کد خبر:10236   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 29 بهمن سال 1398 ساعت 8:10:0

رشد علمی کشور نیازمند برنامه مدون است

رییس جهاد دانشگاهی گفت: رشد علمی و توسعه فناوری های کشور نیازمند برنامه مدون و تقسیم کار به دور از موازی کاری‌ها است.


دکتر حمیدرضا طیبی  اظهار داشت: موازی کاری‌ها، تضاد منافع و ضعف مدیریت باعث صرف هزینه های مالی و زمان زیاد در بخش تولید علم در کشور شده است. وی افزود: در ۴۱ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ثابت شده است که کشور توان تولید علم را دارد؛ مقاله های بین المللی به عنوان یکی از اصلی ترین شاخص های رشد علم، نشاندهنده پیشرفت علمی کشور است.
رییس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: کشور ما همچنین ثابت کرد که توان حرکت در مرز فناوری را داشته و می تواند با تولید آن مشکلات روز فناورانه را حل کرد.
طیبی با اشاره به شرایط تحریم های ظالمانه علیه کشور، تصریح کرد: اگرچه تحریم ها باعث اجرایی نشدن برخی طرح ها شده و امکان جذب سرمایه گذاری خارجی را کاسته است اما با در پیش گرفتن سیاست هایی همچون اقتصاد مقاومتی می توان بر موانع پیروز شد.
لزوم بکاررگیری مدیران توانمند در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
طیبی در ادامه عنوان کرد: تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای دستیابی به رشد و توسعه است و در کشورهایی که به تازگی توسعه یافته اند نیز صورت گرفته است اما مساله مهم بکارگیری افراد توانمند در حوزه های علمی، فناوری و تجاری در این ستاد است.
وی گفت: اگرچه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حال حاضر دارای افراد توانمند است اما این ستاد بیش از پیش باید مدیریت برنامه پیشرفت کشور را بر عهده گیرد و در مسیر سیاستگذاری های کشور از آن ها بهره ببرد.
موازی کاری؛ مانع اصلی رشد و توسعه
رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: حوزه مجریان برنامه های علمی کشور مهمترین نقش را در پیشبرد اهداف علمی و دستیابی به توسعه دارد. این حوزه متشکل از وزارتخانه ها، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و بنگاه ها است در حالی که اکنون تقسیم کار مشخص و واضحی میان این بخش های صورت نگرفته است و بسیاری از برنامه ها با موازی کاری در حال پیشروی است.
طیبی تصریح کرد: نظارت بر بخش های اجرایی و ایجاد آزمایشگاه های مرجع مناسب برای تولید محصولات علمی و دریافت گواهی های لازم از مهمترین نیازهای رشد علمی است. در حالی که اکنون چنین فرماندهی نداریم.
وی با تاکید بر فعالیت روزافزون بخش های علمی، اظهار داشت: روز به روز بر تعداد شرکت های دانش بنیان، پارک ها، مراکز رشد و کارخانه های نوآوری افزوده می شود اما ضعف مدیریت مانع کارآمدی لازم آن ها در حوزه علمی شده است در حالی که اگر تقسیم کار و نظارت صورت گیرد و پول های سرگردان وارد تولید شود، تولید و مصرف الگوی معقولی به خود بگیرند و فرماندهی از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی صورت گیرد، بر سرعت رشد علمی کشور و همچنین تکیه بر توان داخلی افزوده می شود.
طیبی تاکید کرد: باید اراده داشته باشیم و کار را به افراد کاردان سپرد و از تضاد منافع جلوگیری کنیم.