حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ضمن خیر مقدم خدمت حاضرین در جلسه گفت: این جلسه جلسهی خوبی بود که برای بنده این فرصت به دلیل حضور در جمع عزیزانی که در جریان تربیت معلم حضور دارند و دغدغه مند نسبت به این جریان می باشند و به این شان به یک موضوع اهتمام و علاقه و نه یک شغل نگاه میکنند، مغتنم بود
وی در باب افق آرمانی دانشگاه فرهنگیان افزود: در بحث اهمیت دانشگاه فرهنگیان نکات را دوستان فرمودند، چه افق آرمانی دانشگاه فرهنگیان که به هر حال این دانشگاه مرکزی است که قرار است تمدن نوین اسلامی را طراحی کند و حتما این تمدن تولید کنندگیاش در فضایی صورت میگیرد که انسانهایی را در این طراز تربیت میکند و تربیت معلم در آن افق و با این سطح قابل اهمیت است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: در این دانشگاه چه در بحثهای نیازهای مقدماتی و فوری و ضروری که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و مانندش داریم که اهتمام مقام معظم رهبری را نسبت به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم پیگیری کنیم و خودمان هم به این باور قائل هستیم که اگر نظام تربیت معلم با دستگاه آموزش و انتقال داده اشتباه گرفته شود، آسیبهایی را که به نظام عمومی کشور وارد میکند جبران ناپذیر است.
وی با اشاره فرآیند تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: اتفاقاتی که در دانشگاه تربیت معلم رخ میدهد و ما واقعا از سطح فرآیند تربیت این معلم راضی نیستیم و خروجی ها با آن حد مطلوب قطعا فاصله دارد و بخش زیادی هم ناشی از محدودیت امکاناتی است که در اختیار شماست چه در بحث ردیف استخدامی و بحث هیئت علمی و بحث بودجه و سرانه و فضاهای آموزشی و انواع محدودیتهایی که عزیزان با آن مواجه هستند.
حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی گفت: راهکارهایی که عزیزان دادند حتما قابل تحقیق و پیگیری است، بنده پیشنهاد میکنم که اتاقهای فکری که خروجی آن در حد نظام مطلوب و در غالبهای مختلف باشد تشکیل شود و در نهایت راهکارهای خروجی این جلسات قابل پیگیری باشد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به طرح های پیشنهادی در راستای اعتلای دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: در بحث رسیدن دانشگاه فرهنگیان به حد مطلوب قطعا بخشی از آن وظیفه دستگاههای بیرون از دانشگاه فرهنگیان است و پیگیری طرحهایی که به اعتلای دانشگاه فرهنگیان و پیدا کردن آن هویت و شخصیتی که در انتظارات شما بیان شده است وظیفه ماست و یک بخشی هم باید بپذیریم تحولات باید در درون دانشگاه فرهنگیان اتفاق بیافتد یعنی اعضای هیئت علمی و مدیریتهای فعال در دانشگاه باید این باور را هم در خود و هم در اعضای زیر مجموعه اش که دانشجو معلمان هستند منتقل کنند که این جایگاه، جایگاه متفاوتی است و زمانی که به این باور برسیم مطالبات هم تفاوت خاصی پیدا میکند.
وی در ادامه افزود: همانطور که مطرح شد باید به دنبال دروس معارف مختص به دانشگاه فرهنگیان برویم و باید آیین نامه ارتقای اساتیددانشگاه فرهنگیان را هم پیگیری نماییم و ممکن است که در بخشی استاد پژوهشگر لازم داشته باشیم، اما انتظار شما انتظار یک استادی است که قرار است معلم پرور باشد، بخشی از این معلم پروری مهارت های آموزشی است و بخشی از آن خود آموزش است و بخش دیگری از آن همان اخلاق معلم است؛ به هر حال این استادی که قرار است معلمها را تربیت کند چه ویژگی هایی دارد؟ قطعا این دانشگاه و اساتید آن از مختصاتی متفاوت برخوردار هستند که با اساتید دانشگاههای دیگر متفاوت است کما اینکه پژوهشگاهها با دانشگاهها متفاوتند و کارکرد دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاهها قطعا تفاوت دارد و طبیعتا آن الزاماتی که این تفاوت نگاه را ایجاد می کند باید در بخش های مختلف اعمال شود و خیلی از اینها باید از درون شما بجوشد.
وی در پایان با آرزوی قبولی طاعات و عبادات بهترین تقدیرها را در شب قدر برای حضار جلسه از خداوند متعال درخواست کرد.
در ادامه حجتالاسلام دادگر ضمن تشکر از حجتالاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری که این فرصت را به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم فراهم کردند پیرامون چگونگی دستیابی به تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی گفت: دلیل انتخاب این موضوع بخاطر دغدغههایی است و اهمیت مسئله تعلیم و تربیت معلم در کشور و انتظاراتی که در این زمینه وجود دارد و ما معتقدیم که انقلاب اسلامی ایران توانسته با احیاگری امام خمینی(ره) نسبت به تمدن اسلامی که منشأ تغییرات فراوانی در ایران و در جهان شود و خود این فرصت، فرصت بسیار مغتنمی بوده و نگاهی که به این موضوع داشتهاند، نگاه تربیت انسان طراز میباشد، که مسئله مهمی است.
وی ادامه داد: این فرصتهای ماه مبارک رمضان و فرصتهای قدم زدن، فکرکردن، اندیشیدن در رابطه با تعلیم و تربیت به حساب می آید و این موضوع به عنوان یکی از اصیل ترین و اساسی ترین عناصر هر تمدن و از عناصر اصلی تعلیم و تربیت است که ما معتقدیم خط سیر کلی نظام اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی برسد و برای ایجاد تمدن هم انسان به پرورش احتیاج دارد.
حجتالاسلام دادگر گفت: به فرموده مقام معظم رهبری دستگاه اصلی تعلیم و تربیت، نظام آموزش و پرورش است که به عنوان کانون اساسی خلق دنیای آینده است و این نقش و جایگاه را هیچ دستگاه دیگری ندارد و از جهتی دیگر مرکز رسمی تربیت معلمان و مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشور هم دانشگاه فرهنگیان است. بنابراین یکی از مسیرهای اصلی تحقق تمدن نوین اسلامی تعالی دانشگاه فرهنگیان متناسب با معیارهای اسلامی و انقلابی است.
وی با اشاره به نقش مهم دانشگاه فرهنگیان و وظایف پیش روی آن اظهار کرد: این دانشگاه برای تأمین، تربیت و توانمند سازی منابع آموزش و پرورش تأسیس شده و نقش مهمی در این زمینه دارد و سیاستهای کلی مقام معظم رهبری در حوزه تعلیم و تربیت معلم فرا روی این دانشگاه است، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه اصلی راه، تکلیف را روشن کرده و همه این ظرفیتهایی که فرا روی ما است ما را به این وا میدارد که ما تحول در آموزش و پرورش و تربیت معلم را با نگاه تمدنی تعقیب کنیم.
|