کد خبر:10282   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 3 اسفند سال 1398 ساعت 10:55:0

راه‌اندازی سامانه رصد و ‌پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی

دکتر ابتکار در آیین موافقنامه میان معاونت امور زنان و خانواده و وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی سامانه رصد و پایش در ستاد ملی زن و خانواده خبر داد و گفت: با بارگذاری این سامانه، روند اجرایی شدن شاخص‌های عدالت جنسیتی در سطح استان‌ها و بخش‌ها رصد می شود


دکتر معصومه ابتکار در آیین موافقنامه میان معاونت امور زنان و خانواده و وزارت آموزش و پرورش که با حضور وزیر در ساختمان وزارتخانه برگزار شد، ضمن تشکر از همکاری و همراهی همیشه وزارت آموزش و پرورش با معاونت امور زنان افزود: خوشبختانه همکاران در آموزش و پرورش نسبت به موضوع زنان و خانواده توجه و دقت و حساسیت دارند.
مهم‌ترین رویکرد دولت دوازدهم بر اساس اسناد بالادستی، تحقق عدالت جنسیتی مبتنی بر نگاه قرآن کریم از خلقت زن و مرد و این که اساس خلقت عدالت و از نفس واحده خلق شده است. این که بین زن و مرد مگر در تقوا و پروا برتری نیست.
معاون رئیس جمهوری با تاکید بر این که مبانی فکری ما در بحث عدالت جنسیتی، قرآنی و دینی است و معاونت امور زنان به آن اهتمام دارد، تصریح کرد: برای دستیابی به این عدالت ۱۷۹ شاخص تنظیم و در ۲۲ استان به عنوان سند ملی ارتقای زن و خانواده اجرا شد؛ در محور آموزش، بر موضوع مستقیم دانش آموزان و معلمان و سیاست هایی استوار است که به فراخوان هر استان تنظیم شده است.
وی افزود: سامانه رصد و پایش هم در ستاد ملی زن و خانواده بارگذاری شد تا با آن بتوانیم در روند اجرایی شدن شاخص ها را در سطح استان ها و بخش ها رصد کنیم. معاون رئیس جمهوری ضمن ابراز امیدواری از همراهی همیشگی آموزش و پرورش در ادامه راه، تاکید کرد: تلاش داریم سند ملی ارتقای زن و خانواده را تا پایان ۹۸ به اتمام برسانیم.
دکتر ابتکار بحث شاخص های خانواده را یکی از موضوعات مهمی که در ستاد ملی زن و خانواده به آن پرداخته شده عنوان و خاطرنشان کرد: به دلیل ماموریت های واصله از سوی رهبری و رییس جمهوری، تقویت خانواده از رویکردهای مهم ما است و کارهای مشترکی از قبل انجام داده ایم تا مداخله موثری در بحث نظام خانواده داشته باشیم.
موضوع اختلال ارتباطی و فقدان گفت‌وگو یکی از مهم‌ترین مسایلی است که بر اساس بازیافته های علمی آسیب های جبران ناپذیری بدنبال دارد بر همین مبنا برای بهینه اجرا شدن طرح گفتگوی ملی خانواده و بین نسلی و ارتقای مهارت های زندگی، چاپ دوازده کتاب در این زمینه در کنار برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان صورت گرفته است تا در برنامه ها و قالب سیاست های وزارتخانه آموزش و پرورش لحاظ شود.
این مقام مسئول، بحث ورزش دختران و موضوع تربیت بدنی آنان را از دیگر طرح های مشترک آموزش و پرورش و معاونت عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با همت آموزش و پرورش مناسب سازی فضاهای ورزشی دختران ارتقا کیفیت یافته است.
دختران بازمانده از تحصیل هم از دیگر همکاری های معاونت با آموزش و پرورش است که ابتکار با اشاره به آن گفت: با همکاری های بین بخشی انشالله بتوان در آن زمینه کارهای فعال تری انجام دهیم و خوشبختانه در آمار جهانی آموزش همواره روند افتخار آمیزی داشتیم و امیدوارم با اطلاع رسانی صحیح نسبت به وضعیت آموزش و اعلام پیشرفت های اتفاق افتاده بتوان جایگاه مناسب زنان ایرانی را حفظ کنیم.
طرح ها و اهداف این موافقنامه
افزایش مهارت های گفت‌وگو و ارتباط موثر دانش آموزان دختر با اولیاء، مربیان و مسوولان از جمله طرح های این موافقنامه است که با اهداف کیفی ایجاد آمادگی در دانش آموزان برای بازنگری در رفتارها، افزایش مشورت پذیری، افزایش کار جمعی و گفتگوی بیشتر دنبال می شود. ضمن این که در این هدف آموزش ۲۳ هزار و ۵۰۰  نفر دانش آموز دختر (والدین ، معلمان و اولیاء مدرسه و مسئولان ) مدنظر قرار خواهد گرفت.
بهبود وضعیت بهداشتی دختران دانش آموز از دیگر اهداف این موافقنامه عنوان شده که با هدف ارتقاء  و توسعه سطح سلامت جسمی و بهداشتی دانش آموزان دختر مناطق محروم با اولویت مراکز شبانه روزی دنبال می شود. در این طرح هم آموزش ۶ هزار و ۸۱۰ دانش آموز دختر دوره اول متوسطه روستایی و محروم استان کهکیلویه اجرایی خواهد شد.
طرح تقویت شیوه های مهارتی و ارتباطی اولیا با  دانش آموزان دختر هم با هدف رشد مهارت های ارتباطی اولیا و مربیان در راستای پرورش نسلی سالم و با نشاط با آموزش ۱۳ هزار دانش آموز دختر و مربیان آنان در استان کهکیلویه هم از دیگر طرح ها است.
اجرای طرح افزایش مشارکت اجتماعی دختران هم با هدف افزایش آگاهی و دانش والدین و مربیان مدارس و دانش آموزان دختر با جایگاه، نقش و کارکرد نهادهای مدنی هم با آموزش دانش آموز دختر دوره اول متوسطه روستایی و محروم استان کهکیلویه اجرایی خواهد شد. طرح حقوق کودک به دانش آموزان با هدف کیفی آشنایی دانش آموزان با حقوق خود و ارتقای سطح فرهنگی واجتماعی با هدف آموزش ۱۱ هزار و ۶۸۰  و طرح آموزش مهارت کودک یاری به دانش آموزان با هدف آماده سازی دختران و پسران برای شروع زندگی مشترک از دیگر طرح های این موافقنامه است.