شاپور محمدزاده در آستانه عید سعید نوروز به تشریح عملکرد یک سال گذشته این سازمان پرداخت و اظهار داشت: سال ۹۸ سال سختی برای سوادآموزی بود در ابتدای سال تعدادی از استان ها با پدیده سیل مواجه بودند و این پدیده طبیعی در عملکرد کلاس ها و برنامه های سوادآموزی تاثیرگذار بود هر چند برنامه ریزی درست و دقیق همکاران این مسئله را به حداقل ممکن رساند و در این اواخر هم پدیده شوم کرونا فعالیت های آموزش حضوری سوادآموزی را تحت شعاع قرار داد و در این زمینه هم سعی شد از طریق رسانه ها و فضای مجازی آموزش دوره های سوادآموزی را بکار گیریم.
وی به عملکرد دوره های سوادآموزی اشاره کرد و افزود: از کل حجم پیش بینی شده در سال جاری تاکنون، تعداد ۳۸۲هزار و ۵۰۵ نفر در سه دوره سوادآموزی تحت پوشش قرار گرفته اند (۸۳.۸% حجم ابلاغی) که از این تعداد ۱۸۴۱۰۶ نفردر دوره سوادآموزی ۹۸۰۰۵ نفر در دوره انتقال و ۱۰۰۳۹۴ نفر در دوره تحکیم (تثبیت سواد) هستند. از این رقم ۹۱.۴% ایرانی و ۸.۶% اتباع خارجی بوده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبت های خود، سوادآموزان تحت پوشش را بر حسب جنس و مناطق جغرافیایی تفکیک کرد و گفت: از مجموع سوادآموزان تحت پوشش سال جاری، تعداد ۶۲۵۰۳ ( ۱۶.۳%) مرد و تعداد ۳۲۰۰۲ نفر ( ۸۳.۷% ) زن بوده است و از همین رقم ، تعداد ۲۱۱۶۰۵ ( ۵۵.۳%) در مناطق شهری و تعداد ۱۷۰۹۰۰ نفر ( ۴۴.۷% ) در مناطق روستایی در حال آموزش هستند.
محمدزاده در راستای بومی سازی فعالیت های سوادآموزی اظهار کرد: علاوه بر آموزش پایه سواد با تاسیس و راه اندازی ۴۷۸ مرکز یادگیری محلی به آموزش مهارتهای اساسی زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی و حرفهای به سوادآموزان ارائه شده است.
وی در خصوص جلب مشارکت دستگاه های دولتی و غیر دولتی بیان کرد: در حوزه آموزش، نظارت، توانمندسازی، تبلیغ و ترویج، تولید محتوا ، پژوهش و فن آوری تعداد ۳۵ تفاهم نامه همکاری با دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد منعقد شده است و هر یک از این دستگاه ها به نوعی در برنامه های سوادآموزی همکاری می کنند.
محمدزاده در ادامه صحبت های خود به ۵۴ عنوان کتاب آموزشی و راهنمای آموزشی بازنگری و تجدید چاپ شده اشار کرد و گفت: یکی ازمهمترین و رایج ترین منابع تحقق یادگیری مؤثر و پایدار در نظام و ساختارهای آموزشی، کتاب ها، مواد و رسانه های آموزشی هستند. رسانه ها و محتوای آموزشی در ایجاد تقویت و تثبیت مهارت سواد و اجزای آن شامل خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن کریم نقش منحصر به فردی داشته و در این فرآیند از جایگاه تعیین کننده ای برخوردارند. در این راستا سازمان همواره تلاش کرده است با استفاده از ظرفیت های مختلف، تهیه برنامه آموزشی و درسی و توجه مبنایی به نیازها و اقتضائات مخاطبان، مواد و رسانه های آموزشی مختلفی را در سال ۹۸ تهیه و تولید کند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی به مسئله محوری و مبنا قرار دادن یافته های پژوهشی در مواجه با تصمیمات و اجرای برنامه های سوادآموزی اشاره کرد و گفت : امروزه در بسیاری از سازمان ها به ویژه سازمان های آموزشی از پژوهش و تحقیقات به عنوان یک عنصر توانمند یاد می شود که می تواند برنامه های سازمان را آن چنان متحول نماید که قادر باشد قابلیت های شگرفی را از دیدگاه بهروری و کارآیی ارائه نماید. سازمان نهضت سوادآموزی برای انجام تحقیقات در زمینه سوادآموزی و آموزش بزرگسالان و سوق دادن طرح های تحقیقاتی در جهت اولویت های نظام آموزشی در سال ۹۸ انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده است. سازمان طی یک سال گذشته توانسته تعداد ۲ عنوان پژوهش ملی و ۶۳ عنوان پژوهش استانی را به سرانجام برساند.
محمدزاده در ادامه صحبت های خود به مسئله ساماندهی پرونده فیزیکی آموزش دهنده ها و توانمند سازی آنان اشاره کرد و گفت: بیشترین انرژی بخش امور اداری و پشتیبانی سازمان را اجرایی کردن آئین نامه اجرایی تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون بکارگیری معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گرفت و خوشبختانه با تلاش همه همکاران شهرستانی ، استانی و ستادی این موضوع با جدیت در حال اجراست و تلاش می کنیم یک آزمون خوب و قابل قبول برای پذیرش آموزش دهندگان از سوی سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شود. همچنین براساس اطلاعات سامانه سوادآموزی بالغ بر ۴۷ هزار نفر در سال جاری با گذراندن دوره های آموزشی در برنامه های مختلف سوادآموزی فعالیت داشته اند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی به چند دستاور سازمان در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد گفت : رتبه برتر جشنواره شهید رجایی در بین سازمانهای وابسته به وزارت متبوع، رتبه برتر کمیته پژوهشی در بین کمیته های پژوهشی وزارت متبوع، رتبه ۹ براساس شاخص های ارزیابی در مرحله پنجم این ارزیابی را در بین دستگاه های دولتی کسب کنیم .
محمدزاده در پایان صحبت های خود به چند اولویت کاری سازمان نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: به منظور بسط عدالت فرهنگی و آموزشی با استفاده از فرصت ها و امکانات سوادآموزی و با اجرای برنامه سوادآموزی و یادگیری مادامالعمر با کیفیت برای خانوادههای آسیبپذیر با تأکید بر مناطق مرزی، محروم و کمتر توسعه یافته در سال آتی تلاش خواهیم کرد با معیار قرار دادن برنامه های ریشه کنی بی سوادی و سه سطحی استانها و حمایت ازطرح های شتاب بخشی محلی و منطقه ای، آموزش با کیفیت را در سوادآموزی ارائه دهیم، همچنین پیگیری تصویب و استقرار مرحله دوم نظام آموزش بزرگسالان از دیگر برنامه های اولویت دار سازمان است و نیز توانمند سازی نیروی انسانی و نظارت بر فرآیند آموزش و فعالیت های سوادآموزی از دیگر اولویت های سال آتی خواهد بود.
|