کد خبر:10056   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 13 بهمن سال 1398 ساعت 13:25:0

به روزآوری دانش معلمان از مهم‌ترین ماموریت‌های دانشگاه فرهنگیان

وزیرآموزش‌وپرورش اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های دانشگاه فرهنگیان به روزآوری دانش معلمان است.


محسن حاجی میرزایی در بیست‌وسومین اجلاس مدیران استانی و مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان که در باشگاه فرهنگیان شهر تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تبریک ایام الله دهه فجر، اظهارکرد: از زحمات و تلاش‌های انجام گرفته در دانشگاه فرهنگیان سپاسگزاری می‌کنم چرا که شما همکاران مسئولیت سنگینی دارید.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران انقلابی شکوهمند، بالنده و عزتمند است که در طی چهار دهه اخیر ابتلائات گوناگونی را با سرافرازی پشت‌سر گذرانده است و نقش خود را در احساس کلمه اسلام و توحید و مبارزه با استکبار آشکارکرده است .
وزیرآموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: امروز صف ما مستقیما در برابر صف آشکار استکبار جهانی است و این  نشانی از حقانیت حرکت انقلاب اسلامی ایران است.
حاجی میرزایی با بیان اینکه امروز آمریکا بسیار آشکارا در برابرانقلاب اسلامی ایستاده است،گفت: خدارا شاکر هستیم که مردم ایران علی‌رغم دشواری‌هایی که استکبار ایجاد کرده همچنان استوار و پابرجا ایستاده‌اند و از اسلام، حقوق خود، انقلاب و رهبری حمایت و پشتیبانی می‌کنند .
وی ادامه داد: یکی از درخشان‌ترین لحظات انقلاب پس از گذشت چهل سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، قیام یکپارچه مردم در مراسم شهادت سردار رشید اسلام سپهبد قاسم سلیمانی بود.
وزیرآموزش‌وپرورش تصریح کرد: ما بخشی از جامعه هستیم که توفیق  داشتیم تا این حماسه بزرگ را لمس کنیم وهمانطور که همسن و سالان من روز ١٢بهمن ماه و حضور حداکثری مردم را درک کردند این روز را هم درک کردیم و مشاهده کردیم که مردم ما آگاه و هوشیار هستند و هرچند گلایه داشته باشند از منافع ملی حمایت می‌کنند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه پرورش معلم بسیار مهم و با اهمیت است،گفت :بار اصلی تعلیم و تربیت بر دوش معلم است و برای همه اهداف و آرمان‌ها و مقاصد مهمی که جامعه، انقلاب و رهبری تعقیب می‌کنند آموزش و پرورش و معلمان رکن اساسی است.
وزیرآموزش‌وپرورش اذعان کرد: به میزانی که در جامعه یادگیری سنجیده‌تر انجام شود دست‌یابی به اهداف بلندتر میسرتر خواهد بود.
وی تاکید کرد: راه بیهوده‌ای  است اگر تصور کنیم مسیر کوتاه‌تری در تحولات جامعه نسبت به مسیر یادگیری وجود دارد .
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه جریان یادگیری جامعه باید پشتیبان تحول باشد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خودسازی،جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را مورد توجه قرار داده است که همه این‌ها از مسیرآموزش و پرورش می‌گذرد .
وی با بیان اینکه تا چه حد اطمینان داریم که مسئولیت‌مان را به درستی انجام می‌دهیم؟، گفت: این سوال جز اموری نیست که حمل  به صحت شود بلکه باید برای آن حجت آشکار داشته باشیم .
حاجی میرزایی در ادامه اضافه کرد: در پاسخ می‌توان پاسخی متداول، رایج و ناقص داد که این نوع پاسخ بیان مجموعه اقدامات اداری است که انجام می‌دهیم .
وزیرآموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: اگر از هر دستگاهی این سوال پرسیده شود به همین شکل پاسخ می‌دهند در حالی که بیان اقدامات دو خطای استراتژیک دارد یک خطا آن است که فرض کرده‌ایم آن اقدام درست بوده در حالی که امکان نادرستی آن وجود دارد.
وی در ادامه اضافه کرد: پاسخ دوم آنکه کار درست انجام داده است در حالی که معلوم نیست در واقعیت به درستی انجام گرفته شده باشد .
حاجی میرزایی گفت: عده‌ای را برای آموزش و پرورش به دست ما سپرده‌اند و ما متعهد هستیم آنان را در تراز معینی تربیت کنیم .
وزیرآموزش‌وپرورش افزود: پاسخ اول به کارایی درونی مجموعه و پاسخ دوم معطوف به اثربخشی و نتایج است .
حاجی میرزایی با بیان اینکه منطق قرآنی دومین پاسخ را از ما می‌خواهد، گفت: همه عرصه هستی عرصه آزمون عمل است و هیچ جای دیگری نداریم که بتوانیم عدالت، انصاف، وفاداری و فداکاری را آشکار کنیم و عرصه آشکارسازی ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها، میدان عمل است .
حاجی میرزایی با بیان اینکه تقسیم کار اصلی است که با افزایش جمعیت و اقتضای تخصصی شدن امور به وجود آمده است،گفت: در تقسیم کار،کار به اجزایی تبدیل می‌شود تا تخصصی عمل شود اما  آنقدر تنوع، عرصه ذهن را مشغول کرده است که کمتر کسی توجه می‌کند که آن جز کار، بخشی از هدفی است که باید در تحقق آن سهم خود را جست‌وجو کنیم .
وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، اظهار کرد: ما همه موجودیت‌های بسته خود را باز کرده‌ایم اما امری را می‌توان بازکرد که ارتباط اجزای آن با بسته کلی روشن باشد لذا آنچه آرمان و هدف نظام تعلیم و تربیت است درآن بسته است و البته بازشدن نباید به هدف کلی لطمه‌ای بزند.
وی با بیان اینکه ما باید پیوندهای خود را با گذشته و آینده برقرار کنیم،گفت: ترکیب هوشمندانه اجزا و فهم دقیق روابط بین آنها بسیار اهمیت دارد و در نظام تعلیم و تربیت عناصر خود را به اقتضای مختلف پخش کرده‌ایم.
وزیرآموزش‌وپرورش اذعان کرد: اگر پیونددانشگاه فرهنگیان با جامعه به روش ارگانیک و سیستمی برقرار نباشد، کارکرد آن به درستی انجام نگرفته است و باید دائماً در تعاملات با محیط بیرونی باشیم و فرآیندها، محتوا، روش‌های ارزیابی و...را اصلاح کنیم .
حاجی میرزایی تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان رأس همه دانشگاه‌های کشور است چرا که افرادی را تربیت می‌کند که موضوع تربیت آنها  انسان‌ها هستند و باید ذهن و فکر و روان آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند.
وی در ادامه اضافه کرد: اما نمی‌توانیم ذیل این نام آسوده باشیم چرا که دانشگاه فرهنگیان ظرفیت بالقوه‌ای است وآیا شما اطمینان دارید که معلمانی که درآزمون نهایی پذیرفته می‌شوند، ویژگی‌ها و توانمندی‌های متمایزی از سایر افراد دارند .
وی با بیان اینکه آیا ارتباط شما با معلمان فارغ التحصیل ادامه خواهد داشت،گفت: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های دانشگاه فرهنگیان به روزآوری دانش معلمان است .
حاجی میرزایی تصریح کرد: در سند تحول بنیادین آمده است که به جای آموزش کتاب محور، محیط یادگیری متنوع داشته باشیم و باید دید که معلمان تا چه حد به متنوع کردن این محیط توانمند هستند .
وزیرآموزش‌وپرورش افزود: معلمان باید شش ساحت سند تحول بنیادین را در برنامه‌های خود داشته باشند لذا باید پرسید ما چقدرآنان را برای ایفای این نقش تربیت کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه تا چه حد توانسته‌ایم سند را در جامعه قابل درک و گفتمان سازی کنیم، گفت: اگر نتوانیم تقاضای موثر اجتماعی را در هر تحولی ایجاد کنیم آن تحول پا نخواهد گرفت و فرایند تبدیل نیازها به تقاضای موثر اجتماعی را معلمان باید یاد بگیرند .
حاجی میرزایی اذعان کرد: دو دایره نیازها و تقاضا داریم که در بهترین حالت زمانی است که این دو دایره برهم منطبق باشد .
وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه همه مسئولیت‌هایی که داریم پایدار نیست، اظهارکرد: تا فرصت داریم باید کاری کنیم که به آن افتخار کنیم و در پیشگاه خداوند بتوانیم بگوییم که شایسته عمل کرده‌ایم .
وی در پایان گفت: دانشگاه فرهنگیان را در عمل، سرآمد دانشگاه‌های کشورکنیم و تلاش کنیم تا محصولات این دانشگاه برند جمهوری اسلامی ایران باشد .