانه را کاری بزرگ برشمرد و گفت: ممکن است انتقاداتی به این کار وجود داشته باشد چرا که هر کاری ضعفهایی دارد که باید در طول مسیر تکمیل شود اما از این کار باید در یک نگاه کلان استقبال کنیم تا به مرور زمان در جایگاه اصلی خودش قرار بگیرد و در بستر سایت رشد بازتعریف شود.
ذوعلم با اشاره به اینکه یادگیری صرفا معطوف به کلاس به معنی حضور فیزیکی و معلم و کتاب درسی نیست، خاطرنشان کرد: ممکن است معلم برنامهای را ابداع کند و یا موقعیتهای دیگری برای دانش آموز ایجاد کندکه اتفاقات دیگری برای دانش آموز بیفتد؛ ولی برنامه درسی هم اکنون تک موقعیتی است و به سه ضلع کلاس، کتاب و معلم تبدیل شده است لذا این بازطراحی دوره صرفا به تغییرعناوین کتابهای درسی و زمان محدود نمیشود و به خلاقیت و ابداع نیاز دارد که مرحله سوم بوده و معماری آن کار باید انجام شود.
وی با بیان اینکه بارها در اسناد تحولی آموزش و پرورش آورده شده که خانوادهها باید در تربیت دانش آموز مشارکت داشته باشند، گفت: تربیت یک امر تعاملی و دوسویه است؛ اینگونه مسائل باید در بازطراحی جدید محقق شده و عینیت پیدا کند و اگر واقعا قرار است تحول اتفاق بیفتد بخش عمده آن تحول در برنامه درسی و تربیتی است.
|