عصر امروز محسن حاجی میرزایی درآیین بزرگداشت مقام معلم که با حضور رئیس جمهور و بطور ویدئو کنفرانسی با معلمان نمونه سراسر کشور برگزار شد، با گرامیداشت یادوخاطره شهیدان مرتضی مطهری، باهنر و رجایی و ۵ هزار شهید معلم و ۳۶ هزار دانش آموز شهید و تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم، اظهار کرد: یکی از شاخصهای مهمی که حکومتها را با آن میسنجند حل پایدار مسائل است و اینکه حکومتها بتوانند مسائل را حل کنند و در شرایط غیر منتظره به سرعت وضعیت را مدیریت کنند و برای پیشرفت و تعالی جامعه برنامه ریزی کنند.
وی افزود: این کارآمدی محصول اثربخشی نهادهای حکومت است و مهمترین عامل در دستیابی نهادهای کارآمدی بر اساس وحدت نظری کارآمدی جریان یادگیری جامعه است هرچه این جریان با کیفیتتر، هوشمندانه و دقیقتر باشد نهادها و جامعه کیفیتر خواهند بود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه رکن مهم تحولات جامعه نظام تعلیم و تربیت است، گفت: امروز ما، محصول آموزش و پرورش دیروز ماست و برای این محصول معلمان نقش کیفی و اصلی را دارند و معلمان جانشین تمام نداشتهها هستند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: معلم حامل امانت نظام و خانوادهها است و نظام چشم امید به اقدامات معلمان دارد و خانوادهها فرزندان خودرا به معلمان میسپارند لذا هرچه معلم توانمندتر و با انگیزهتر باشد بهتر خواهد بود.
حاجی میرزایی تاکید کرد: سیاست ما در آموزش و پرورش در قبال معلمان تقویت توانمندیها، افزایش صلاحیتهای حرفهای، افزایش انگیزه آنان و ارتقای منزلت و معیشت و معلمان است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اینکه معلمان با کیفتتری داشته باشیم، ستادی تشکیل دادهایم که بطور مستمر ساماندهی کمی و کیفی معلمان را برنامه ریزی میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان اذعان کرد: طرح رتبه بندی را برای اندازه گیری توانمندیها و صلاحیتهای تخصصی معلمان برنامه ریزی کردیم که خوشبختانه در این دولت به ثمر نشست.
وی در ادامه اضافه کرد: توافقی با وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۱۷۰هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان انجام شده است و روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور مراسم خشت گذاری۱۴500 واحد مسکونی در ۱۱استان انجام گرفت.
حاجی میرزایی افزود: مطالبات فرهنگیان در سال ۹۸ به بهترین وجه پرداخت شد و با کمترین میزان بدهی در سال اخیر وارد سال ۹۹ شدیم که از این بابت از رئیس جمهور و دولت قدردانی میکنم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شیوع کرونا، اظهار کرد: کرونا پدیده ناشناختهای بود و ماموریتهای ما در آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داد و رابطه مدرسه، معلم و دانش آموز به خاطر تعطیلی مدارس آسیب دید.
وی تاکید کرد: با پدیدهای نوظهور رو برو بودیم که برای آن هیچ تجربه آموختهای در جهان وجود نداشت و در این سالها جهان با چنین پدیدهای با این گستردگی روبرو نشده بود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه خوشبختانه دولت در عرصه آموزش و سلامت واکنش سریع و سنجیدهای نشان داد،گفت: سه روز پس از تعطیلی عمومی مدارس از شبکههای تلویزیون آموزش را شروع کردیم و آموزشها به ۴شبکه توسعه پیدا کرد و با پخش این برنامهها معلمان با کیفیت به دورترین مناطق کشور برده شدند و در چادرهای عشایری دانش آموزان توانستند از معلمان باکیفیت برخودار شوند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: طبق بررسیهای انجام گرفته بیش از ۲۷ میلیون بار برنامههای آموزشی دانلود شده است که نشان میدهد اقدام بسیار خوب و مثبتی بوده است .
وی افزود: اما برنامههای آموزشی تلویزیونی همه نیازهای ما را پاسخ نمیداد چون تلویزیون ارتباط یک سویهای داشت و ما به دنبال ارتباط دوسویه بودیم لذا بلافاصله درصدد طراحی یک سامانه بومی، اختصاصی، امن و تعاملی برای دانش آموزان برآمدیم که خوشبختانه فعال شد و تاکنون بیش از ۱۱ میلیون دانش آموز و ۷۸۰ هزار معلم و مدیر به شبکه آموزش دانش آموزی پیوستهاند و در سامانه شاد فعال هستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ظرفیتهای متنوعی در این برنامه پیش بینی شده است، اظهار کرد: در گام اول به همین ظرفیت بسنده کردیم اما در آینده افزایش ظرفیتها را خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: بر انجام این اقدام در همین ماههای تعطیلی اصرار داشتیم چرا که اگر در اسفند ۹۸ غافل گیر شدیم نمیتوانیم در آذرماه ۹۹ اگر خدایی نکرده بیماری شیوع پیدا کرد بگوییم که غافلگیرشدهایم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: باید ظرفیتها را فعال کنیم و میزان تاثیر روشها و برنامهها را اندازه گیری کنیم و خودمان را آماده کنیم و به همین دلیل علیرغم اینکه ریسک زیادی که داشت این ریسک را قبول کردیم و کار را با سرعت انجام دادیم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: برخی از دانش آموزان در مناطقی هستند که دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارند و برای آن مناطق به سرعت اعلام کردیم که خانوادهها نگران نباشند چراکه ما مسئول آموزش دانش آموزان هستیم و با کمک معلمان از طریق راهبران آموزشی، بستههای آموزشی و ظرفیتهای تلویزیونی استانی و محلی برای برنامههای آموزشی استفاده میکنیم و آموزش را ادامه خواهیم داد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه آموزش دانش آموزی نقطه آغاز تحولات شگرف در خدمات در بستر اینترنت خواهد بود و آیندگان از آن بیشتر استفاده خواهند کرد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه تکلیف قانونی برای اجرای سند تحول بنیادین داریم، گفت: از سال1390 که سند تحول بنیادین ابلاغ شده است تلاشهای فراوانی برای اجرای آن شده است و قرار بوده که سند تحول بنیادین هر۵ سال بازنگری شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای اجرایی شدن سند نیاز است که سند برای جامعه ملموس و شوق انگیز باشد و جامعه متقاضی اجرای آن باشد.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: از مجموع اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین۲۵ بسته تحولی که تحقق پذیر، سنجش پذیر، شوق انگیز و مورد پذیرش جامعه باشد، تهیه و تدوین شده است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر نتوانیم نتایج سند تحول را به جامعه نشان دهیم نمیتوانیم برای اجرایی شدن آن برنامه ریزی دقیقتری کنیم که قابل اجرا باشد.
وی با اشاره به ۲۵بسته تحولی اظهار کرد: یکی از بستههای تحولی مهارت آموزی است که قانونی از سال ۶۶ داریم که هر دانش آموز با طی کردن دوران متوسطه نظری باید یک مهارت داشته باشد که این تکلیف هنوز اجرایی نشده است و برنامهریزی کردیم که هر دانش آموز یک مهارت را به طور جدی پیگیری کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسته دیگرکنترل وزن و چاقی است، گفت: بررسیها در سال ۹۴ نشان داده است۲۱ درصد کودکان ۷ تا۱۸سال از چاقی رنج میبرند و مطالعهای در سال ۹۶ نشان داده که ۲۷ درصد از چاقی رنج میبرند و برای وزن مناسبتر، زندگی سالمتر و تحرک بیشتر این بسته را اجرایی میکنیم و تعهد کردهایم که سه درصد این شاخص را کاهش دهیم.
وی با اشاره به طرح مدرسه خوانا، اذعان کرد: خواندن و نوشتن و درک مطلب جزو ماموریتهای اصلی آموزش ابتدایی است و بررسیها نشان میدهد که این عرصه آسیب دیده است و برای تقویت این عرصه در ۵ درصد مدارس این طرح اجرا میشود.
حاجی میرزایی گفت: بسته دیگر طرح آجر به آجر است و امسال خیرین۸۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی مشارکت کردهاند که درصدد هستیم تا خیرین خرد را علاوه بر خیرین بزرگ داشته باشیم تا پدیده خیرین را گسترش دهیم و پیش بینی کردهایم که۴۰ درصد در آن مشارکت داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: از مدارس کوچک رنج میبریم چرا که در مدارس کوچک هزینه بیشتر و کیفیت کمتر است و متاسفانه در سالهای گذشته مکانیابی از قاعده علمی تبعیت نکرده است و تعداد زیادی از مدارس خالی از دانش آموز است و در کنار آن۳۰ درصد مدارس نیاز به نوسازی و مقام سازی هستند.
حاجی میرزایی در پایان گفت: رابطه خردمندانهای بین مکان و تحرک جمعیت و نظام آموزشی برقرار کردیم و به امید خدا ۳۷۰پروژه را بر این اساس پیش خواهیم برد.
|