کد خبر:10183   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 23 بهمن سال 1398 ساعت 15:27:0

در بیانیه گام دوم موارد فراوانی برای استخراج راهبردهای محوری برای رشد و پیشرفت وجود دارد که باید در بستر 8 برنامه آینده 5 ساله کشور ظرفیت‌سازی‌های اقدامی پیدا کند

جلسه شورای مدیران و معاونین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر سعید رضا عاملی روز یکشنبه 1398/11/20 به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اختصاص داشت.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر گفت: بیانیه گام دوم انقلاب یک سند پویاست و موارد فراوانی برای استخراج راهبردهای محوری برای رشد و پیشرفت را شامل می‌شود که باید در بستر 8 برنامه آینده 5 ساله کشور ظرفیت‌سازی‌های اقدامی پیدا کند.
دکتر عاملی گفت: صدور این بیانیه یک نوآوری است و به نوعی جمع‌بندی چهل سال اول انقلاب اسلامی به عنوان گام اول انقلاب محسوب می‌شود.
وی افزود: در این بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی» چندین محور را به عنوان نتایج زحمات چهار دهه ملت ایران دسته‌بندی می کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامی سعی می‌کنند تا دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف را انکار کنند اما آمار و واقعیت‌ها چیز دیگری می‌گویند. گزارش اخیر ان اس اف که در دسامبر 2019 منتشر شده نشان می‌دهد که ایران به رتبه 15 تولیدات علم ارتقاء پیدا کرده و در میان 15 کشور، از رتبه اول نرخ رشد در تولید علم در جهان برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران از سال 2008 تا 2018 نرخ رشد 10/99 را به خود اختصاص داده است. 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به آمار رشد علمی کشور گفت: البته باید رشد اقتصادی هم به همین اندازه رشد علمی باشد. اگر ما به رشد اقتصادی دو رقمی برسیم به نقطه قدرت و قوت می رسیم که دیگر دشمنان انقلاب دچار یأس و ناامیدی قطعی می شوند.
وی با اشاره به طرح موضوع "ایران قدرتمند" توسط رهبر حکیم انقلاب گفت: ایشان تأکید کردند که اگر کشور قدرتمند شود دیگر دشمنی‌ها بر روند حرکت کشور تأثیر نخواهد گذاشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هدف‌گذاری بیانیه گام دوم برای آینده انقلاب اسلامی افزود: در این بیانیه راهبردی هدف نهایی از انقلاب اسلامی، تمدن سازی نوین اسلامی است و تحقق این هدف نیاز به یک کار سنگین علمی و فرهنگی دارد.
 
دکتر سوزنچی: تحقق گام دوم انقلاب نیازمند تغییر سازوکارهای اقتصادی، علمی و... است
دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه جلسه با ارائه گزارشی در این زمینه گفت: از بیانات رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» چهار عامل شامل استبداد، استعمار، عناصر وابسته و اقتصاد نفتی به عنوان چهار عامل عقب ماندگی کشور دسته‌بندی شده‌اند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه انقلاب اسلامی در مورد هر 4 عامل فوق توانسته تاثیرگذار و اصلاحگر باشد.
دکتر سوزنچی ادامه داد: انقلاب اسلامی استعمار را به طور کامل از کشور اخراج کرد، استبداد سیاسی را از بین برد و عناصر وابسته تا حدود زیادی تاثیرگذاری خود را از دست داده اند.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری ادامه داد: البته در زمینه اقتصاد نفتی توفیقات کمتری داشته ایم.
دکتر سوزنچی گفت: باید برای ادامه مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی و با استفاده از تجربیات قبلی خط مشی ها و راهکارهای جدیدی وضع شود. گام دوم به منزله یک پارادایم جدید ولی مبتنی بر اصول اصلی انقلاب است.
وی افزود: تحقق گام دوم انقلاب نیازمند تغییر سازوکارهای علم، فناوری و نواوری است که ما در دو مقوله علم و اقتصاد دانش بنیان در ستاد علم و فناوری بدانها می پردازیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: برای تحقق این هدف به فکر جدید و نیروی حرکت جدید نیاز داریم و به همین دلیل بیانیه گام دوم انقلاب با جوانان سخن می گوید چون قشر جوان است که می تواند فکر و حرکت جدید ایجاد کند.
دکتر سوزنچی گفت: در بیانیه گام دوم 7 عامل به عنوان عوامل اصلی اشاره شده است. در این میان عدالت و معنویت و سبک زندگی سه اصل مهم هستند و 4 عنصر دیگر حوزه های اصلی پیشرفت هستند که شامل علم و پژوهش، اقتصاد دانش بنیان، استقلال و آزادی و عزت ملی میشوند.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری ادامه داد: از سخنان رهبری راهبردهای چهارگانه ای استخراج می شود که تغییر اندیشه ها و ساختارها دو راهبرد ناظر به رفع موانع و حرکت جهادی و راههای میانبر دو راهبردی است که نیروی حرکت جدید را مشخص می کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: با توجه به منحنی رشد تولیدات علمی کشور هم اکنون سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته میشود.
وی افزود: امروز این سوال به صورت جدی مطرح است که چگونه می توانیم گام دوم انقلاب یا منحنی جدید رشد را در علم و فناوری تحقق بخشیم.
دکتر سوزنچی گفت: قالب شکنی ساختاری میتواند به شکل اصلاح مقررات ناظر بر اداره دانشگاه‌ها و ارتقای اعضای هیئت علمی و... مدنظر باشد ولی ترسیم پارادایم دوم رشد علمی کشور بصورت کامل مبتنی بر راهبردهای فوق هنوز نیازمند تحقیق و گفتگو است.
وی افزود: تحقق اقتصاد دانش بنیان مستلزم تغییر نگرش به اقتصاد نفتی است و باید یک سازوکار جدی برای تحقق این تغییر در جامعه علمی کشور ایجاد شود که مدلهای اولیه آن استخراج شده و در صحن شورای عالی نیز ارایه شده که مورد استقبال اعضا و سران قوا قرار گرفته است.
پس از سخنان دکتر سوزنچی حاضرین در جلسه به بیان نظرات خود پرداختند که مشروح آن به شرح ذیل است؛ دکتر علیرضا علی‌احمدی در این زمینه گفت: باید با توجه به محدودیت منابع در حوزه‌های تخصصی علمی، اولویت ها را تعیین کنیم تا بر اساس این اولویت‌ها منابع تقسیم شود.
وی افزود: سیستم مقاله محوری و اصالت دادن به نوشتن مقالات علمی موجب اتلاف استعدادهای علمی کشور شده است.
دکتر علی‌احمدی ادامه داد: در زمینه تحول و ارتقای علوم انسانی باید گزارش عملکرد ده ساله شورای تخصصی مسئول این کار ارائه شود.
دکتر حمیدرضا امیری‌نیا هم در این جلسه گفت: علم و پژوهش از نگاه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» زمینه و مقدمه قوی شدن کشور است.
وی افزود: نگاه سیستمی که موجب می شود همه لایه های علم و فناوری دیده شود، نیاز اصلی سیاست‌گذاران بخش علم و فناوری است.
دکتر حسن بنیانیان هم در این جلسه گفت: با توجه به مشکلات فعلی کشور برنامه ریزی و سیاست‌گذاری باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد.
وی افزود: نباید در برنامه ریزی ها نگاه به مسائل کوچک روزمره محدود شود.
دکتر بنیانیان ادامه داد: بهره وی در کشور پائین است و این ناشی از عدم ثبات در مدیریت و همچنین ندادن آموزش های لازم به مدیران است.
عضو کمیسیون تخصصی مهندسی فرهنگی گفت: باید همه زمینه ها برای مدیریت جهادی و تحول در مدیریت ها به سمت مدیریت جهادی ایجاد شود.
وی افزود: سند مهم گام دوم انقلاب باید برا ی همه مدیران و کارشناسان ارشد دستگاه‌ها تبیین و آموزش داده شود.
دکتر سید حمیدرضا سیدی هم در این جلسه گفت: بیانیه گام دوم نشان از ضعف علوم انسانی در کشور دارد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در بیانیه گام دوم در حوزه علوم انسانی نظریه‌پردازی کرده‌اند و ضمنا در این بیانیه برای قشر جوان هدف‌گذاری شده است.
دکتر سیدی گفت: در این بیانیه، رهبر معظم انقلاب ضمن بیان آنچه که گذشته است به قشر جوان گوشزد می‌کنند که باید از این پس باید چه بکنیم.
وی ادامه داد: تقویت علوم انسانی زمینه پیشرفت سایر علوم است و کشورهای پیشرفته در این زمینه عملکرد مناسبی داشته‌اند.
دکتر سیدی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب در زمینه علوم انسانی دارای نوآوری‌های فراوانی است.
وی افزود: اصول گام اول و دوم انقلاب یکی است و تنها تفاوت در نوع پیمودن مسیر است.
دکتر سیدی ادامه داد: مسیر میانبر برای پیشرفت علم و فناوری کشور باید ترسیم شود.
وی گفت: یکی از ظرفیت های کشور برای طی این مسیر میانبر، قشر متخصص و نخبه ایرانی مقیم خارج از کشور است.
دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو نیز در این زمینه گفت: گسست میان نسلی یکی از مخاطراتی است که کشور را تهدید می کند.
وی افزود: تحقق اهداف برنامه های توسعه کشور باید بر زمینه فرهنگ برنامه ریزی شود.
دکتر مسعود نوری هم در این جلسه گفت: در زمینه علم و فناوری به برکت انقلاب اسلامی گام‌های بزرگی برداشته شده است.
وی افزود: توانمندی‌های سخت‌افزاری کشور در بسیاری از زمینه‌ها مانند صنعت خودرو قابل رقابت با سایر کشورها است.
مدیرکل دفتر ستاد علم و فناوری ادامه داد: اقتصاد دانش‌بنیان و تکمیل ایده تا ثروت و تقاضا محور کردن صنایع کشور می‌تواند صنایع کشور را با جهش بزرگی مواجه کند.
دکتر مهدی ناظمی اردکانی هم در این زمینه گفت: گام اول و دوم انقلاب با یکدیگر پیوستگی در اهداف دارند.
وی افزود: باید در گام دوم انقلاب مانند گام اول انقلاب به یک تفکر راهبردی و بلند مدت برسیم.
عضو کمیسیون تخصصی مهندسی فرهنگی ادامه داد: تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی که مولفه های آن در بیانیه گام دوم مورد تاکید قرار گرفته با توجه به چشم انداز پیشرو لازم است.
دکتر ناظمی اردکانی گفت: مهندسی فرهنگی و ... در گام دوم انقلاب هم باید استمرار پیدا کند.
دکتر رجبعلی برزویی هم در این جلسه گفت: توسعه علم و فناوری یک توسعه تدریجی است و این توسعه در یک حرکت گام به گام تحقق پیدا می کند.
وی افزود: باید بخش علم و فناوری کشور تقاضا محور شود و بر اساس سفارش بخش های مختلف برنامه های خود را ترسیم کند.
دبیر کمیسیون آموزش ستاد علم و فناوری ادامه داد: برای تحقق اهداف کلان نظام علم و فناوری بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، باید آموزش و تحقیقات جدی تر گرفته شود.
دکتر رجبعلی برزویی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرار گاه اصلی علم و فرهنگ کشور باید تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب را با جدیت دنبال کند.
دکتر منصور کبگانیان هم در این نشست گفت: خوشبختانه برای حوزه های اقتصاد و فناوری، سیاست های خوبی برای مدیریت این بخش ها در شرایط دشوار ترسیم شده است.
وی افزود: البته این سیاست ها قابلیت به روز شدن و رفع اشکال را دارد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری ادامه داد: با توجه به عقب افتادگی های کشور که حاصل چند قرن استعمار و استبداد است، باید برای رشد کشور در علم و فناوری تلاش های زیادی انجام شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از کشورها مانند چین با افزایش بهره وری، صرفه جویی در منابع و قناعت به اهداف مورد نظر خود رسیده اند.