کد خبر: 21530| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱ آذر سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۱:۵۵:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۳

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد نظام تعلیم و تربیت مورد اطمینان همه مردم است و خانواده‌ها زمانی که فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند هیچ نگرانی ندارند؛ بنابراین باید قدر این اعتماد را بدانیم و بر پایه این اعتماد، خدمات بیشتری را ارائه دهیم.
یوسف نوری در نشست شورای معاونین امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که با حضور محمد حسینی معاون امور مجلس ریاست‌جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: معاونت امور مجلس کار سخت و پیچیده‌ای است زیرا در شرایطی هستیم که انتظارات و توقعات زیاد است و با توجه به امکانات باید به گونه‌ای با مخاطبان مدارا و آنان را در جریان مسائل قرار داد.
وی افزود: اجلاس عمومی سازمان ملل متحد که با حضور رئیس‌جمهوری در نیویورک برگزار شد، تفاوت‌هایی با اجلاس‌های پیشین داشت. اولین تفاوت این بود که این اجلاس شعار داشت و شعار آن دگرگونی آموزش بود و هدف اصلی آن غلبه نظام سلطه بر سایر کشورها از طریق نظام تعلیم و تربیت است.
نوری ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید اما برخی تعلل‌ها باعث شد سندهای وارداتی مانند ۲۰۳۰ مورد توجه قرار گیرد که در این گونه اسناد اهداف و راهبردها، صرف نظر از زیست بومی و ارزش‌هایی که کشورها دارند، مطرح و هدف‌گذاری شده است و مناسب برای عموم جوامع نیست.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته سعی شده بود تفکرات غربی در آموزش و پرورش وارد شود؛ این تفکرات باعث شد تا نظام تعلیم و تربیت در مسیر اصلی خود قرار نگیرد. بنابراین ما در ابتدای دولت سیزدهم اولین کاری که انجام دادیم این بود که آموزش و پرورش را در مسیر اصلی خود قرار دهیم. بر همین اساس، اولویت‌ها را مشخص کردیم که این اولویت‌ها بر مبنای تشخیص مشکلاتی بود که از گذشته در این نهاد به وجود آمده بود.
وی درباره نقش خانواده‌ها در آموزش و پرورش گفت: این نقش باید جدی‌تر مدنظر باشد و خانواده‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند.
نوری اضافه کرد: با دستور مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و پس از طی فرآیندهایی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاسیس شد تا تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال ساماندهی شود.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت مورد اطمینان همه مردم است و خانواده‌ها زمانی که فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند از نظر چگونگی نگهداری فرزندان‌شان هیچ نگرانی ندارند؛ این درحالی است که وقتی فرزند خود را به نزدیکترین اقوام‌شان می‌سپارند، روزانه چندین بار تماس می‌گیرند؛ بنابراین باید قدر این سطح از اعتماد مردم را بدانیم و بر پایه این اعتماد خدمات بیشتری را ارائه دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فعالیت‌های متعددی در دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش انجام شده است؛ مهمترین کار تشخیص اولویت‌ها در آموزش و پرورش بود که ما اولین اولویت را در دانشگاه فرهنگیان و برای تربیت معلم شایسته و باصلاحیت تعیین کردیم. در دومین گام در گزینش دانشجویان این دانشگاه تاکید کردیم و زمان گزینش این دانشجویان را افزایش دادیم تا صلاحیت آنها به طور کامل بررسی شود.
نوری ادامه داد: هیئت ممیزه دانشگاه فرهنگیان از وزارت علوم در حال انتقال به خود دانشگاه است؛ فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باید همه صلاحیت‌های معلمی را داشته باشند که این کار از طریق آزمون جامع و سایر روش‌ ها به دست می‌آید. همچنین برای مناطق محروم تربیت معلم دوساله در نظر گرفته‌ایم تا این معلمان سریعتر به این مناطق برسند.
وزیر آموزش و پرورش درباره دیگر اولویت‌های آموزش و پرورش در دولت مردمی سیزدهم افزود: در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه درسی را مدنظر قرار داده‌ایم و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک وارد فاز عملیاتی شده و مقرر شده است استان گلستان از ابتدای دی‌ماه به صورت عملیاتی برنامه پایلوتی را برای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اجرا کند.
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه فرهنگیان ۹۵ هزار دانشجومعلم داریم اضافه کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بیاناتی در زمینه تقویت دانشگاه فرهنگیان و نیز تاکیداتی درباره جذب نیروی نیروی انسانی در آموزش و پرورش داشته‌اند؛ بر اساس توصیه و تاکید ایشان، تاکید داریم که جذب نیرو از روش‌های دیگر صورت نگیرد و فقط از طریق دانشگاه‌های تربیت معلم یعنی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت شهید رجایی پیگیری شود.

منبع:پانا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7