کد خبر:10554   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 27 اسفند سال 1398 ساعت 20:6:0

ارتباط لباس و حوزه بهداشت یک ظرفیت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت حساس کشور در مقابله با شیوع بیماری کرونا، گفت: اینکه لباس چگونه می‌تواند با حوزه‌های خاص به ویژه حوزه‌های بهداشتی و درمانی ارتباط برقرار کند نشان داد که لباس صرفا یک پوشاک عام نیست، امروز ظرفیت پوشاک کشور در یک فاصله کوتاه در اختیار بهداشت کشور قرار گرفته و برای آینده هم می‌توان به ارتباط لباس و حوزه بهداشت فکر کرد.


نشست شورای عالی برندها با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این جلسه سید عباس صالحی با اشاره به اینکه پیش از بحران شیوع کرونا در کشور موضوع لباس به عنوان یک نیاز اولیه دیده می‌شد اما با همه مشکلات و مسائلی که کرونا برای کشور داشته و دارد فرصت‌ها و دریچه‌هایی را برای کشور باز می‌کند که در آینده شاهد آن خواهیم بود.
وی ادامه داد: اینکه لباس چگونه می‌تواند با حوزه‌های خاص به ویژه حوزه‌های بهداشتی و درمانی ارتباط برقرار کند نشان داد که لباس صرفا یک پوشاک عام نیست، امروز ظرفیت پوشاک کشور در یک فاصله کوتاه در اختیار بهداشت کشور قرار گرفته و برای آینده هم می‌توان به ارتباط لباس و حوزه بهداشت فکر کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ میان شورای عالی برندها و بنیاد ملی مد و لباس گفت: این تفاهم‌نامه طی روزهای آینده با سرعت امضا خواهد شد تا از این طریق بخشی از نیازهای کارگاه‌ها برطرف شود.
صالحی یادآور شد: لازم است از این ایامی که در آن هستیم یک گزارش مستند خوب تهیه شود، باید یک فضای مستند قابل عرضه تولید کرد تا عملا ظرفیت شورای عالی برندها و مجموعه پوشاک کشور و همچنین فضای تعاون اجتماعی نمایان شود.
وی افزود: کارگرها باید اطمینان خاطر بیشتری از نظر پروتکل داشته باشند که این نیاز در ستاد ملی مبارزه با کرونا یا معاونت حقوقی وزاتخانه متبوع پیگیری خواهد شد تا ممنوعیت کار کردن کارگاه در ایام شیوع کرونا برطرف شود.
شاهرخ جعفری به نمایندگی از اعضای شورای عالی برندها در این نشست گفت: از دو هفته پیش شورا با تصمیم‌گیری اعضا کار تولید ماسک و گان را آغاز کرد، در ابتدا تنها با دو کارگاه کار را آغاز کردیم اما خوشبختانه بعد از ده روز تعداد کارگاه به ۳۵ مجموعه ارتقا پیدا کرد.
وی ادامه داد: امروز کارگاه‌های درگیر با این موضوع به ظرفیت تولید ۴۵ هزار ماسک و ۲۰هزار گان در روز رسیده‌اند، این روند تا زمانی که مواد اولیه موجود باشد ادامه خواهد داشت، در این امر نیز برندها و خیرین مشترکا حضور دارند.
نماینده شورای عالی برندها خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشکل برای تهیه پارچه حل شده است، اما این روزها به دلیل نبود قانون مناسبی برای کار کارگاه در ایام بحران و تعطیلی تمامی مراکز در ایام شیوع ویروس کرونا با مشکل غیرقانونی بودن فعالیت کارگاه‌ها روبرو هستیم، همچنین تامین الکل و اتانول برای ضدعفونی کردن کارگاه و کارگران از دیگر مشکلات موجود است.
جعفری تصریح کرد: همانطور که پرستاران و پزشکان مدافعان سلامت هستند امروز جامعه پوشاک کشور هم که متشکل از تعداد انبوهی از کارگران در بخش‌های مختلف است در صف مقدم سلامت قرار گرفته و تمام کارگران با تلاش شبانه‌روزی و بدون دریافت حقوقی تمام توان خود را برای تولید لباس و لوازم بهداشتی گذاشته‌ و در اکثر شهرها بدون در نظر گرفتن ایام تعطیل با توان بیشتر کار خود را ادامه می‌دهند.
وی در پایان گفت: امروز نزدیک به هزار کارگر درگیر موضوع تولید گان و ماسک هستند، برندها در صفحه‌ای جدا و حتی صفحات شخصی خود تلاش کارگران را به تصویر کشیدند، اما خواستاریم دستگاه‌های مربوط چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به خصوص صدا و سیما تلاش بی‌وقفه این کارگران را به تصویر بکشند تا انگیزه مضاعفی برای کارگران ایجاد شود و همچنین کسانی که از این موضوع اطلاع ندارند پای کار بیایند، پیش‌بینی می‌کنیم در صورت دیده شدن عملکرد این قشر تعداد کارگران بالا رفته و بتوانیم به تولید روزانه ۱۰۰هزار گان و ماسک برسیم.