کد خبر:10935   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 2 اردیبهشت سال 1399 ساعت 13:12:0

امنيت در واقع چيزي غير از جلب رضايت مردم نيست

وزير كشور و جانشین فرمانده معظم کل قوا در نيروي انتظامي، اين نيرو را «نقطه اميد، امنيت و نظم» در كشور خواند و تاكيد كرد كه رضايتمندي مردم، بايد پايه و محور اصلي حركت همه فعاليتهاي نيروي انتظامي باشد.


دكتر عبدالرضا رحماني فضلي جانشین فرماندهی کل قوا در امور ناجا در  بيست و چهارمين همايش سراسري فرماندهان نيروي انتظامي در تهران با بيان اينكه ناجا، ستون امنيت و نظم در كشور است، عملكرد اين نيرو را در يكسال گذشته، موفق دانست و با قدرداني از آنها گفت: : نيروي انتظامي به عنوان نقطه اميد، امنيت و نظم در جامعه مسئوليت سنگيني برعهده دارد.
وي افزود: سال ۱۳۹۸ به اذعان همگان سال پر مساله و پرحادثه اي در كشور بود. اين سال كه با سيل عظيم در ۲۴ استان شروع شد با شيوع بيماري همه گير كرونا پايان يافت و اتفاقات تلخ  و شيريني بسياري از جمله حوادث‌ آبان ماه، سقوط هواپيمای اوکراینی و همچنین برگزاري انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را در دل خود داشت.
وزير كشور تصريح كرد: در مجموع، در اين مدت عملكرد نيروي انتظامي به عنوان پاسدار امنيت داخلي كشور قابل قبول بود و اميدواريم كه اين روند خوب در سال جديد هم استمرار داشته باشد.
دکتر رحماني فضلي با اشاره به بحران سيل بزرگ در بهار سال گذشته گفت: مساله سيل و آسيب ها و خسارات ناشي از آن يك بعد مساله بود اما بعد مهم ديگر، انتظام امور مناطق سيل زده و ارائه كالا و خدمات به مردم بود كه اين وضعيت، مسئوليتي بزرگ بر دوش نيروي انتظامي گذاشت و خوشبختانه شاهد عملكرد قابل قبول اين مجموعه در سامان يافتن امور مناطق سيل زده هستيم.
وزير كشور با تبيين اهميت برگزاري مراسم اربعين حسيني افزود: مساله اربعين براي همه ما يك موضوع مهم است  و سال گذشته با توجه به اضافه شدن يك گذرگاه مرزي جديد و تسهيل در فرايند ورود و خروج زائران از طريق حذف رواديد با عراق، اين دغدغه بيشتر هم شد  اما نيروي انتظامي در اين رويداد هم توانست وظايف خود را در حوزه هاي مختلف اعم از امنيتي، كنترل و نظارت بر تردد در جاده ها و صدور گذرنامه، به نحو احسن انجام دهد.
وزير كشور در ادامه به رويدادهاي آبان ماه و فعالیت های ناجا در حوادث پس از تصمیم ملی افزایش قیمت بنزین پرداخت و با ابراز تأسف از بروز آسیب های جانی، صدمات و خسارت ها در این حوادث گفت: امنيت عمومي كشور در اولويت برنامه هاي نيروي انتظامي است و اقدامات در جهت حفظ نظم عمومي در چارچوب قانون دنبال می شود.
 رحماني فضلي به مساله سقوط هواپيماي اوكرايني اشاره كرد و گفت: در دنباله اين حوادث، تحركات اعتراضي در برخی دانشگاههاي كشور صورت گرفت كه البته جنس اين اعتراض ها بسيار متفاوت از آبان ماه بود. در اين اعتراض ها نيروي انتظامي نهايت خويشتن داري را با معترضین به عمل آورد و با هماهنگي هاي انجام شده، مديريت خوبي در اعتراض هاي دي ماه كشور صورت گرفت.
رئيس شوراي امنيت كشور از  برنامه دشمن براي ربط دادن حواث دي ماه با آبان ماه خبر داد و گفت:تلاش بر اين بود كه موضوع سقوط هواپيماي اكرايني به محلي براي تنش هاي جديد اجتماعي در كشور تبديل شود كه با هوشمندي و اقدام عاقلانه نيروي انتظامي اين برنامه دشمن خنثي شد.
رحماني فضلي در ادامه صحبت هايش به مساله ترور سردار سليماني فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط نیروهای تروریست دولت امریکا اشاره كرد و گفت: مساله شهادت سردار سليماني، آسیب بزرگي بود؛ هر چند به لحاظ فردي ایشان سعادتمند شد، چون شهادت آرزوي هر مومن خداشناسي است، اما از نظر منافع ملي، این ترور ناجوانمردانه، آسيب هاي جدي وارد کرد.
وزير كشور با تبیین ویژگی های سیاسی و نظامی سردار سلیمانی، از او به عنوان شخصيتي بزرگ و شريف نام برد و تصریح کرد: همگان شخصيت نظامي سليماني را مي شناسند اما ايشان علاوه بر تبحر نظامي، ديپلمات برجسته اي بود و نفوذ کلام، قدرت اقناع و توانمندي بالایی در مذاكرات داشت.
رئيس شوراي امنيت كشور با بیان اينكه اتفاقات بعد از ترور سليماني و شكوه ميليوني حضور مردم در مراسم تشييع پيكر پاك او گواهی بر مردمي بودن اين مرد خدايي بود؛ افزود: انصافا در مساله مراسم سردار سليماني، نيروي انتظامي در مجمو، امنيت خوبي در كشور برقرار كرد.
برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
مساله انتخابات موضوع ديگري بود كه وزير كشور به آن پرداخت.  دکتر رحمانی فضلی گفت: انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در بستري از مسائل اجتماعي، امنيتي و سياسي كشور برگزار شد. برنامه و تمام تلاش دشمن بر كاهش مشاركت مردم در اين دوره از انتخابات بود اما در اين انتخابات هم توانستيم موفق بيرون بياييم.
وي افزود: امنيت در انتخابات مهم ترين اولويت بود و بايد بگويم كه انتخابات اسفندماه بي حادثه ترين انتخابات در تاريخ پس از انقلاب بود.
رحماني فضلي با بیان اينكه برگزاري انتخابات در كشور با ورود كرونا به كشور مصادف شد؛ گفت: سي ام بهمن ماه طبق گزارش وزير محترم بهداشت يك نفر در قم بر اثر ابتلا به كرونا جان خود را از دست داد و طبق تصميمات صورت گرفته و هماهنگي هاي به عمل آمده پيشنهاد داديم براي حفاظت از جان مردم، استفاده از استامپ(جوهر انگشت) هنگام رای دادن در انتخابات، اختياري شود.
وي افزود: براي كنترل بيماري، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشكيل شد و طبق اختيارات محول شده به اين ستاد، تمام تلاش بر كنترل اين بيماري و مهار آن قرار گرفت.
 رحماني فضلی تصریح کرد: با توجه به اينكه بيماري كويد۱۹ بسيار ناشناخته است براي همين در ابتدا ابزارهاي پزشكي لازم را به مقدار کافی نداشتيم. ماسك در كشور در اندازه نياز خود كه ۶۰۰ الي ۷۰۰ هزار عدد در روز بود، توليد مي شد و الكل، مواد شوينده و ضد عفوني هم به روال عادي و در حد نیاز کشور وجود داشت اما شيوع كرونا باعث افزايش تقاضا شد و شرایط را کاملا تغییر داد.
وزير كشور با بيان اينكه در طي اين مدت دو ماهه اقدامات بسيار خوبي در كشور در حوزه توليد ماسك، كيت هاي تشخيص و دستگاههای تنفس مصنوعی (ونتيلاتور) صورت گرفته است، اظهار كرد:  امروز در كشور روزي ۴ ميليون ماسك صنعتي توليد مي شود و طبق گزارش اخير وزير صمت در هيات دولت در حوزه تولید الكل و مواد شوينده نیز به مرحله صادرات رسيده ايم.
رحماني فضلي با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و ورود ناجا به میدان عمل برای کمک به دولت گفت: در جریان مقابله با ویروس کرونا، ناجا و نهادهاي تابعه آن اقدامات موثری داشتند. از جمله این اقدامات، برخورد با محتکران، شناسایی انبارهای احتکار کالاهای مورد نیاز مردم و برخورد با شایعه سازان فضای مجازی بود که ناجا توانست در این ماموریت نیز مدیریت صحیح و خوبی داشته باشد و با دستگیری محتکران در بخش جلوگیری از احتکار نیازهای اساسی مردم، عملکرد خوبی به نمایش بگذارد.
وزير كشور در باره عملکرد ناجا در اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا نيز گفت: محدودیت و کنترل ترددها یکی از تصمیمات این ستاد بود كه ابتدا برخي با قاطعيت از شكست اين طرح سخن گفتند واعلام كردند نمي توان مردم را محدود كرد  اما به لطف خدا  و با همراهي مردم توانستيم امنيت خوبي در جاده هاي كشور برقرار كنيم.
 جانشين ستاد فرماندهي مقام معظم رهبري در ناجا در خصوص نحوه اجرايي كردن تردد جاده اي گفت:  باید کمتر از  ۳ هزار نقطه از کشور را در ورودی و خروجی شهرها به صورت سه شیفت کنترل می کردیم که نیروی انتظامی در این ماموریت نیز با کمک بسیج توانست به خوبی ایفای نقش کند، طوری که این ایفای نقش، نارضایتی مردمی را نیز در پی نداشت و این سطح از شعور و آگاهی مردم برای همکاری با پلیس قابل تقدیر است.  
رحمانی فضلی، محدودسازی مشاغل پرخطر و کنترل آنها را نیز یکی دیگر از اقدامات شایسته ناجا در زمینه مدیریت بیماری کرونا عنوان کرد که با نظارت میدانی به صورت دقیق و به موقع اجرایی شد.
وی گفت: در چنین شرایطی فرایند کنترل مرزها به ویژه در مواجهه با قاچاق و اقدامات تروریستی به خوبی صورت گرفت و باید بگویم مرزبانان با هوشیاری و درایت از مرزها صیانت کردند.
رئيس شوراي امنيت کشور در ادامه اين همايش سراسري از آثار اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كرونا سخن گفت و اظهار داشت: كرونا در آثار اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي ماندگارتر است تا بعد بهداشتي و درماني. طبيعي است كه با تداوم تلاش های کادر درمانی و يافته هاي علمي و پزشكي، دارو و واكسن اين بيماري كشف شود اما اگر سوء تدبيري در خصوص مديريت اين بيماري داشته باشيم، آثار آن را در حوزه اقتصاد و حتي امنيت خواهيم ديد.
وی افزود: بايد توجه داشته باشيم كه دشمنان انقلاب به دنبال بزرگنمايي مشكلات کشور ما هستند و هر مساله كوچكی را بزرگ جلوه مي دهند. براي همين بايستي با برنامه عمل كنيم و پيش بيني هاي لازم را داشته باشيم.
وزير كشور با بيان اينكه نيروي انتظامي جزء مظلوم ترين دستگاهها در كشور محسوب مي شود؛ گفت: ناجا با اينكه به لحاظ بودجه در شرايط مناسبي قرار ندارد اما همواره مسئوليت ها و اقداماتي فراتر از حوزه اختيارات قانوني اش داشته و در ساير موضوعات مثل  مساله سيل یا كرونا ورود پيدا کرده است. براي همين در تلاش هستيم ميزان حمايت هاي مالي از ناجا را به شكل موثري ارتقا دهيم.
رحماني فضلی با تاكيد بر اينكه بايستي رضايتمندي مردم پايه و اساس محور برنامه هاي ناجا باشد؛ افزود: امنيت در واقع چيزي غير از جلب رضايت مردم نيست و وقتي مردم همراهي مي كنند، امنيت تجلي پيدا مي كند.
وی افزود: در همه حال و شرايط، بايد رضايت مردم را در اولويت برنامه هايمان قرار دهيم و در اين عرصه وزارت كشور آماده هر گونه همكاري جدي با ناجا به منظور تامين رضايتمندي بيشتر مردم است.
وزیر کشور تصریح کرد: برنامه ما اين است كه ناجا در كنار استانداران و فرمانداران در جهت خدمات دهي به مردم بيش از گذشته فعال شود.
دکتر رحمانی فضلی همچنين به نقش حساس راهنمايي و رانندگي در كشور اشاره کرد و گفت: یک بعد اصلی از آنچه كه در ذهن مردم از نيروي انتظامي نقش مي بندد، راهنمايي و رانندگي است كه تقريبا همه مردم با آن سر و كار دارند. من از شما درخواست دارم در اين خصوص نهايت مساعدت را با مردم داشته باشيد.
وی افزود: حداقل انتظارات مردم، انتظامات ترافيكي است و بايستي اين نظم در همین شرايط ترافيكي و جاده اي كشور به شكل عالي برقرار شود.
وزیر کشور همچنين از افزايش آمار سرقت در كشور خبر داد و اظهارداشت: درست است اين افزايش بي ارتباط با اوضاع نامساعد اقتصادي نيست اما شاهد اين هستيم كه در برخي از استان ها به سبب مديريت خوب عوامل نيروي انتظامي، آمار سرقت پايين است و این امر نشان می دهد  مي توان با مسئوليت شناسي و رصد دقيق، مانع از افزايش سرقت ها در كشور شد.
رحمانی فضلی همچنین گفت که میزان بیکاری در کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلات ناشی از آن ۷۵۰ هزار نفر بیشتر شده است.
وی افزود: طبق آمارهای وزارت كار، حدود ۷۵۰ هزار نفر ديگر به آمار بيكاران اضافه شده و اين جداي از آمار كارگران و بيكاران گذشته است.
وزیر کشور افزود: فرد تازه بيكار شده به مراتب از فرد بيكار آسيب بيشتري مي بيند چرا که زندگي وی بر هزينه هاي مشخصي از قبيل قسط و ساير اقلام پايه گذاري شده است و در صورتي كه منبع درآمدي اش ناگهان از بين می رود؛ مسلما فرد مورد نظر خسران بيشتري مي بيند.
جانشین فرمانده معظم کل قوا در امور ناجا با تاکید بر اینکه در سال ۹۹ نیز باید همچنان آمادگی های لازم را داشته باشیم،گفت: اساس امنیت کشور رضایت مندی مردم است و همه شما باید در کنار امور انتظامی تلاش کنید این رضایت مندی افزایش یابد.
وزیر کشور با بیان اینکه دشمن با تقویت جریان تروریستی به دنبال ضربه زدن به امنیت مرزهاست،گفت: در این رابطه از سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی تشکر می کنم چرا که وی دارای دیپلماسی مرزی و مدیریت مطلوبی در امور مرزهاست.
 رحماني فضلي ابراز امیدواری کرد این رویکرد موفق ناجا در اجرای ماموریت‌ها با شدت و قدرت بیشتری تداوم یابد.