حجتالاسلام و المسلمین محمدقمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی با تأکید بر نقش محوری مسجد در روند انقلاب اسلامی تصریح کرد: خودسازی و جامعه سازی از روز اول باهم در انقلاب توأم بودند که بهترینش هم در مسجد است؛ حالا در گام دوم انقلاب تمدن سازی هم روی آن آمده و بازهم سنگرش مسجد قرار دارد. وقتی میگوییم راهبری زیستبوم، یعنی اینکه یک تعداد مسجد از نقطه الف به نقطه ب برسند طوری که واقعاً حیات اجتماعی جامعه را متحول کنند که عنصر کلیدی آنهم امام است. اگر پیشنماز مسجد، امام یک محله شد، واقعاً راهبری زیستبوم اتفاق افتاده است. ما کار زیاد داریم ولی اگر بخواهیم به ترتیب اولویت بگوییم، امام محله و سپس مسجد محوری در رأس هستند.
حجتالاسلام قمی همچنین تصریح کرد: در این طرح اجتماعی مسجد محور که یک طرح حکیمانه و هوشمندانه و قابل دفاع است، منظور افزایش تعداد مساجد نیست و نه اینکه مساجد اندکی که پررونقاند را اهمیت بدهیم و این هم نیست که مساجد مرده را احیا کنیم؛ هدف ما مساجدی هستند که پتانسیل دارند اما فعلیت ندارند یا کم دارند و با یک حمایت کوچک میتواند مساجد بالفعل شوند. ما میگوییم که امام محله میتواند عامل این فعالیت شود. آموزش مقدماتی در سراسر کشور برای اجرای این طرح انجامشده است و برای طرح امام محله، تمام ائمه جماعات مساجد و مدیران شهرستانها مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: دقیق شدیم تا ببینیم چه کسی عهدهدار این مهم باشد و بعد از مدتی جمعبندی کردیم که این کار باید توسط خود حجتالاسلام میرمحمدیان انجام شود که به اخلاص و تلاش شبانهروزی ایشان غبطه میخورم. میخواستیم به خاطر اهمیت این امر حتی یک ساختار جدید به سازمان اضافه کنیم که امکانش نبود. این باید با جدیت و مجاهدت کسانی که آستین بالا زدن با جدیت اقدام شود. بیش از ۲۰ سال است که آقای میرمحمدیان را میشناسم و در این مدت اعتمادم نسبت به او بیشتر شده است. طرح تحول اجتماعی مسجد محور باید مسئله یک مجموعه شود و یک اهتمام نیرومند طرح را باید جلو ببرد. معاونت مأموریتی سازمان معاونت فرهنگی است و بنای توسعه و تقویت این معاونت گذاشتهشده است. جدی گرفتن مقوله خواهران و بهکارگیری جدیتر آنان یک مثال برای این تحول است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه دهه فجر امسال، باید نقطه آغاز تحول سازمان تبلیغات اسلامی باشد، اظهار داشت: تشییعجنازه حاج قاسم سلیمانی یک اتفاق در مسیر گام دوم بود. کاری کنید که بدون اینکه ما گزارشی به رهبری بدهیم، کار به گوششان برسد. باید در جنگ نابرابر فرهنگی بجنگیم و جلو برویم. توان به توان اضافهشده تا قدم بعدی برداشته شود. فضا باید اخلاقی، برادرانه، نیرومندانه، مؤمنانه و مجاهدانِ تر از گذشته باشد و مراقبت کنیم مشغول حواشی بیجا نشویم و قدرتمندانهتر عمل کنیم.
در ادامه این مراسم که در نمازخانه ساختمان شهید نواب سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور جمعی از کارکنان آن برگزار میشد، حکم انتصاب حجتالاسلام شیخ مصطفی جلالی به سمت معاونت امور فرهنگی و تبلیغ و حجتالاسلام سید ناصر میرمحمدیان به سمت قائممقام این معاونت توسط حجتالاسلام و المسلمین قمی به آنها اعطا شد.
در بخشی از حکم حجتالاسلام جلالی، اهم فعالیتها و انتظارات از معاونت امور فرهنگی و تبلیغ چنین آمده است:
۱ – راهبری عرصه تبلیغ اصیل مبتنی بر سه اصل محوریت محتوا گفتمان سازی در تبلیغ، اولویت تبلیغ مردمی و معارضه با برنامه هوشمندانه دشمن
۲ – مدیریت کلان اقدامات ذیل معاونت ازجمله طرح تحول اجتماعی مسجد محور، نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین، نهضت ملی تبلیغ زنان و زمینهسازی رشد مردمی سازی تبلیغ
۳ – تبیین عملیاتهای تبلیغی گفتمان ساز با تکیه بر فرصت ایام الله و مناسبتها
۴ – نقشآفرینی مؤثر در ایجاد شبکهسازی و رشد هستههای مقاومت فرهنگی و تبلیغی
۵ – تحول بخشی در معنای تبلیغ و بهرهمندی از ظرفیت کمنظیر نخبگان تبلیغ
۶ – هدایت و نظارت کلان دارالقرآن، قرارگاه تحول اجتماعی مسجد محور، بنیاد دعبل، مرکز توسعه فعالیت دینی و موسسه صدرای ولایت
۷ – تدوین و تلاش برای تحقق برنامهای جامع برای گفتمان سازی اولویتهای انقلاب اسلامی، ارتقاء عنصر معنویت و باور در عموم و رشد اراده قیام در میان آحاد جامعه اسلامی
۸ – توسعه ارتباط وسیع با دیگر دستگاههای حاکمیتی و کلان شبکههای مردمی برای همافزایی در جهت تحقق تبلیغ اسلام ناب محمّدی
|