|
کد خبر:11015 تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 7 اردیبهشت سال 1399 ساعت 22:47:0
|
پژوهش تدوین منشور ملی اخلاق حرفهای |
پژوهش «تدوین منشور ملی اخلاق حرفهای»؛ بهکوشش (مرکز تحقیقات میان رشتهای علوم انسانی اسلامی دانشگاه امام صادق (علیهالسلام) مجری طرح، دکتر حسن داناییفرد (ناظر طرح) و دکتر مصباحالهدی باقریکنی (مشاور عالی طرح) انجام شده که توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1393 منتشر شد. |
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این پژوهش نگاشته شده است که تدوین «منشور ملی اخلاق حرفهای» تلاشی است در مسیر فرهنگسازی و نهادینهکردن اصول و ارزشهای مرتبط با اخلاق کسبوکار که نوعی تلاش برای مدیریت کردن اخلاق در جامعه حرفهای محسوب میشود.
سالیان بسیاری است که پدیدهای بهنام منشورهای اخلاقی حرفهها و سازمانها در کشور ایران و همچنین سایر کشورها متعارف شده است. مسلماً این پدیده همانند سایر پدیدهها باید مورد ارزیابی و واکاوی قرار گیرد که آیا چنین پدیدهای وافی به مقصود بوده است یا خیر؟
بنابراین هدف کلی پژوهش حاضر شناسايی مؤلفهها يا اصول کلی حاکم اخلاق حرفهای در بخش دولتی است بطوریکه ساير حرفهها مبتنی بر آن اخلاق حرفهای خودرا اصلاح، بازنگری و يا تنظيم کنند.
اخلاق حرفهای با مسئولیت اجتماعی سطوح مختلف کسبوکار و تجارت ارتباط داشته و از این جهت میتوان گفت که اخلاق حرفهای، هم به شغل و حرفه افراد و هم به حوزه کسبوکار سازمانها و صنوف مختلف ارتباط پیدا کرده و هم در سطح ملی و بینالمللی مطرح است.
نظر به اينکه اين پژوهش چندين فاز دارد بنابراین در هر فاز از روشهای مختلف استفاده شده است. روش فاز اول که مرور ادبيات نظری است، روش يکپارچهسازی و مطالعات کتابخانهای است.
فاز دوم، از روش مصاحبه کيفی با خبرگان سازمانی و دانشگاهی استفاده شده است.
استراتژی پژوهشی در فاز سوم يعنی تدوين منشور ملی اخلاق حرفهای، تئوری مفهومسازی بنيادی يا روش رويش نظريه است.
همچنین در بخشی از این پژوهش نگاشته شده است که زندگی سالم اجتماعی آن است كه افراد قوانين و حدود و حقوق يكديگر رامحترم شمارند، عدالت را امری مقدس بهحساب آورند، به يكديگر اعتماد و اطمينان داشته باشند، ضامن اعتماد متقابل آنها كيفيات روحی آنها است. هر فردی خود را متعهد و مسئول اجتماع خويش بشمارد، در سریترین نهانخانهها همان تقوا و عفاف از آنها بروز كند كه در ملاء عام و در نهايت بدون طمعی به يكديگر نيكی كنند، ارزشهای اخلاقی رامحترم بشمارند، با يكديگر مانند اعضاء يكپيكر، متحد و متفق باشند.
آن چيزی كه بيش از هر چيز حق را محترم، عدالت را مقدس، دلها را نسبت به يكديگر مهربان و اعتماد متقابل را ميان افراد برقرار میسازد، تقوا و عفاف را تا عمق وجدان آدمی نفوذ میدهد، به ارزشهای اخلاقی اعتبار میبخشد، شجاعت مقابله با ستم ايجاد میكند و همه افراد را مانند اعضای يك پيكر بههم پيوند میدهد و متحد میكند، ايمان مذهبی است.
همچنین در بخش دیگری از این پژوهش بحث مهم دیگری مطرح است اینکه مبنای اخلاق حرفهای چیست؟
اخلاق حرفهای ریشه در مفاهیم و ادراکات فلسفی علم اخلاق دارد و تأکید این شاخه از اخلاق نیز بر همان مسائل فلسفی است با این تفاوت که در اینجا فعالیتهای تجاری و کسب وکار واسطه تعامل اخلاق و جامعه هستند. بررسی آثار موجود در زمینه اخلاق حرفهای نیز حاکی از آن است که این حوزه کاربردی اخلاق، بیشتر از سبقه و مبادی فلسفی برخوردار بوده و نظر فلاسفه اجتماعی را بهخود جلب کرده است.
همچنین در ادامه مبحث اخلاق حرفهای نتیجهگیری شده است:
اولاً واژگان «اخلاق حرفهای»، «اخلاق تجاری» و «اخلاق کسب وکار» واژگان مترادفی بوده که سطوح فردی، سازمانی، صنفی، ملی و بینالمللی دارد و صاحبنظران به فراخور بحث، خود سطحی از آن را انتخاب کردهاند.
ثانیاً در پروژه «تدوین منشور ملی اخلاق حرفهای» سطح بحث از اخلاق حرفهای، هم سطح فردی و هم سطح سازمانی است. بدین معنا که به حرفه هم از منظر یک شغل فردی همچون خیاطی و هم از منظر یک پست درون سازمانی نگاه میشود.
ثالثاً در این پروژه بر مسئوليتهای اخلاقی سازمان نیز بر مبنای نگرش کلگرايانه و سيستمی تأکید شده است.
در ارتباط با مفهوم منشور و اینکه چه منشوری اخلاقی، چه منشوری رفتاری و چه منشوری حرفهای است، هیچ اتفاق نظری وجود ندارد. اما به نظر میرسد که غالباً همه این واژگان برای یک منظور مورد استفاده قرار میگیرند و به عبارت دیگر این واژگان مشترک معنوی هستند. بنابراین، در این تحقیق نیز تعریف عمومی-کارکردی ذیل برای منشور در نظر گرفته شده است:
«منشور اخلاق حرفهای سندی است مشتمل بر ارزشهای اخلاق حرفهای حاکم بر رفتار و گفتار که باید گرامی داشته شوند.»
پرداختن به مقوله «رفتار اخلاقی» قدمتی کهن داشته و به قرنها پیش از میلاد مسیح مربوط میشود. در ایران نیز از دوران ایلخانیان نفوذ فتوت غیرسیاسی در میان اقشار شهری این فرصت را برای اهل فتوت فراهم آورد که با مشارکت در تعریف مبانی نظری تشکیلات دنیوی اهل حرفه(اصناف)، تقدس بخشیدن به کار و نیز به سلسله مراتب صنفی، اخلاق حرفهای آنها را بر اساس باورهای دینی- فتوتی تدوین کنند که رستگاری اخروی را بیان میداشت.
کارکردهای برشمرده شده در این تحقیق از جهات مختلف دامنه گستردهای دارند. برای مثال برخی به کارکردهای سازمانی، برخی به کارکردهای ملی و بینالمللی و برخی دیگر به اثرات سازنده منشورها برای ذینفعان - از جمله مشتریان و سهامداران- تمرکز کردهاند.
اینکه یک منشور اخلاقی شامل چه مؤلفههایی میشود بحث مفصلی است که در این تحقیق به اجمال به آن پرداخته شد. بررسیها حاکی از آن است که محتوای منشورها با توجه به هدفی که آن منشور دنبال میکند و حوزه مخاطبان آن، میتواند متفاوت باشد. برای مثال هرچه دامنه مخاطبان منشور گستردهتر در نظر گرفته شود، مؤلفههای منشور به سمت بیان اصول و ارزشهای کلی بیشتر حرکت میکند و از جزئیات رفتاری فاصله میگیرد.
شاید مهمتر از بحث تدوین منشور اخلاقی، بحث پیاده کردن آن باشد که برای آن رهنمودهایی مطرح شده است. غفلت از این راهنماییها سبب آسیب و نقصان به منشورها در مرحله اجرا میشود. البته آسیبهای دیگری هم در مرحله تدوین منشورها مطرح است که آنها نیز به نوبه خود باعث نقصان در مقبولیت و در نتیجه نقصان و کاستی در پیادهسازی آنها میشود.
همچنین در این پژوهش ارزشهای اخلاقی از نگاه مقام معظم رهبری مدظلهالعالی احصاء شده است. برای تبیین مناسبتر از ارزشها، میتوان آنها را به سه ارزش بنیادین، اساسی و کارکردی تقسیم کرد. ارزش بنیادین که از جنس باور است بهعنوان زیربنای ارزشهای دیگر بوده و در حقیقت، اشاره به فلسفه وجودی و هدف بنیادین اخلاق دارد. ارزشهای اساسی، ارزشهای کلی هستند که ناشی از ارزشهای بنیادین بوده و خود مشتمل بر ارزشهای کارکردی هستند. در نهایت ارزشهای کارکردی ارزشهای عملی ناشی از ارزشهای اساسی هستند که باید هر فرد آنها را در مقام اجرا، سرلوحه فعالیت خود قرار دهد.
یکی از شاخصهای ارزش اساسی «کارآمدی در محیط کار بهمعنای بکارگیری اصول و قواعدی در جهت بهبود فعالیتهای کاری است» میباشد که بهشرح ذیل نگاشته شده است:
ابتکار، نوآوری و خلاقیت،
نظارت دائمی بر زیرمجموعه،
همراهی، سرعت و دقت در کار،
خردگرایی و تدبیر مبتنی بر علم،
کار جمعی و تیمی،
آیندهنگری،
پاسخگویی به نیازهای زمان،
حمایت از همکاران.
اگر ذخيره اخلاقی و معنوی در وجود انسان از حد لازم کاهش یابد، انسان دچار لغزشها و گمراهیهای بزرگی خواهد شد. معنويت در وجود يک انسان، برای او مايه هدفدارشدن است و زندگی او را معنا و جهت میدهد؛ همچنان که آرمانهای معنوی و اخلاقی، زندگی يک جامعه، يک کشور و يک ملت را جهتدار میکند و به تلاش و مبارزه او معنا میدهد و برای انسان هویت میسازد.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بهعنوان رهبر فقيه و فرزانه انقلاب، همواره به حقيقت این امر توجه داشته و در هر سخنرانی با مسئولان و کارگزاران نظام، سایر ارگانها و حرفهها، آنها را از توصيههايی اخلاقی بهرهمند میکند. از اینرو در این پژوهش سعی شده است کلیه مفاهیم و ارزشهای اخلاقی کار احصاء و بهصورت مدون و منظم تبیین شود.
هدف از رعايت اين الزامات و پرهيزهای اخلاقی، در درجه اول خودسازی و بعد خدمتگزاری به مردم برای کسب رضايت الهی است.
فایل پژوهش مذکور را میتوانید از اینجا دانلود کنید:
|