کد خبر:10966   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 4 اردیبهشت سال 1399 ساعت 14:3:0

پیشنهاد تشکیل ستاد ملی علم و فناوری برای مقابله با کرونا

رئیس دانشگاه تهران از پیشنهاد تشکیل یک ستاد ملی علم و فناوری برای مقابله با کرونا به جهانگیری خبر داد.


محمود نیلی احمدی آبادی صبح امروز در بیست و هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ که به صورت مجازی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نهادهایی که بیش از همه تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت، دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزش عالی هستند.
وی افزود: به دلیل حضور گسترده جوانان و کلاس‌های جمعی و فشردگی خوابگاه‌ها، طبیعتاً این مراکز یکی از نگران کننده‌ترین نهادهای کشور بود و مدیریت این شرایط کار بسیار دشواری محسوب می‌شد.
رئیس دانشگاه تهران ضمن بیان این مطلب که موضوع کروناویروس موضوعی است که هنوز دنیا نتوانسته به خوبی آن را مدیریت کند و تقریباً همه دنیا در یک شرایط مبهم حرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری چه در بحث درمان و چه در بحث مدیریت این ویروس نمی‌تواند ادعایی در خصوص آن داشته باشد و راه حل روشن و مشخصی را ارائه دهد. چرا که همه شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند و شاید در این میان دانشگاه‌ها بتوانند نقش بزرگ‌تری را ایفا کنند.
نیلی ادامه داد: ابهامات و تجربه‌های ناقص در خصوص شیوع کروناویروس، نیاز به علم بیشتر دارد و در این شرایط دانشگاه‌ها می‌توانند با حضور و فعالیت خود نقش تعیین کننده‌تری را ایفا کنند.
وی در ادامه به نقش دانشگاه‌ها در مواجه با کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: اولین اقدامی که ما باید در دانشگاه‌ها در مواجهه با شیوع این ویروس انجام می‌دادیم، مدیریت دانشگاه‌ها در شرایط بحران بود. چرا که تعطیلی این مراکز و حرکت به سمت آموزش مجازی یک تصمیم بسیار درستی بود و به نظر من این امر برای کشور دستاورد بزرگی بود.
رئیس دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه آموزش مجازی در حال حاضر در کشورهایی که جدیداً به لیست مبتلایان به کروناویروس پیوستند به کار گرفته می‌شود، تصریح کرد: با وجود مشکلاتی چون امکان عدم دسترسی دانشجویان به آموزش مجازی و مشکلات تجهیزاتی اما تصور می‌کنم با مدیریت خوب می‌توانیم این بحران را در آموزش عالی هدایت کنیم.
نیلی افزود: تجربه آموزش‌های الکترونیکی نشان داد که می‌توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد و در همین راستا گروه‌هایی که همواره ساز مخالفت می‌زنند، فضایی را در کشور در مخالفت با این آموزش‌ها راه اندازی کردند و تداوم شیوه آموزش مجازی دانشگاه‌ها و نحوه امتحانات یکی از موضوعاتی است که امروز درباره آن تبادل نظر صورت خواهد گرفت تا نقص‌های آن نیز مورد بررسی قرار گیرد
وی با بیان اینکه اگر این نوع آموزش‌ها وجود نداشت ما در تاریخ باید پاسخگوی این امر می‌بودیم، اظهار کرد: به نظر من آموزش مجازی توفیق بزرگی است و من از دولت خواهش کردم این موضوع را پررنگ کند چرا که نباید به سادگی از این دستاورد کشور بگذریم.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به انتظار جامعه از دانشگاه‌ها در شرایط کنونی گفت: ارائه راهکارهای اقتصادی و اجتماعی در شرایط فعلی از سوی دانشگاه‌ها یکی از این انتظارات است. بخش زیادی از مردم به دلیل این شرایط از لحاظ اقتصادی دچار مشکل شده اند؛ به ویژه افرادی که به شکل روزمزد کار می‌کردند آسیب بیشتری دیدند و شاید تنها قشری که در این مدت حاشیه امن داشتند، حقوق‌گیران دولت بودند.
نیلی با بیان مطلب که دانشگاه تهران برای عبور از بحران‌های فعلی پیشنهاداتی ارائه کرده است، گفت: امیدوارم نشست‌های مربوط به این موضوع را با قدرت ادامه دهیم و به این فکر کنیم که چگونه در شرایط فعلی و همینطور بعد از کرونا کشور را اداره کنیم.
وی تاکید کرد: باید به یاد داشته باشیم که به دلیل کم تجربگی جهان در حوزه مقابله با کرونا هر کشوری که اقدام مفید و مؤثر انجام بدهد الگویی برای سایر کشورها خواهد بود. چرا که همه دنیا تشنه یادگیری کشورها در این زمینه هستند.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: مطلع هستم که بسیاری از محققان و مراکز علمی و فناوری کشور برای حل بحران فعلی مشغول به فعالیت هستند اما شاید نقیصه‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که یک ستاد ملی در حوزه مدیریت علم و فناوری برای مقابله با کرونا در کشور وجود ندارد.
وی افزود: در همین زمینه پیشنهادی مبنی بر شکل گیری یک ستاد ملی علم و فناوری برای مقابله با کرونا به دکتر جهانگیری ارائه کرده ایم. چرا که با پیش‌بینی‌هایی که می‌شود هم به لحاظ درمان و هم واکسن این موضوع در کوتاه مدت به قطعیت نخواهد رسید.
نیلی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید بیش از گذشته در این زمینه فعال شویم و امیدوارم افتخار پیدا کردن یک داروی قطعی یا واکسن نصیب ایرانیان شود و شرط این موفقیت این است که هم پول هزینه کنیم و هم اینکه ستادی شکل بگیرد که این سازمان در سطح کشور فعالیت خود را انجام دهد.
رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی همکاری‌هایی را داشته است و دستاوردهای خوبی نیز داشتیم، گفت: چون کرونا همه ارکان جامعه را تحت تأثیر قرار داده است تصور نمی‌کنم حوزه‌ای در کشور باشد که دانشگاه‌ها نتوانند در آن وارد شوند و شاید در آغاز به نظر رسید که بهداشت و درمان و پزشکی در این موضوع اهمیت بیشتری دارد اما طبیعتاً پزشکی و درمان نیز به تبعیت از شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور می‌تواند این موضوع را مدیریت کند.
وی در ادامه یادآور شد که با توجه به اینکه تخت‌های بیمارستانی و پزشکان محدود هستند، انتظار می‌رود دانشگاه‌ها بار این پزشکان را نیز کم کنیم.