کد خبر:10071   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 14 بهمن سال 1398 ساعت 11:36:0

رکن اول اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی تحصیلکرده است/ باید به دانشگاه ها در حل مسائل اجتماعی و صنعت، آزادی عمل دهیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی فعالیت هایی که در 20 سال اخیر در کشور انجام شده، بی نظیر است. به طوری که نسل ها و سبک های علمی در حال متولد شدن هستند.


دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه تلویزیونی چهل‌ستون که شب گذشته از شبکه 5 سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، با تبریک ایام مبارک دهه فجر گفت: خداوند را به واسطه توفیقاتی که به بنده عطا کرده، شاکر هستم.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه علم آموزی یکی از بهترین استعدادهای جوانان است و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تأثیر پیشرفت‌های علمی کشور و نمود عینی این پیشرفت‌ها در زندگی روزمره مردم چگونه است؟ گفت: زندگی مردم بدون علم، آگاهی و فناوریهای منتج از علم بی معناست. انسانها در طول زندگی روزمره خود با محصولات توسعه علم و فناوری درگیر هستند. امروزه ما یک شهروند تکنولوژیک هستیم. تمام ابعاد زندگی انسان‌ها با علم سروکار دارد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه توصیه شما به جوانانی که هیچ امیدی برای آینده تحصیلی خود متصور نمی شوند و محیط ایده آلی برای بروز توانایی های خود نمی یابند، چیست؟ اظهار داشت: واقعیت این است به عنوان فردی که در کشور تحصیل و زندگی کرده و فراز و فرودها و تحولات اجتماعی داخل و خارج از کشور را از نزدیک لمس کرده، دریافتم که بذر نا امیدی دارای اثراتی است. نا امیدی می تواند انسان را برای ساختن امیدوار و یا اینکه انسان را مجبور به ترک کشور کند. باید بدانیم اساساً روح ناامیدی از کجا سرچشمه می گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: انگلستان در سال 2010 چشم اندازی برای پژوهش تدوین کرد که براساس این چشم انداز، این کشور باید آهن ربای جذب جوانان دانشگاهی در دنیا باشد. در گزارش «فراتر از طوفان» اوباما و اسناد 2016، 2017 و 2018 اروپا می بینیم که موتور محرک اقتصاد دانش بنیان، نیروی جوان و دانشگاهی است. در هر دو اسناد نوشته شده که کشوری برتر است که نیروی جوان تحصیلکرده دنیا را داشته باشد.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه رکن اول اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی تحصیلکرده است، اظهار داشت: رهبری دنیا در گرو به کار گرفتن نیروی تحصیلکرده کشورهای مختلف است. در حال حاضر تلاش دنیا در راستای ایجاد جاذبه برای جذب نیروی انسانی جوان و ناامید کردن جوانان در کشورهایشان متمرکز شده است. ناامیدی در دنیای امروز خیلی طبیعی نیست و باید عمیق تر به آن نگریسته شود. باید جریان طبیعی را به جوانان نشان دهیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فضای حاکم بر جامعه خاطرنشان کرد: جو عمومی و غالب کشور امید است، البته جو فضای رسانه های خاص مدنظرم نیست. رسانه به عنوان رکن جدی تحولات اجتماعی محسوب می شود. مردم بی نظیر ایران با 3 هزار سال سابقه فرهنگی، فراز و فرودهای کشور را به خوبی سپری کرده اند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در قرن 7 هجری که مصادف با قرن 13 میلادی است، پادشاه ولز گروهی را به آندلس می فرستد و در نامه‌ای به پادشاه آنجا می نویسد دانشجویان را به سرزمین شما می فرستم تا دانایی که کشور شما را فرا گرفته بیاموزند و برای ما که از چهار طرف در جهالت قرار گرفته ایم، راهگشا باشند. همچنین عباس میرزا طی نامه ای به سفیر فرانسه می نویسد «آفتابی که در سرزمین شما می تابد، چگونه است که در سرزمین من نمی‌تابد، به من بگو راه پیشرفت کجاست؟ آیا من نیز همانند تزار روسی باید ترک وطن کنم و به سرزمین شما بیایم؟»
وی افزود: همه این اتفاقات فراز و فرودهای کشور ایران بوده است. دورانی بوده که خودمان اراده ساختن و پیشرفت داشتیم و این امر محقق شده است. دورانی هم بوده که مغولها همه کتابخانه ها را به آتش کشیدند و در شهرهای سبزوار و نیشابور هیچ مردی را باقی نگذاشتند، اما ایران به رشد و پیشرفت خود ادامه داد و امروز از خیلی جهات بزرگ و پیشرفته است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران یک خودباوری ایجاد کرد. بعد از جنگ دیدیم می شود سرپا بود و به داشته ها تکیه کرد. مقام معظم رهبری یک حرکتی را مبنی بر باور علم در اداره امور کشور شکل دادند.
دکتر طهرانچی اظهار داشت: در سال 76 با یک ادبیات و نگاه جدید و متفاوت شروع به کار، فعالیت و رشد کردیم. در آن سالها تعداد مقالات کشور اندک بود، اما خوشبختانه در حال حاضر در کشور دانشمندان بسیاری داریم که دنیا بر توانایی آنها در طراحی و حل مسائل گوناگون صحه می گذارد و دستاوردهایشان قابل تکیه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به جایگاه 15کشور در نظام رتبه بندی سایمگو اشاره و تصریح کرد: در بالادست و پایین دست ایران در این نظام رتبه بندی، جزو کشورهای پیشرو دنیا قرار دارد. جایگاه کشور در این رتبه بندی با توجه به اینکه سالها تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به سختی وارد کشور می شود، قابل توجه است. با همه محدودیت ها رشد شتابان و لشکر جدی داریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی فعالیت هایی که در 20 سال اخیر در کشور شده، بی نظیر است. به طوری که نسل ها و سبک های علمی در حال متولد شدن هستند. این یک نگاه ارزشمند است.
وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) مبنی بر «العلم السطان» گفت: براساس فرمان روزولت در سال 1946 پس از پایان جنگ جهانی، سند علمی تهیه می شود که در آن تأکید شده اگر می خواهید در دنیا حاکم باشید، امنیت داشته باشید، بیکاری را به حداقل برسانید و ... راهش علم است. مسیر کیفیت از دالان کمیت عبور می کند. کارآمدی محصول به وجود آمدن فضای تولید علم است. به دنبال حل مسائل صنعت در آزمایشگاه ها هستیم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در سند پژوهشی 2010 انگلستان تأکید شده که دولت در شرایط ریاضت اقتصادی باید بین هزینه عمومی و هزینه پژوهش یکی را انتخاب کند. هزینه پژوهش، فردا را و هزینه عمومی امروز را می سازد. باید به دانشگاه ها در حل مسائل اجتماعی و صنعت، آزادی عمل دهیم.
دکتر طهرانچی همچنین درباره اینکه اگر روزی فرا برسد که دیگر قرار نباشد کارمند یا مدیر نهاد دولتی باشید، چکار می کنید؟ اظهار داشت: به تازگی از مجموعه ای بازدید داشتم که سه نفر یک مجموعه خصوصی با محصولات دانش بنیان تأسیس کرده و دستاوردهای جالب و قابل توجهی داشتند. همواره به دانشجویان خود می گویم که سراغ کار دولتی و کارمندی نروند، چرا که تلاشی برای پیشرفت صورت نخواهد گرفت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: فضایی که امروز در کشور ایجاد شده شاید در گذشته نبود. آینده را این فضا خواهد ساخت. در این فضا تعدادی از جوانان دور هم جمع شده و کسب و کار جدید خلق می کنند. به همین دلیل دشمنان از ایران واهمه دارند. اساساً کار و رشد پایداری می خواهد. هر کس پایدار باشد و از داشته ها، ذهن و استعدادش به نحو احسن استفاده کند، قطعاً پیروز می شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به دیدار خود با یکی از سفرای کشورهای اروپایی اشاره و تصریح کرد: در این دیدار به سفیر گفتم: «300 سال آینده خواهند گفت اروپایی ها استقلال علمی ایران را برنتابیدند و دانشمندانش را در راه کسب و ترویج علم شهید کردند.» سفیر جمله بنده را پذیرفت و گفت: «چه کنیم که دنیا همه چیز را علیه شما گروگان گرفته است.»