کد خبر:10790   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 21 فروردین سال 1399 ساعت 10:36:0

فلسفه انتظار و مهدویت، منظومه فکری و فرهنگ تمدن بزرگ الهی را پرتو افکنی می کند

مدیر حوزه های علمیه گفت: نمی توان به راحتی از کنار کلمه انتظار گذشت، چرا که انتظار دنیایی از معارف اهل بیت(ع) را در دل خود جای داده است و مقدمه ای برای یک منظومه فکر و تمدنی الهی می باشد.


آیت الله علیرضا اعرافی سحرگاه نیمه شعبان طی سخنانی در مسجد مقدس جمکران که از رسانه ملی با عاشقان و دلدادگان حضرت صاحب الزمان(عج) سخن می گفت، اظهارداشت: ما در این روز بزرگ و این سال چند غم را با خود حمل می کنیم؛ غم بشریت، غم امت اسلام، غم بلای کرونا که موجب شد نتوانیم با آن شکوه و شور هر ساله عرض ادب به پیشگاه امام عصر(عج) عرض ادب کنیم.
عضو شورای عالی حوزه افزود: امسال متاسفانه آن حضور عظیم را در حرم های مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و مراسم های عبادی و معنوی را در جای جای ایران اسلامی شاهد نیستیم.
آیت الله اعرافی، غیبت امام عصر(عج) را غم بزرگ دیگری عنوان کرد و ادامه داد: غیبت امام (عج) و دوری ما از ایشان غم بزرگ دیگری است که ان شاءالله با دعاها و تضرع همه با عنایت خداوند بزرگ این غم به زودی زود برداشته شودو عالم نور وجمال امام عصر(عج) به نظاره بنشیند.
مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: مقوله مهدویت و انتظار یک مقوله ریشه دار و اندیشه سرشت در تمام مکاتب بشری، ادیان الهی، فرق و مذاهب اسلامی و به ویژه مکتب اهل بیت(ع) است.
وی ادامه داد: گاهی ما شاهد هستیم که مفاهیمی در یک مذهب، مکتب مطرح است و شاید مختص آن باشد، اما مقوله مهدویت و انتظار و فلسفه ظهور منجی عالم بشریت تنها در مکتب اهل بیت(ع) ریشه ندوانده است و بلکه تمام مکاتب، مذهب و ادیان الهی و فرق در طول ابعاد تاریخ بشریت به منجی و ظهور آن معتقد هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: این انتظار، چشم براهی، فصل خوب در تمام مکاتب بشری وجود دارد و این اندیشه در ادیان ابراهیمی مورد  تمرکز و توجه قرار گرفته است کما اینکه مسأله منجی در تمام مکاتب مطرح است. موضوع امام عصر(عج)، ظهورایشان و نقشه راه که برای جامعه مهدوی تحصیل شده است اختصاص به شیعه ندارد و همه مذهب اسلامی بر سر مقوله مهدویت اتفاق نظر دارند.
امام عصر(عج) در اندیشه اهل سنت
آیت الله اعرافی با بیان اینکه 26نفر از صحابه رسول خدا(ص) در منابع اهل سنت روایاتی پیرامون امام عصر(عج) را مطرح کرده اند، گفت: صحابه به نسل اول پیروان و یاران نزدیک به پیامبر(ص) اطلاق می گردد که بسیاری از روایات خود را از زبان حضرت ختمی مرتبت خوشه چینی کرده و در کتب و منابع روایی خود ارائه کرده اند.
عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: در اتفاق نظر پیرامون مهدویت و ظهور امام عصر(عج) میان شیعه و سنی می توان به نظرات و روایات 38 نفر از محدثین تراز اول اهل سنت که در منابع خود به مسأله مهدویت اشاره داشته اند که برای نمونه می توان به ؛ کتاب سنن ابی داود، کتاب سنن ترمزی، کتاب سنن نسائی و... اشاره کرد.
مدیر حوزه های علمیه افزود: در کتاب مجمع بخارایی پیرامون عصر ظهور، امام عصر(عج) و ظهور یک انسان کامل از نسل رسول خدا(ص) روایاتی نقل شده است و اگر در طول تاریخ و دوره های متعدد را بررسی کنیم، خواهیم دید که بیش از 10 کتاب مستقل درباره امام عصر(عج)، مهدویت و فلسفه انتظار توسط علمای اهل سنت قلم فرسایی شده است.
امام جمعه قم بیان داشت: علاوه بر این موارد که در باب اهمیت جایگاه مهدویت، ظهور امام عصر(عج) ذکر شد، می توانیم به کتاب «صحاح سِتّه» به عنوان شش مجموعه بزرگ از کتب حدیثی اهل سنت اشاره کرد، این کتب نزد اهل سنت اعتبار بسیاری دارند؛ به گونه‌ای که پس از قرآن کریم مهمترین منابع دینی آنان به شمار می‌آیند. هر چند تنها دو کتاب‌ با عنوان صحیح و چهار کتاب دیگر، با عنوان سنن است اما به همه آنها صحاح به (معنای صحیح‌ها)می‌گویند. این منابع عبارتند از: صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابی داوود، سنن ابن ماجه، سنن ترمذی و سنن نسائی که بعضا شاهدیم که روایات متعددی در باب ظهور امام عصر(عج) و مهدویت در آنها وجود دارد و حتی در طول تاریخ بزرگانی از اهل سنت مدعی تهاتر داشتند.