کد خبر: 9913| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۹ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۵۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۸۲

تولید محصولات «ایران ساخت» در حوزه آب و برق افزایش می‌یابد. آن هم با امضای تفاهم‌نامه همکاری با عنوان توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری حوزه آب و برق. در بیست و نهمین روز دی ماه. در تهران سفیدپوش. این تفاهم نامه در حالی میان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رضا اردکانیان وزیر نیرو امضا شد که روز گذشته نیز ستاری برای توسعه زیست بوم و فناوری تفاهم نامه راه اندازی کارخانه نوآوری البرز را امضا کرد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم سخنان خود را با اهمیت توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور آغاز کرد و گفت: رشد در حوزه فناوری نیازمند وجود زیست بوم است. این زیست بوم بازیگران متفاوتی مانند مراکز دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان، شتابدهنده‌ها، مراکز نوآوری، استارتاپ‌ها و کارخانه‌های نوآوری را دارد.
 
ستاری ادامه داد: در برخی حوزه ها مانند حوزه دارو این زیست بوم به خوبی شکل گرفته است. در زیست بوم شکل گرفته حوزه دارو مراکز دانشگاهی خوبی وجود دارد و در این زیست بوم نیاز کشور به دارو با محصولات ایران ساخت رفع شده است و داروی‌های جدید بدون نیاز به دولت در دو سال تولید می‌شود. این فعالیت‌ها به گونه‌ای است که بدون سرمایه‌گذاری دولت امسال موفق به تولید واکسن شدیم و سال آینده نیز 4 واکسن دیگر از این مسیر تاییدیه خود را می‌گیرند.
 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به نقش سازمان غذا و دارو در زیست بوم حوزه دارو اشاره کرد و افزود: این سازمان جزو همراه‌ترین نهادهای کشور در حوزه فناوری‌های دارویی است که وجود آن در سایر وزارتخانه ها نیز نیاز است. تاییدیه‌های ورود به بازار محصولات و ارزیابی‌ها به خوبی توسط این سازمان انجام می‌شود.
 
کاهش مصرف انرژی با ایده‌های فناورانه سرعت می‌گیرد
 ستاری در بخش بعدی سخنان خود فعالیت‌های پژوهشگاه نیرو برای شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در حوزه آب و برق را قابل تقدیر دانست و گفت: پژوهشگاه نیرو برای توسعه این زیست بوم هوشمندانه وارد عمل شده است. این پژوهشگاه برای انجام پژوهش در این حوزه مجری نیست بلکه راهبری می‌کند و مشاوره می‌دهد. معاونت علمی و فناوری در کنار این پژوهشگاه و وزارت نیرو آماده همکاری و حمایت برای تقویت این سیستم نوآوری باز است.
 رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان همچنین بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه آب و برق برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد که این بازار فوق‌العاده این حوزه پذیرای فعالیت این شرکت‌ها و ایده‌های نیروی جوان است.
 
ستاری به تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد و گفت: اگر در حوزه‌ای این تحریم‌ها اثرگذار باشد یعنی سربازان مبارزه را در آن حوزه از دست داده ایم. شرکت‌های دانش بنیان سربازان ما در خط مقدم این مبارزه هستند و توسعه آنها معادل با توسعه لشگر ما در این جنگ است.
 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری توسعه علوم جدید مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه آب و برق مناسب دانست و گفت: این فناوری‌ها قابلیتی دارند که از هر زاویه‌ای می‌توان به آنها نگاه کرد و در مسیر مورد نظر آنها را به کار برد در حوزه‌هایی همچون صرفه‌جویی در بخش انرژی می‌توان آنها را توسعه داد.
 رییس بنیاد ملی نخیگان همچنین گفت: در حوزه پیک‌سایی ایده‌های زیادی وجود دارد. از ایده‌هایی که در حوزه علوم شناختی برای تغییر رفتار مردم وجود دارد تا مباحث فنی. پس می‌توانیم عدد قابل توجهی کاهش در مصرف انرژی و صرفه جویی را از طریق فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد باشیم.
 در این مراسم همچنین زینب حمیدزاده مشاور معاون علمی و فناوری در امور بانوان درباره برنامه همکاری مشترک در راستای توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری صنعت برق میان معاونت علمی و فناوری و وزارت نیرو توضیحاتی ارائه داد.
 
تفاهم‌نامه همکاری امضاء شد
این تفاهم نامه مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو امضا شد تا ایجاد ساز و کار همکاری، مشارکت، هم افزایی و هماهنگی اثربخش بازیگران محوری زیست بوم فناوری و نوآوری را شاهد باشیم.
پس با این اقدام قرار است نیازهای فناورانه زیر مجموعه های وزارت نیرو شناسایی و رفع شود. همچنین همکاری برای توسعه بازار محصولات، خدمات و راهکارهای فناورانه و نوآورانه در صنایع آب و برق و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان و فناور، استارتاپ های مرتبط با این حوزه با امضای این تفاهم نامه اجرایی می شود.
 همچنین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با همراهی رضا اردکانیان وزیر نیرو از چند محصول دانش بنیان حوزه آب و برق مستقر در وزارت نیرو بازدید کرد.
 

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7