کد خبر:10005   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 7 بهمن سال 1398 ساعت 17:1:0

شهادت سردار سلیمانی نقطه عطف تقویت بنیان‌های انقلاب اسلامی است

اولین جلسه ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونین این وزارتخانه و سایر دستگاه‌ها برگزار شد.


دکتر سید عباس صالحی در اولین جلسه ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه عمر با برکت و شهادت سردار سلیمانی هر دو نقطه عطفی در جهت تقویت بنیان‌های ارزشمند انقلاب اسلامی به شمار می‌آید که باید مورد استفاده حداکثری قرار گیرد، اظهار داشت: سردار سلیمانی را می‌توان منشوری دانست که خصلت‌ها و شخصیت فردی، اخلاقی و معنوی ایشان قابلیت الگوسازی دراد، در اصل وجود شخصیتی چون سردار سلیمانی همانند شخصیتی مثل شهید چمران می‌تواند تا مدت‌ها برای جامعه ظرفیت‌‌سازی کند.
وی ادامه داد: ظرفیت‌های چندجانبه و وجوه متنوع شخصیت شهید سلیمانی گستره و دامنه مخاطبان را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. اگرچه سردار سلیمانی به معنای امروزی شخصی رسانه‌ای نبود ولی ابعاد مختلف وجودی ایشان باعث شده بود مخاطبان با ارتباط‌گیری با بخشی از شخصیت این شهید والامقام ارتباط درونی پیدا کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از نظر فردی، اخلاقی و معنوی اخلاص، پرهیز از ریا و خودنمایی جزء جوهر اصلی شخصیت سردار شهید سلیمانی محسوب می‌شود. همچنین بعد اخلاص ایشان عمق خیلی زیادی دارد که می‌تواند در الگوسازی کارایی مؤثر داشته باشد.
دکتر صالحی بیان کرد: دینداری مقید، تعبد و تشرع سردار شهید سلیمانی چه در عمل فردی و چه در ابعاد اجتماعی قابلیت‌های فراوانی برای الگوسازی دارد. از دیگر ویژگی‌های ایشان می‌توان محبت به اهل‌بیت(ع)، ساده‌زیستی، فروتنی در ابعاد فردی، مردمی بودن، اعتدال و میانه‌روی و پرهیز از تعصبات و وابستگی‌های حزبی و جناحی در اخلاق اجتماعی اشاره کرد.
وی افزود: در حوزه مدیریت نظامی، بحران، دیپلماسی بین‌المللی و منابع انسانی فراملی، دفاع از عتبات حرم‌های شریف، مبارزه با تروریسم، از وجوه بین‌المللی شخصیت سردار شهید سلیمانی است. ابعاد چندگانه و بروز شخصیت او به عنوان مدیری مدبر، مردمی، مخلص و پا به ‌رکاب اسطوره‌ای از شهید سلیمانی ساخته است که می‌تواند برای آینده ایران و منطقه و جهان اسلام الگوسازی کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: به منظور نشان دادن شخصیت والای این شهید یک ستاد با محوریت اقدامات فرهنگی، هنری، ادبی، رسانه‌ای و فضای مجازی برای نشان دادن هرچه بیشتر شخصیت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تشکیل شده است. هدف از برپایی ستاد این است که با استفاده از وجوه مختلف شخصیت شهید سلیمانی بتوان با هم‌افزایی و انسجام در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، سینمایی و رسانه‌ای آثاری خلق کرد که به الگوسازی در مورد این شهید والامقام امیدوار بود.
وی ادامه داد: برای کار در این حوزه‌ها باید هدف‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برنامه‌ریزی کرد، بخشی از برنامه‌ها به صورت خودجوش در فاز کوتاه‌مدت تا چهلم ایشان تولید و یا در حال تولید است، اما باید برنامه‌های میان‌مدت را از زمان اربعین شهادت ایشان به مدت یکسال کلید زد و در فاز بلندمدت نیز برنامه‌هایی برای سالیان طولانی تنظیم کرد.
 صالحی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه سینما می‌توان فیلم‌های کوتاه، بلند، مستند و انیمیشن را در قالب برنامه کوتاه‌مدت مدنظر قرار داد.
دکتر صالحی یادآور شد: در حوزه ادبیات باید به سمت شعر، مستندنگاری، داستان کوتاه و بلند رفت، در این بخش می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد، در این حوزه علاوه بر نگاه کوتاه‌مدت باید در فاز میان‌مدت هم ابعاد شخصیتی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را جست‌وجو و به آن پرداخت.
وی افزود: در بخش هنری نیز بدون کار سفارشی باید اقدامات را پیش برد، البته در همین فاز کوتاه‌مدت بسیاری از هنرمندان به صورت خودجوش آثاری در حوزه‌های مختلف هنری تولید کردند، همچنین در حوزه طراحی و لباس می‌توان سبک زندگی درست را به جامعه تزریق کرد، در همین زمان شهادت تا به امروز نقوش بسیار زیبایی در بسیاری از لباس‌ها دیده شده که سرشار از سبک زندگی درست است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه مطبوعاتی هم در داخل و هم در خارج اقدامات ویژه‌ای انجام شده که البته باید ادامه داشته باشد، در کنار فضای مطبوعاتی نباید از فضای مجازی غافل شد، زیرا فضای مجازی دارای پتانسیلی است که ضمن تولیدات خاص خود می‌تواند در هریک از حوزه‌های ذکر شده فعالیت کند.
دکتر صالحی با بیان اینکه تمام تولیدات این حوزه‌ها تا اربعین شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی باید مشخص و جهت‌دهی شود، گفت: از زمان شهادت سردار تا به امروز تولیداتی نیز از سوی دستگاه‌های دولتی و عموم مردم رقم خورده است که ظرفیت آن در کنار تولیدات این چهار حوزه باید مدنظر قرار گیرد، در واقع باید خروجی محصولات از دستگاه‌های مختلف و این چهار حوزه ارزیابی و براساس آن برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی شود.
 صالحی
گفتنی است در این جلسه سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، محمد مهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی، همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدرضا موالی‌زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی رمضانی نماینده وزارت آموزش و پرورش و محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند.