کد خبر:10216   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 27 بهمن سال 1398 ساعت 14:23:0

عدالت جنسیتی برگرفته از اسلام است

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه برابری جنسیتی قانونی برگرفته از تعالیم اسلامی است، از ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و اصلاح قانون سن ازدواج خبر داد.


نشست خبری دکتر معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، امروز ۲۷ بهمن‌ماه، با محوریت ارائه گزارش در خصوص عملکرد این معاونت برگزار شد. 
ابتکار در این نشست تحقق عدالت جنسیتی را مهم‌ترین مسئولیت این معاونت اعلام کرد و گفت: این مفهوم برگرفته از تعالیم متعالی دین اسلام است. 
وی با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجرات که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ؛ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست، بى‏ ترديد خداوند داناى آگاه است»، گفت: براساس این آیه، جنسیت، قومیت و نژاد، نشانی از برتری نیست و برتری انسان‌ها در میزان تقرب آنها به خداوند است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به تلاش‌های برخی از افراد برای انتساب سند برابری جنسیتی به اسناد خارجی، ابراز کرد: قوانین ما برگرفته از فرهنگ دینی خودمان است، اما هرگز استفاده از تجارب انسانی و عبرت‌های سایر جوامع را انکار نمی‌کنیم.
ابتکار به تعریف شاخص‌های جنسیتی و ارسال این شاخص‌ها برای تمامی وزارتخانه‌ها به‌ منظور اجرا نیز اشاره و بیان کرد: سند برابری جنسیتی هر استان با توجه به ویژگی‌های استان‌ها تدوین شده است. تاکنون سند ۲۲ استان تدوین شده و امیدواریم تا انتهای سال سند همه استان‌ها تدوین شود. 
وی درباره رونمایی از «شناسنامه شاخص‌های عدالت جنسیتی در جمهوری اسلامی ایران» نیز سخن گفت و ادامه داد: نحوه سنجش عدالت جنسیتی در هر مورد در این شناسنامه به خوبی تدوین شده است. در حال راه‌اندازی سامانه رصد و پایش عدالت جنسیتی نیز هستیم که امیدواریم تا انتهای سال محقق شود. 
افزایش انتصاب بانوان در سمت‌های مدیریتی 
معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری از رو به رشد بودن انتصاب بانوان در سمت‌های مدیریتی نیز سخن گفت و افزود: این آمار به ۲۰ درصد رسیده و امیدواریم تا پایان دولت به بیش از ۳۰ درصد برسد. برای تحقق عدالت جنسیتی شورای فقهی ـ حقوقی معاونت، قوانین موجود را رصد و ۱۰ لایحه را مطرح کرد که پنج لایحه آن به دولت رفته است. جلساتی نیز با همکاری دانشگاه مفید در قم برای بررسی مباحث فقهی برگزار کرده‌ایم که این نشست‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.
ابتکار اضافه کرد: روز گذشته در کمیسیون لوایح دولت، مسئله اصلاح قانون سن ازدواج مطرح شد. تأکید معاونت این است که هرگونه مجوز ازدواج برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال باید ممنوع شود و من امیدوارم که ظرف همین هفته خبرهای خوبی در این خصوص بشنویم. کودک همسری در شأن دختران ایرانی نیست و با اقتضائات سلامت روانی و جسمانی کودکان مغایرت دارد. افرادی وارد مجلس آینده شوند که به اصلاحات قوانینی مانند سن ازدواج اعتقاد داشته باشند.
ارائه گزارش روند تحولات زنان در جمهوری اسلامی ایران طی ۲۵ سال اخیر به اجلاس منطقه‌ای و بین‌المللی پکن با عنوان پکن + ۲۵ ، توان‌افزایی زنان در حوزه اقتصادی از جمله توان‌افزایی ۱۲ هزار زن سرپرست خانواده با همکاری وزارت کار و وزارت کشور، اشتغال‌زایی بانوان روستایی با تولید محصولات استاندارد و کاهش استفاده از کود در تولید محصولات، حمایت از تعاونی‌ها و حمایت از بومگردی از دیگر اقداماتی بود که ابتکار از اجرای آنها خبر داد و گفت: حمایت از دختران جوان فعال در استارت‌آپ‌ها نیز در دستور کار معاونت قرار دارد. هزار و ۳۰۰ تشکل مردم‌نهاد مرتبط با مسائل زنان نیز دوره‌های توان‌افزایی را طی کرده‌اند و با حضور رئیس جمهور از پنج مستند فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با بانوان نیز رونمایی شده است. کارگروه هنر معاونت نیز فعال شده و از سینمای دوستدار خانواده در قالب یک طرح حمایت می‌کنیم.
ابتکار با انتقاد از اینکه کمتر سیاست مؤثری برای حمایت از خانواده اجرا شده و تعداد پژوهش‌هایی که بر روی شاخص‌های خانواده ایرانی انجام شده کم است، گفت: در حال مطرح و تصویب این شاخص‌ها هستیم تا وضعیت خانواده‌های ایرانی را بسنجیم.
اجرای طرح گفت‌و‌گوی خانواده
وی در خصوص اجرای طرح گفت‌و‌گوی خانواده نیز گفت: طی دو سال اخیر در ۵۸ شهر کشور این طرح اجرا شده و تلاش دارد مهارت‌های ارتباطی اعضای خانواده با یکدیگر را ارتقا دهد.
معاون امور زنان و خانواده در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل نیز گفت: با همکاری آموزش و پرورش از این دختران حمایت می‌کنیم. البته مشکلات مرزی، مهاجرت و حضور کودکان افغانستان در ایران موجب شده آمارها دقیق نباشد.
وی در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای حمایت از دختران کار و خیابانی که در معرض خطرات بزرگی هستند، انجام می‌دهید؟ ابراز کرد: حمایت از بهزیستی و توان‌افزایی اورژانس اجتماعی و نیز توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد حامی این کودکان از جمله اقدامات انجام شده است.
ابتکار با اشاره به پیگیری لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که پس از ۱۰ سال ماندن در مجلس، توسط مجلس تصویب اما سه بار توسط شورای نگهبان اصلاح شده و هنوز به قانون تبدیل نشده است، اظهار امیدواری کرد که مجلس به عنوان باقیات صالحات تا قبل از پایان کار خود این قانون را تصویب کند. با وزارت ارشاد در حوزه سلبریتی‌ها و تأثیر عملکرد آنها بر روی خانواده‌ها همکاری بیشتری می‌کنیم.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از رد صلاحیت‌های گسترده بانوان داوطلب نمایندگی در مجلس انتقاد کرد و گفت: میزان رد صلاحیت بانوان بالا بوده است. پیشنهاد ما این بود که یک سوم لیست‌های انتخاباتی به بانوان اختصاص داده شود؛ این امر در دوره قبل انتخابات مجلس محقق شد، اما با توجه به رد صلاحیت‌ها در این دوره امکان‌پذیر نیست.
وی در خصوص مهاجرت ورزشکاران خانم به خارج از کشور، گفت: این مسئله یک موج نیست؛ البته باید دلایل و انگیزه‌های این مهاجرت‌ها بررسی شود.