کد خبر: 18545| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۱ مهر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۱۶:۰ | تعداد بازدید: ۴۵۴

آیت الله اعرافی گفت: لازم است در مباحث مربوط به وقف عمق و اهتمام بیشتری صورت پذیرد و در رشته های مربوط به وقف و امور خیریه دانش پژوهان خوبی تربیت شوند و پایان نامه هایی نیز در این مباحث نوشته شود، البته در برنامه ریزی های کلان حوزه به این مباحث نیز توجه کافی صورت گرفته است.
آیت الله اعرافی، امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، ضمن تبریک مناسبت ها و اعیاد ماه ربیع الاول و ابراز خرسندی از فعالیت های صورت گرفته در اداره اوقاف قم در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه موقوفات پرداخت و گفت: وقف در همه فرهنگ ها بوده که البته در اسلام دارای یک نظام اخلاقی و ویژه ای شده است که اگر درست بازسازی شود بارهای زیادی از دوش مردم و جامعه بر می دارد و گره های زیادی را باز می کند.
وی افزود: توصیه همیشه من به مسئولین ادارات این است که کار اداری باید دارای یک برنامه راهبردی و دقیق و زمان بندی باشد، اداره کل اوقاف واقعا مهم و اثرگذار است و لازم است که برای آن یک برنامه جامعه ۵ساله و یا ۱۰ساله تعریف شود و همه سعی کنیم که فقط در کارهای روزمره خود هضم نشویم.
مدیرحوزه‌های علمیه ابراز داشت: مقوله احیای موقوفات بسیار مهم است، احیا و برگرداندن اسناد موقوفات امری است که باید با جدیت دنبال شود چرا که در زمان رضاخان بسیاری از این موقوفات واقعا به تاراج رفت که لازم است برای احیا و برگرداندن آنها کار جدی صورت گیرد.
امام جمعه قم گفت: در اداره اوقاف، باید با یک نگاه اقتصادی و البته با ملاحظات اجتماعی و فرهنگی، وقف ها از درآمدزایی بیشتری بهره مند شوند و شکل بهتری پیدا کنند و نیّات واقفین نیز به خوبی عمل شود.
آیت الله اعرافی افزود: اگر اوقاف با نگاه اقتصادی و رعایت همه ملاحظات و با برنامه راهبردی حرکت کند می تواند جایگاه این نهاد مهم را ارتقا بخشیده و یک نهاد پشتوانه برای بسیاری از فعالیت ها شود.
وی با اشاره به لزوم احداث وقف های جدید و تلاش اداره اوقاف برای کسب اعتماد مردم در امر وقف، گفت:  گاهی مردم نگاه های غیر مثبتی به مباحث وقف دارند که لازم است برای بازسازی اعتماد مردم تلاش شود و مردم مطمئن باشند که نیات واقفین در امر وقف ها به خوبی رعایت می شود.
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود با اشاره به جایگاه مباحث وقف در حوزه گفت: لازم است که در حوزه نیز در مباحث مربوط به وقف عمق و اهتمام بیشتری صورت پذیرد و در رشته های مربوط به وقف و امور خیریه دانش پژوهان خوبی تربیت شوند و پایان نامه هایی نیز در این مباحث نوشته شود که البته در برنامه ریزی های کلان حوزه به این مباحث نیز توجه کافی صورت گرفته است چه در بحث درختواره های رشته ها و چه در بحث آموزش های کاربردی به طلاب.
آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به لزوم پژوهش های لازم و کافی در عرصه مباحث مربوط به وقف و توجه حوزه به پژوهش های مورد نیاز نظام اسلامی، گفت: تهیه پژوهش‌های مورد نیاز نظام از دیگر برنامه‌هایی است که امسال در حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۱۰۰ پژوهش در این زمینه گردآوری شده است و مقوله وقف نیز حتما در این کلان پروژه های دیده شده است.
خاطرنشان می شود: حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در ابتدای این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته توسط این اداره کل پرداخت.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7