کد خبر: 13703| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۴ تیر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۴۳:۰ | تعداد بازدید: ۲۳۶۳

رئیس جمهور حفظ آبرو و جایگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای نظام بین الملل بسیار با اهمیت دانست و تاکید کرد: مبنای کار ایران، همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است اما آژانس باید با حفظ استقلال، تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونستی از مسیر قانونی خودش خارج نشود.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهارداشت: ایران همچنان آماده است نظارت های قانونی آژانس را بپذیرد و با آن در چارچوب قانون همکاری کند.
دکتر روحانی گفت: رفتار جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی اتمی همواره رفتار دوستانه و قانونی بوده است و بازرسین آژانس همیشه در ایران حضور و فعالیت داشتند چنانچه در 16، 17 گزارش آژانس نیز صراحتا نسبت به همکاری کامل ایران اذعان شده است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این اواخر رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار آوردند و می‌ترسیم که این شیادان آژانس را آلوده و از مسیر اصلی خود منحرف کنند.
دکتر روحانی افزود: رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار می‌آورند و با طرح موضوعی که مربوط به حدود 20 سال پیش است می خواهند آژانس را از مسوولیت اصلی خود خارج کنند البته پاسخ قاطع به چنین اقدامی آسان است اما مبنای ما همکاری با آژانس است لذا آژانس هم باید توجه داشته باشد تا از مسیر قانون خارج نشود.
رئیس جمهور گفت: از طرف دیگر اروپایی‌ها که شرمنده ملت ایران هستند چرا که به تعهدات خود قبل و حتی بعد از خروج آمریکا از برجام عمل نکردند و تلفنی و حضوری از این کار خود عذرخواهی می‌کنند اما امروز در شرایطی که رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد کردند اروپایی‌ها نیز وارد می‌شوند که چنین توقعی از آنها نداریم و توقع داریم که زیر بار فشار آمریکا نروند و استقلال خود را حفظ کنند.
دکتر روحانی تصریح کرد: آقای جدیدی که مسوولیت آژانس بین‌المللی اتمی را بر عهده گرفته باید بداند که آبروی آژانس برای نظام بین‌الملل خیلی مهم است.
رئیس جمهور تصریح کرد: ایران همچنان آماده است که نظارت‌های قانونی آژانس را بپذیرد و با آژانس همکاری تنگاتنگی در چارچوب قانون و مقررات داشته باشد.
دکتر روحانی همچنین در پاسخ به ادعا و تبلیغات آمریکایی ها مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران گفت که آمریکایی ها به جای تعارفات بی اساس برای مذاکره، هر موقع از مسیر اشتباه بازگردند، همان لحظه ما هم آماده ایم و ملت ایران همواره در چارچوب عدالت، انصاف، قانون و مقررات بین‌المللی عمل کرده و باز هم چنین خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهتمام جدی دولت نسبت به رفع مشکلات اقتصادی مردم اظهارداشت: بخش بزرگی از این مشکلات مربوط به فرد یا قوه خاصی نیست و عمدتا ناشی از ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا است و مطمئن هستم که در کنار یکدیگر می‌توانیم از این شرایط و مشکلات عبور کنیم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت با تمام وجود در صحنه است و روز استراحتی در شش ماه اخیر در میان مسوولین عالی‌رتبه وجود نداشته و به طور شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل مشغول تلاش و فعالیت بودند.
دکتر روحانی تصریح کرد: دولت تا دقیقه و ثانیه آخر با روحیه ساعات اولیه، پای کار تلاش و فداکاری خواهد بود و این افتخار ما هست که برای این ملت بزرگ نوکری کنیم و گره‌ای را از مشکلات مردم باز کنیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: اگرچه مشکلات سخت است ولی قطعا قدرت عبور از آن را داریم ضمن اینکه شرایط به تدریج به سمت بهبود پیش می‌رود و مطمئن هستم بانک مرکزی می‌تواند مشکل ارز را مهار و کنترل کند.
دکتر روحانی وظیفه صادرکنندگان را افزایش سطح صادرات و بازگرداندن ارز ناشی از صادرات کالا به کشور دانست و گفت: صادرکنندگان باید بدانند که ارز متعلق به دولت است و دولت مالک ارز محسوب می‌شود و امام راحل نیز در این زمینه فتوای صریح صادر کردند.
رئیس جمهور تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم در شرایطی که مردم دچار مشکل هستند عده‌ای بخواهند سوءاستفاده کنند و اگر کسی بخواهد از قانون و مقررات تخلف کرده و ارز را برنگرداند هم بانک مرکزی اسامی آنها را منتشر خواهد کرد و هم قوه قضاییه با او برخورد خواهد کرد.
دکتر روحانی در ادامه با اشاره به نگرانی مردم از قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن و اقدامات دولت در رفع نگرانی‌های مردم اظهارداشت: دولت در این زمینه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و طرحی در زمینه اجاره‌ بهای مسکن آماده کردیم که به زودی تصویب خواهد شد و برای رفع مشکل مسکن نیز راه حل اساسی این است که همه دستگاهها در تولید مسکن همکاری و مشارکت کنند و زمین‌های اضافه‌ای را که در اختیار دارند برای ساخت مسکن ارزان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت امکانات و سرمایه‌های فراوانی در بخش زمین، سهام بنگاه‌های اقتصادی دولتی و معادن دارد که اگر آنها را فعال نماید شرایط کشور تغییر خواهد کرد.
دکتر روحانی تصریح کرد: دولت دست روی دست نگذاشته و با جدیت مشغول فعالیت است و تا پایان سال علیرغم همه گرفتاری‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مهمی افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید همچنان که در ماههای اخیر نیز طرح‌های مهمی در حوزه‌های مختلف افتتاح شده است.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بهبود شرایط استان‌هایی که با وضعیت قرمز مواجه اند، اظهار داشت: خوشبختانه با فعالیت پزشکان و تلاش همه مدافعین سلامت از هفته آینده شاهد افت شدت بیماری در این استان‌ها خواهیم بود.
دکتر روحانی با اشاره به کاهش ضریب جینی اظهار داشت: ضریب جینی نشان عدالت است. رقم ضریب جینی در سال 97 حدود 0.39 بود و امروز به 0.38 کاهش پیدا کرده است. سهم ثروتمندترین‌ها نسبت به فقیرترین‌ها نیز در کشور کاهش داشته و این رقم که در سال 97 بیش از 12 برابر بود امروز به بیش از 11 برابر رسیده است پس از لحاظ عدالت هم علیرغم همه مشکلات یک قدم بهبود وضعیت را شاهد هستیم.
متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و دهه کرامت که پایان آن میلاد باسعادت مولای ما حضرت‌ علی‌بن موسی‌الرضا(ع) خواهد بود را تبریک می گویم؛ حضور فاطمه معصومه(س) در سرزمین قم و بعد وفات آن حضرت در همان سرزمین مایه برکت بزرگی برای ایران اسلامی و به ویژه برای منطقه قم بود و همین حضور و همین مدفن باعث شد که از بیش از 100 سال پیش بزرگترین مرکز حوزه علمیه برای علوم اسلامی در قم تاسیس شد و امروز حوزه علمیه قم برای بیان علوم اسلامی و به ویژه فقه شیعه، کلام شیعه، تفسیر ، حدیث، تاریخ و سایر علوم اسلامی یک مرکزیت مهم است.
به همین مناسبت روز ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) به نام دختران هم نامگذاری شده که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی الحمدالله یک فضای بسیار خوبی برای زنان جامعه برای حضور در مراکز علمی، مراکز تحقیقاتی، فعالیت و تولید آماده شده و فکر می‌کنم یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران و یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید باز کردن فضا برای حضور همه زنان در فعالیت‌های مختلف هست و امروز از کلاس‌های دانشگاه تا بیمارستان‌ها و کارخانجات و همه جا می‌بینیم این حضور، حضوری بسیار پررنگ و باشکوه است.
هیچ‌کس نمی‌تواند در دنیا یک چنین اتهامی به ما بزند که اسلام دین مردسالاری بوده و حقوق زنان تضییع شده است؛ خودِ قرآن مجید به تصریح راجع به حقوق زنان به خوبی بیان کرده که همان مقدار که مردان حق دارند از فرصت جامعه استفاده کنند زنان هم حق دارند از فرصت جامعه استفاده کنند؛ اصلا تعبیری که قرآن برای مرد و زن استفاده می‌کند، یک تعبیر یکسانی است؛ «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ»؛ قرآن مجید به همین صراحت تعبیرهای مساوی را در جایی که مساله جایگاه و مقام انسانی مطرح است مطرح کرده، «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی» عین هم آن حیات طیبه را به همه وعده داده و الحمدالله امروز در بخش‌های مختلف زنان ما حضور دارند؛ دیروز در جلسه‌ای که با استانداران داشتیم یک بخش صحبتم این بود که در وزارت کشور چه مقدار از زنان به عنوان فرمانداران مسوولیت را بر عهده دارند؛ البته در همه وزارتخانه‌ها این مسوولیت‌ها را به عهده دارند و مطمئن هستیم که دختران نجیب جامعه و زنان در مسائل اخلاقی و اجتماعی هم خودشان همه مراقبت‌های لازم را همیشه انجام دادند و انجام خواهند داد و نیازی نیست که کسی بخواهد در این زمینه دلسوزی کند. خودِ زنان دلسوزتر از دیگران در این گونه مسائل هستند و خواهند بود.
البته این ایام، ایامِ شهادت شهید بزرگوار آیت الله دکتر بهشتی و یاران او در هفتم تیر است که روز بسیار غم‌باری برای ما بود؛ توطئه بسیار عظیمی بود و سرمایه بزرگی هم از ما گرفتند؛ واقعا شهید مطهری و شهید بهشتی دو سرمایه بزرگی بودند که جایگزین آنها در تاریخ کشور بسیار سخت و پیچیده است و مرحوم شهید بهشتی علاوه بر علم و دانش، دانش روز و حوزوی، یکی از مجتهدین مسلم حوزه علمیه قم و یکی از اساتید بسیار بزرگ حوزه علمیه قم در دهه 30 بود؛ در سالهای 37، 38 ایشان از مدرسین عالی‌مقام بود؛ در دهه 40 مقالات و سخنرانی‌های ایشان، فعالیتی که در داخل کشور و خارج از کشور داشت و مخصوصا بحث مدیریت ایشان، یکی از شخصیت‌های بنام، کم نظیر و شاید بگوییم بی‌نظیر در دهه‌های گذشته در مدیریت بود هم مدیران را پرورش می‌داد و هم خودش بهترین مدیر بود .
فکر می‌کنم مردم ما مدیریت شهید بهشتی در اداره مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین در تاسیس قوه قضاییه اسلامی مدرن که به دست او تاسیس و تشکیل شد، به خوبی مشاهده کردند و امام حکمی که در سال 58 به ایشان دادند که انصافا اگر آن خط شهید بهشتی همیشه زنده باشد و احیا شود و در شیوه رفتار ایشان در قوه قضاییه که با آن ذهن باز قوه قضاییه را عمل، تاسیس و اجرا کرد که شما می‌دیدید با مخالفین با چه سعه صدری در تلویزیون بحث می‌کرد و مستقیم، زنده و یا غیرزنده پخش می‌شد.
مردم می‌دیدند که ایشان در برابر گروهها و افراد مختلف با متانت، صبر، حوصله‌ و واقعا «یَضِیقُ صَدْرُکَ» که قرآن هم به پیغمبر می‌گوید اینها با گفتار ناروایشان سینه تو را تنگ نکنند. گاهی وقت‌ها بعضی از کلمات آدم را دلتنگ می‌کند و شهید بهشتی کسی بود که در برابر ناروایی‌های بی‌حساب کتاب و دیگر در ظلمی که به ایشان می‌شد که شاید در تاریخ به کمتر کسی ظلم شده باشد و ایشان سید شهدای مظلوم تاریخ ایران است یعنی در شهدای مظلوم سید مظلومین شهید بهشتی است که چه ظلمی به او شد و او چه صبر و تحملی کرد.
من این نکته را یکبار گفتم که شهید بهشتی به من گفت که خدمت امام رفتم که استعفا بدهم و به ایشان بگویم که دیگر مصلحت نیست و اجازه بدهید من کنار بروم و گفت قبل از اینکه این را طرح کنم یک عده داشتند شعار می‌دادند که امام داخل حسینیه برود برایشان سخنرانی کند و گفت امام به من رو کرد و گفت آقای بهشتی ببینید این مردم چه شعار می‌دهند اینها که برای من شعار می‌دهند، اگر تمام عالم علیه من شعار بدهند و مرگ بر فلانی بگویند (این را آقای بهشتی برای من نقل کرد) برای من در انجام وظیفه‌ام فرق نمی‌کند که خیلی این روحیه بلند مهم است و این عملکرد درخشان این مرد بزرگ که انشاءالله امیدواریم همه قضات و قوه قضاییه ما همان مسیر و راه را ادامه دهند.
در این شرایط سخت به شدت خواستار این هستیم که قوای دیگر ما را یاری و کمک کنند؛ هم قوه مقننه و هم قوه قضاییه و با کمک یکدیگر با حضور سایر ارکان، نیروهای مسلح و با رهبری مقام معظم رهبری به خوبی از این سختی‌ها و مشکلات عبور خواهیم کرد.
در این ایام در جامعه ما با یک مشکلاتی مواجه بودیم. وظیفه ما به عنوان دولت و وظیفه همه مردم این است که در کنار هم مشکل را حل کنیم. بخش بزرگ این مشکلات مربوط به فرد خاص یا قوه خاص نمی‌شود و این مشکلاتی که امروز داریم به صورت پیچیده مشاهده می‌کنیم، عمدتا یا مربوط می‌شود به ویروس کرونا در این چند ماه که از ماه اسفند و این سه چهار ماه گرفتار آن بودیم و ممکن است ماهها هم باز گرفتار آن باشیم و همچنین مربوط می‌شود به تحریم ظالمانه آمریکا از ابتدای سال 97 و در واقع از اواخر 96 ولی آن که رسمی بود از سال 97 و ما سه سال است در برابر این تحریم شدید مقاومت می‌کنیم.
یک کشوری که با این دو مشکل بزرگ و طاقت فرسا روبرو هست، مشکلاتی هم خواهد داشت که این مشکلات را هم باید همه به خوبی تحلیل کنیم که این مشکلات از کجاست و هم راه حل آن را به کمک هم حل و فصل کنیم و به هر حال اگر دولت جدید بودیم خیلی حرفها می‌شد زد اما ما همان دولتی هستیم که در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داشتیم و در جهان رشد اقتصادی ما اول بود، همان دولتی هستیم که در سال 95 در سال 94 در سال 96 تورم ما تک رقمی بود و همان دولتی هستیم که تراز صادرات و واردات ما در چند سال مثبت بود و صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات ما بود و این فشار که بر ما وارد شد، فشارِ عادی نیست و فشاری بود که دولت را بشکنند و ملت را به زانو دربیاورند.
کار بزرگ را ملت ما کرده است که همه جا ایستادگی و مقاومت کرده، کار بزرگ را رهبری ما انجام داده که  همه جا هدایت کرده و دولت هم به سهم خودش، خدمت مردم شریف ایران عرض می‌کنم که من روز استراحتی در این شش ماهه اخیر در میان مسوولین عالی‌رتبه اجرایی کشور ندیدم ، همه دارند شبانه‌روز تلاش و فعالیت می‌کنند، تعطیلی و جمعه و شنبه نمی‌شناسند، همه روز برایشان روز کار و ساعت کار است.
خدمت مردم شریف عرض می‌کنم که تا دقیقه آخر و تا ثانیه آخر با همان روحیه ساعت اول کارمان، همه دولت پای کار خواهیم بود، تلاش و فداکاری خواهیم کرد و این افتخار ماست، افتخار ما است که برای این ملت بزرگ کار کنیم، افتخار ماست برای این ملت بزرگ نوکری کنیم، افتخار ماست که طرحی را به ثمر برسانیم و گره‌ای را باز کنیم.
اما می‌دانم که در این ایام مردم با مشکلاتی روبرو هستند، قیمت کالا در نوسان است، مردم را آزرده می‌کند، مردم ما را در فشار قرار می‌دهد یک روز لوازم خانگی، یک روز خودرو، یک روز قیمت ارز، هر روز می‌بینیم یک مساله‌ای مردم ما را آزار می‌دهد. ما از این مشکلات گرچه مشکلات سختی است ولی قدرت عبور داریم و می‌‌توانیم عبور کنیم.
اولا می‌خواهم به مردم قول بدهم و بگویم نسبت به شرایطی که در اسفند و فروردین داشتیم که شرایط بسیار سختی بود، صادرات ما قطع شده بود، واردات ما دچار مشکل شده بود، مرزهای ما بسته شده بود، همه در نگرانی این ویروس بودند، این شرایط در اردیبهشت و مخصوصا در خرداد خیلی بهتر شده است یعنی امروز شرایطی که برای صادرات، واردات و درآمد ارزی داریم با دو ماه پیش - اسفند و فروردین - ه قابل مقایسه نیست و فشاری که مردم امروز می‌بینند عمدتا مربوط به آن دو ماه اول است و این گشایش‌هایی که به تدریج دارد ایجاد می‌شود آن مشکل را سریع نتوانسته حل کند آن مشکل آثارش در جامعه پدیدار شده حالا با این گشایش‌هایی که ایجاد شده آن مشکل را باید حل کنیم.
امروز وقتی نگاه می کنیم خوشبختانه صادرات نفتی و غیرنفتی ما در ماه خرداد  در همه آمار با اردیبهشت خیلی متفاوت است خودِ اردیبهشت هم با فروردین و اسفند متفاوت بوده است. بنابراین اولین نکته این است که شرایط ما به تدریج به سمت یک شرایط بهتر پیش می‌رود و می‌توانیم این مسائل را مهار کنیم.
مطمئن هستم بانک مرکزی قادر است مشکل ارز را مهار و کنترل کند. این بحث‌ها یک مقدار واقعیت آن آثار دو سه ماه پیش است یک مقدار هم تبلیغات روانی دشمن است که دست به دست هم داده و البته باید صادرکنندگان ما دو کار عمده انجام دهند یکی اینکه صادرات را بالا ببرند، دولت هم آماده کمک است و  موانع را برمی‌دارد و شاهدم که در این زمینه دولت صادرکنندگان را یاری می‌کند.
بخش های سیاسی -  اقتصادی ما شبانه روز کار می‌کنند که این گشایش بیشتر شود و بتوانیم کالای بیشتری صادر کنیم و در همین اردیبهشت کالای بیشتری صادر کردیم، خرداد کاملا متفاوت است با شرایط فروردین و اسفند سال گذشته و در عین حال صادرکنندگان هم باید بدانند ارز مالِ دولت است آنهایی که این ارز و صادرات را به دست آوردند و خارج فرستادند با مهندسین و کارگرانی این کار را کردند که مدارس و دانشگاه های ما آنها را پرورش دادند، با انرژی یارانه‌ای که در اختیار آنها بوده کار خود را انجام داده اند، با وسایل حمل و نقلی حمل کردند که با یارانه بوده، کارگران آنها با یارانه دولت کمک شدند، یک بخش بزرگ بار به دوش دولت بوده و فتوای صریح حضرت امام(رضوان‌الله تعالی علیه) هم این بوده که ارز مالِ دولت است و قیمت ارز هم در اختیار دولت است. بنابراین ما مالک ارز هستیم و اگر مقررات کشور این است کسی که صادر کرده باید ارز را برگرداند، موظف است طبق مقررات کشور ارز را برگرداند.
البته اگر کسی بخواهد تخلف کند و ارز را برنگرداند و سوء استفاده کند، هم بانک مرکزی وارد عمل می‌شود و اسامی آنها را اعلام می‌کند، هم قوه قضاییه وارد عمل خواهد شد. نمی‌گذاریم در شرایطی که مردم در فشار هستند یک عده خاصی بخواهند از مساله صادرات غیرنفتی که البته کار بزرگی دارند انجام می‌دهند، سوءاستفاده کنند.
اینها که صادرات غیرنفتی برای کشور انجام می‌دهند در خط جهاد هستند و مجاهده می‌کنند، اما اجر این مجاهده آنها ممکن است با بعضی از اعمالی که در کنار آن خدای ناکرده انجام می‌گیرد، ضایع شود؛ می‌خواهیم این اجر ضایع نشود و سرِ موقع این ارز برگردد.
اگر ارزهایی که صادر می‌شود، برگردد، مشکل ارزی نداریم. یعنی تا پایان امسال بیش از 40 میلیارد دلار، 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم داشت و این رقم واردات کشور را تامین می‌کند. البته غیر از صادرات غیرنفتی، از محل‌های دیگری هم درآمدهای دیگری داریم و این را ادامه می‌دهیم. در تامین کالای اساسی مشکل نداریم. آنچه از کالای اساسی نیاز داریم، تامین می‌کنیم و مردم باید بدانند که دولت مصمم است در این زمینه کنترل‌های لازم را انجام دهد.
نگرانی دیگری که مردم در این روزها پیدا کردند، در زمینه قیمت مسکن و همچنین اجاره بهای مسکن بود. دولت در این زمینه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد، باید اقداماتی را انجام دهد. جلساتی در این زمینه تشکیل شده و آنچه که به عنوان پیشنهاد در حال تهیه است، در همین روزها تکمیل خواهد شد و اگر تا اوایل هفته آینده بتوانیم آن را نهایی کنیم، در جلسه کرونای هفته آینده به تصویب خواهیم رساند. اگر هم باقی بماند، هفته بعد، ولی به هر حال این را تصویب می‌کنیم.
در زمینه اجاره بها به مردم کمک خواهد شد و در زمینه مسکن راه حل اساسی این است که همه برای تولید مسکن مشارکت کنیم؛ تمام وزارتخانه‌ها، تمام دستگاه‌ها، تمام شرکت‌ها، نیروهای مسلح، هر که زمین در اختیار دارد این زمین را باید در اختیار وزارت مسکن قرار دهد. اگر نیاز آنی و فوری ندارد، زمین را واگذار کند و اگر در آینده نیاز داشت، آن را بعد برایش تامین می‌کنیم.
در طول این دو سال که سیل و زلزله بود، حدود 200 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی مردم تخریب شد یا آسیب فراوان دید، ولی الحمدالله امروز می‌توانم با خوشحالی اعلام کنم که 200 هزار واحد مسکونی بازسازی شده که کار بسیار بزرگی است.
وزارت راه و شهرسازی همچنین یک میلیون و 300 هزار واحد نیمه کاره‌ای را که افتاده بود و هیچ امکاناتی هم نداشت، تکمیل کرد. آب، برق، گاز، جاده، همه چیز را در اختیار مسکن‌هایی قرار داده که ناقص بود و قابل استفاده نبود و در همین روزها، قراردادی برای احداث 20 هزار واحد مسکونی در تهران منعقد کرد. البته در همه شهرستان‌ها هم دارد تلاش می‌شود. ساخت مسکن باید سرعت پیدا کند، مردم شاهد باشند که دولت زمین را مجانی یا با قیمت کم در اختیار کسانی قرار می‌دهد که بخواهند مسکن بسازند و ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بدهند. البته بانک‌ها هم در این زمینه مسوولیت سنگینی دارند. آنها هم باید وارد عمل شوند برای اینکه بتوانیم از مشکل مسکن هم عبور کنیم.
دولت امکانات فراوانی دارد. باید خدمت مردم بگویم این امکانات اگر در اختیار قرار بگیرد شرایط کشور عوض می‌شود. مردم و شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی هم امکانات زیادی دارند و همه باید به میدان بیایند.
دولت اولاً زمین فراوانی به عنوان یک سرمایه بزرگ در اختیار دارد. این دولتی که می‌گویم، مقصودم دستگاه اجرایی و نیروهای مسلح و شرکت‌ها است. زمین‌های فراوان اضافه‌ای دارند و می‌توانند این زمین اضافه را برای مسکن ارزان‌قیمت در اختیار قرار دهند و قیمت مسکن را بشکنند که امروز به ناروا بر مردم فشار وارد می‌کند.
امکان دیگر دولت، سهام بنگاه‌های اقتصادی دولت است؛ این دولت به معنی عام کلمه؛ یعنی سهام بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، شرکت‌هایی که متعلق به نیروهای مسلح است، همه باید در این زمینه بیایند و سهام‌شان را عرضه کنند؛ بورس را باید محکم و مستحکم نگه داریم؛ امروز بزرگترین مسئولیت‌ وزارت اقتصاد در کنار سایر مسئولیت‌های مهمی که دارد، مسأله بورس و تقویت و حفاظت و نگهداری بورس است و باید سهام عرضه شود؛ باید همه دستگاه‌ها سهام جدید در بورس عرضه کنند و امروز شرایط خوبی است که هم مردم بتوانند استفاده کنند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد.
سرمایه سومی که دولت دارد، طرح‌های نیمه تمام است؛ طرح‌های نیمه تمام فراوانی در سراسر کشور داریم که نه این دولت می‌تواند تمام کند و نه دولت بعدی؛ اینها را بیاییم به مردم واگذار کنیم؛ امکانات لازم را از لحاظ مقرراتی در اختیار گذاشتیم و باز هم اگر چیزی لازم است حاضریم این کار را بکنیم؛ سازمان برنامه و بودجه و همه دستگاه‌ها و استاندارها و وزارت کشور کمک کنند تا این طرح‌های نیمه تمام را در اختیار مردم قرار دهیم با قیمت مناسب یا حتی قیمت ارزان یا بلاعوض کسی که بتواند در زمان مشخصی قول دهد و تکمیل کند این هم باعث اشتغال و رونق خواهد شد.
سرمایه دیگری که داریم، معادن است؛ 1020 معدن می‌تواند امروز احیاء شود و احیاء این معادن می‌تواند مردم را مشغول بکار کند؛ یک سرمایه عظیم و بزرگی در اختیار ماست که به شکل‌های مختلف امروز فعال نیست؛ به معنایی اصلاً احیاء نشده و باید معادن را احیاء کنیم و این یکی از رسالت‌ها و وظایف مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت  است.
صادرات را باید تسهیل کنیم و مدیریت کارآمد؛ دولت گاهی با چرخاندن قلم می‌تواند مشکل را حل کند، گاهی یک ماده، تبصره، ابلاغیه و مصوبه می‌تواند یک گره و مشکل را باز کند.
امروز دولت الکترونیک می‌تواند گره‌گشای بسیاری از تطویل کارها و خدماتی باشد که مورد نیاز مردم است.
مردم یک مجوز می‌خواهند چقدر طول می‌کشد و طولانی می‌شود؛ در جلسه اخیر دولت الکترونیک یعنی در هفته گذشته به این نتیجه رسیدیم که برخی از کارهایی که مجوز‌ آنها گاهی 50، 60 روز طول می‌کشد را می‌شود در عرض یک هفته انجام داد.
در هفته گذشته بعضی از موارد را دیدیم؛ به عنوان نمونه می‌گویم همه دستگاه‌ها دارند؛ مثلاً یک استعلامی می‌خواهد برای یک شغل و فعالیت صنفی انجام بگیرد، باید نیروی انتظامی استعلامی جواب بدهد؛ این استعلام گاهی 2 ماه طول می‌کشد؛ در آن جلسه فرمانده نیروی انتظامی هم بود؛ با آن صحبت کردیم و بعدش با وزارت اقتصاد نشستند با هم هماهنگ کردند؛ دیدیم به جای 56 روز می‌شود  کار را در 4 روز انجام داد.
خیلی مهم است کسی که می‌خواهد شغلی را انتخاب و فعالیتی را آغاز کند به جای 2 ماه، 4 الی 5 روز کارش انجام بگیرد؛ با دولت الکترونیک این کار امکان‌پذیر است. کما اینکه در ثبت شرکت‌ها دیدیم زمان کوتاه شد و در بقیه امور هم می‌توانیم کوتاه کنیم؛ یک شرکتی می‌خواهد وارد بورس شود، ماه‌ها طول می‌کشد که بورس رسیدگی کند و به او اعلام کند که تو می‌توانی وارد بورس شوی یا نشوی؛ این اواخر یک ماه زمان می‌برد؛ الان می‌توانیم این زمان را کوتاه کنیم و به چند روز برسانیم.
دولت الکترونیک می‌تواند خدمات را تسهیل کند و می‌تواند اقتصاد را به حرکت در بیاورد یعنی کسی که مجوز فعالیت می‌خواهد. الان دلایل اینکه در بخش ساختمان مردم دچار مشکلات هستند، چیست؟ یا زمین گران است که دولت می‌تواند این را حل کند و زمین ارزان در اختیار بگذارد و یا مصالح گران است که می‌شود نظارت کرد و یک مقداری کاهش داده شود و می‌شود به اقساط مصالح را در اختیار آنها گذاشت و یا مجوز می‌خواهند که یک نفر می‌خواهد خانه مسکونی برای خودش بسازد و 3 ماه معطل می‌شود تا مجوز را از شهرداری بگیرد و 100 بار باید از این پله‌ها بالا و پایین شود و آسانسورش همیشه خراب است. چرا و برای چه؟ تمام مجوز یک ساختمان را از طریق دولت الکترونیکی می‌شود در یک هفته گرفت و طرف مشغول کار و ساخت و ساز شود. چرا این همه مردم را در راه‌پله‌ها می‌دوانیم.
دولت الکترونیک یکی از کارهایی است که دولت باید دنبال کند که این را به شدت دنبال می‌کنیم تا این مشکلات حل و فصل شود. خواستم خدمت مردم بگویم که دولت دست روی دست نگذاشته و فعالیت می‌کند و شما هم ما را یاری کنید که این کار خواهد شد و در همین امسال شما شاهد خواهید بود تا پایان سال علیرغم همه گرفتاری‌ها، چقدر طرح و پروژه‌های مهم تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
هر هفته مردم ما شاهد خواهند بود که پروژه‌های مهمی افتتاح خواهد شد و تا همین مدت چند ماه با همه سختی‌ها، 3 سد ، 4 پالایشگاه، 4 نیروگاه و 4 تصفیه‌خانه فاضلاب را افتتاح کردیم و به زودی افتتاح پتروشیمی‌ها آغاز می‌شود و شما شاهد خواهید بود که راه، جاده، ریل و همه اینهایی که می‌بینید روزانه به جلو حرکت می‌کند و این اقدامات را در سال جاری انجام خواهیم داد.
چند تا خبر خوش هم می‌خواهم در پایان صحبتم خدمت مردم عزیز بگویم. اولاً وزیر بهداشت و درمان امروز گزارشی به من داد که در استان‌هایی که وضعیت قرمز بود و شرایط سختی داشتند مثل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، آذربایجان غربی و شرقی و کردستان بحمدالله فعالیت پزشکان و تلاش همه عزیزان مدافعین سلامت مؤثر واقع می‌شود و در این گزارش به من گفتند ما از هفته آینده شاهد افت این شدت در این استان‌ها هستیم.
ممکن است استان جدید دیگری با مشکل مواجه شود اما بحمدالله امروز تلاش بسیار خوبی انجام می‌گیرد و مردم ما هم باید ما را یاری کنند و همین دستورالعمل‌های بهداشتی را اگر عمل کنند بهترین یاری و کمک برای مردم ما است برای اینکه بتوانیم به تدریج فاصله بگیریم از فشاری که این بیماری بر مردم ما وارد می‌کند.
مسأله دوم ضریب جینی است که ضریب جینی نشان عدالت است و ضریب جینی نشان می‌دهد در شرایط کشور طبقات مختلف چگونه از امکانات بهره‌برداری می‌کنند. در ضریب جینی ما سال 97، 39/0 بوده هر چه بیاید پایین به معنی عدالت بیشتر است و هر چه بالا برود به معنای فاصله است.
ضریب چینی ما در سال 97، 39/0 بوده در سال 98 ضریب جینی شده 38/0  است. یعنی از 39/0  به 38/0  آمدیم و این در ضریب جینی خیلی مهم است. در روستایی هم باز یک مقدار بهتر بود و 35/0  بوده است و باز هم بهبود پیدا کرده است.
 
در زمینه سهم هزینه‌های ثروتمندترین افراد به فقیرترین افراد، که این هم مهم است چند برابر باشد. در سال 97 بیش از 12 برابر بوده، و الان بیش از 11 برابر است. یعنی از 12 برابر به 11 برابر رسیده است.
در روستاها هم کاهش پیدا کرده است از لحاظ عدالت هم می‌بینیم مسیر از سال 97 که سال سخت و تحریم است و سال 98 که سال تحریم است، برغم مشکلات، عدالت یک قدم بهبود پیدا کرده و بهتر شده است. این مسأله مهمی برای ما است.
نکته آخر من هشدار به کشورهای اروپایی و آژانس است. رفتار ما با آژانس یک رفتار دوستانه و قانونی بوده است. همیشه با آژانس همکاری کردیم. بازرسان آژانس به طور روزمره همیشه حضور داشتند و جاهایی که می‌خواستند بازرسی کردند و گزارش تهیه کردند.
در 16 و 17 گزارش هم همیشه راجع به برجام و غیربرجام گفتند که ایران با ما همکاری کامل کرده است.
این اواخر متأسفانه رژیم صهیونیستی و آمریکایی به آژانس فشار آوردند و می‌ترسم که این شیادان آژانس را آلوده بکنند و آژانسی که باید همواره قضاوت‌اش، یک قضاوت دقیق، عادلانه و صحیح باشد، این را وادار کردند برود دنبال نبش قبر. آژانس کارش این است که به دنیا اطلاع دهد که مواد هسته‌ای، کاملاً تحت کنترل است و چگونه مصرف می‌شود. آژانس کار دیگری ندارد.
آژانس می‌خواهد بگوید که فعالیت صلح‌آمیز است و فعالیت صلح‌آمیز این است که محاسبه مواد در اختیار من است و بر فعالیت هم نظارت می‌کنم همین، آژانس کار دیگری ندارد. حالا رژیم صهیونیستی و آمریکا آمدند، فشار می‌آورند به آژانس موضوعی که مربوط به 18 ، 20 سال پیش است، نظارت کن و آن را پیدا کن!
دارند آژانس را گول می‌زنند و از مسیر خودش منحرف می‌کنند،‌ البته هر وقت بخواهیم پاسخ قاطع دهیم، برای ما پاسخ دادن آسان است، اما مبنای ما همیشه با آژانس، همکاری بوده است. امروز هم این مبنا و همکاری با آژانس  را حفظ می‌کنیم. اما خود آژانس هم باید توجه کند که از مسیر قانونی خودش منحرف نشود.
از آن طرف اروپایی‌ها. اروپایی‌ها شرمند ما هستند، اروپایی‌ها از سال 97 تا حالا خیلی شرمنده ما هستند یعنی به وظایف قانونی خودشان، به تعهدات خودشان، قبل از خروج آمریکا، حتی بعد از خروج آمریکا، عمل نکردند. تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند و می‌گویند ما نتوانستیم به وظایف‌مان عمل کنیم.
حالا در یک شرایط خاصی که رژیم صهیونیستی و آمریکا درست می‌شود اینها هم می‌آیند وارد می‌شوند و بی‌خودی خودشان را آلوده می‌کنند. ما چنین توقعی از سه کشور اروپایی نداریم، از سایر کشورها نداریم، البته در این قصه، کشور روسیه و چین و برخی کشورهای دیگر خیلی خوب عمل کردند و قاطعانه و حقوقی عمل کرده و زیر بار فشار آمریکا نرفتند. توقع ما این است که آنها هم زیر فشار بار آمریکا نروند و آژانس بتواند استقلال خودش را حفظ کند.
این آقای جدیدی که به آژانس آمده باید بداند که آبروی آژانس برای نظام بین‌الملل بسیار اهمیت دارد. آبروی آژانس باید حفظ شود و حاضریم به آنها کمک کنیم.
در اینجا می‌گویم ایران همچنان آماده است که نظارت‌های قانونی آژانس را بپذیرد، ایران آماده است همچنان با آژانس همکاری تنگاتنگ داشته باشد البته در چارچوب قانون و مقررات.
نکته آخر من این است که اخیراً کاخ سفید مرتب اعلام می‌کند که آماده برای مذاکره هستم، بنشینیم مسئله و مسایل‌مان را حل و فصل کنیم و ایران چرا معطل انتخابات است! ما نه قبل انتخابات و نه بعد انتخابات معطل هیچ چیز نیستیم، ما همیشه آماده‌ایم. هر لحظه‌ای که آمریکا اعلام کند به قانون برگشته، اعلام کند به مقررات سازمان ملل برگشته و بگوید من به تعهدات خودم در برجام برگشتم و کنگره آمریکا و کاخ سفید با هم مصمم شدند از مسیر اشتباه خودشان برگردند و به جمع  1+5 برگردند، ما همان لحظه آماده‌ایم و این چیزی نیست که بعداً تصمیم بگیریم، تصمیم ما آشکار و واضح است. آنها بیایند تسلیم قانون بشوند و عذرخواهی کنند، صدمه‌ای که به ملت ایران زدند این صدمه را جبران کنند و غرامت پرداخت کنند و در چارچوب قانون بیایند، کسی اصلاً مشکلی دارد؟ ما که مشکل نداریم، مشکل را آنها ایجاد کردند، آنها میز مذاکره را شکستند و از بین بردند و آنها آمدند به ملت ایران ظلم و جنایت کردند.
 این ساده است، عذرخواهی از ملت ایران. جبران خسارت‌ها، بازگشت به مقررات و بازگشت به چارچوب 1+5 می‌‌تواند باز هم راه‌حل باشد.
ولی می‌دانیم این تعارفات بی‌اساس حرافی است به دلیل انتخابات و گرفتاری‌ای که پیدا کردند. اگر واقعی هستند، اگر دروغ نمی‌گویند اگر دنبال مشکلات خودشان نیستند، راه آسان است به جای این حرف‌ها عذرخواهی کنند و برگردند به قانون و مقررات و آن وقت خواهند دید که ملت ایران و دولت ایران همواره در چارچوب عدالت، انصاف، قانون و مقررات بین‌المللی حرکت کرده و باز هم این چنین خواهد بود.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7