کد خبر: 9840| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۳ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۶:۱۴:۰ | تعداد بازدید: ۱۱۶۱

وزیر آموزش و پرورش گفت: ماموریت آموزش‌ و پرورش تبدیل هزینه ها به سرمایه است. از این رو، در کنار توجه به سایر امور،‌ این وزارتخانه تلاش برای تحقق این ماموریت را در اولویت قرار داده است.
دکتر محسن حاجی میرزایی در دیدار با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی، با تشکر از زحمات و تلاش معاون، مدیران و کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، اظهار داشت: به ماموریت‌های این معاونت آگاه هستم و می‌دانم بیشترین بار روانی و حجم مسائل و مشکلات بر عهده این مجموعه است.
وی تصریح کرد: باید با مولدسازی دارایی‌ها، نگرش مبتنی بر آی تی، نظام‌مند کردن مناسبات و قابل‌ اطمینان کردن شرایط، وقت بیشتری به مسائل اصلی‌تر و جدی‌تر آموزش‌ و پرورش اختصاص دهیم.
وی افزود: به خودم و مجموعه آموزش‌ و پرورش تبریک می‌گویم که با توجه به گفته‌های همکاران در این جلسه، تمایز بسیار خوب و شناخت و درک روشنی از مسئولیت‌ها، وظایف و مشکلات حوزه کاری خود و ایده‌هایی برای انجام دادن دارید که این رویکرد یک امتیاز و نگاه خوبی است.
وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: متأسفانه افراد همه مطالبه‌گر هستند؛ لذا مسائل از یک مسئول به مسئول دیگر منتقل و حل نمی‌شود. اگر در جامعه‌ای ریتم و جریانی که مشاهده می‌شود جایگزینی افراد ضعیف، ناسالم و نادان به‌جای افراد قوی، توانمند و سالم و دانا باشد، نشانه سقوط آن جامعه است.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم کار را به کسی بسپاریم که تعهد، سلامت و مسئولیت بیشتری دارد؛ بنابراین تلاش و اهتمام بر این نکته دارم که کار را به افرادی بسپارم که دقیق‌تر، جدی‌تر، توانمندتر و مسئولیت‌پذیرتر هستند.
وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه فرعی کردن مسائل اصلی و اصلی کردن مسائل فرعی از دلایل افول ملت‌ها است، گفت: اگر فرض کنیم هدف رفتن به نقطه مطلوب است، در مسیر حرکت در معرض رویدادهای متنوعی قرار می‌گیریم و با جذابیت‌های متنوعی مواجه می‌شویم. برخی اوقات افراد در همان اوایل حرکت و درگذرگاه‌ها با دیدن مشکلات توقف می‌کنند؛ چرا که توجه و رسیدگی به مشکلات آن‌ها را از اهداف رسیدن به آن نقطه بازمی‌دارد.
دکتر حاجی میرزایی تأکید کرد: تجربه‌ام در سیستم اجرایی کشور این است که غالباً مسائل فرعی و حاشیه‌ای ما را از مأموریت اصلی دور کرده است.
وی با بیان اینکه در سفرهای استانی مدیران فهرستی از مسائل، ایده‌ها و چالش‌ها را مطرح می‌کنند، گفت: در طرح این مسائل مدیران توجه نمی‌کنند که مجموعه برای چه هدفی به وجود آمده است و چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ما مأموریت داریم ارزش واقعی در مجموعه خود به وجود آوریم، اظهار داشت: زمانی قادر خواهیم بود این مأموریت را به‌درستی پیش ببریم که بین خود و واحدهای وزارت‌خانه و همین‌طور بین واحدهای وزارت‌خانه با مجموعه دولت، مجلس، جامعه و خانواده‌ها هم‌راستایی ایجاد کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید چشم‌انداز مشترک ایجاد کنیم که مطلوب همه باشد، گفت: تاکنون در خلق این چشم‌انداز و تولید آن موفق نشده‌ایم و نتوانستیم در درون خودمان درک یکسان و روشنی داشته باشیم و حتی با دیگران آن را به اشتراک بگذاریم و به جمع‌بندی و تفاهم روشن برسیم.
ماموریت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع خلق نتایج پایدار و اثربخش است
وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه هرکسی با توجه به فهم خود در کارها با شما شریک می‌شود، گفت: در چنین شرایطی خلق نتایج پایدار و اثربخش کار سخت می‌شود و آنچه به زندگی ما معنا می‌دهد و بر وجود ما اثر می‌بخشد؛ تلاش برای خلق چنین موقعیتی است. بنابراین یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع تلاش برای خلق چنین تصویری است و البته این به این معنا نیست که موضوعاتی به‌عنوان برنامه نوشته و ابلاغ شود.
وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی در آموزش‌ و پرورش اجرا شده است که وقتی نقاط اشتراک این موضوعات بررسی می‌شود، متوجه می‌شویم نتوانستیم از این موضوعات حتی چند مورد را از میز آموزش‌ و پرورش برداریم و آن‌ها را مجدداً در تمام برنامه‌ها تکرار می‌کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نتوانستیم به مسائل اصلی نگاه اصلی داشته باشیم و مشکلات و مسائل فرعی ذهن و فکر و اندیشه ما را تسخیر کرده است، گفت: ایده سامانه جامع و حساب یکپارچه مدارس و ایده‌های مختلف در وزارت آموزش، اجزای پازلی است که قصد ایجاد چشم‌انداز مشترک را دارد.
دکتر حاجی میرزایی در ادامه اضافه کرد: در آموزش و پرورش با امور به‌شدت متکثر و متنوعی مواجه هستیم و اگر تنظیمات مؤثری داشته باشیم، مسیر حرکت ما روشن‌تر می‌شود. برخی کارها روال منظم و قاعده‌ مندی دارند؛ مانند اینکه مشخص است که تابع چه قوانینی حقوق افراد تعیین شود و اگر قرار باشد به یک‌ میلیون فرد حقوق داده شود کارشناسی براساس همان تنظیم‌هایی که وجود دارد می‌تواند کار را انجام دهد، اما کارهایی هستند که به طور دائم شرایط جدید و متنوعی ایجاد می‌کنند که ذهن را به تصمیم‌گیری دعوت می‌کند و باعث می‌شود که انرژی مجموعه را صرف خود کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر امور فاقد نظم را انسجام ببخشیم و تنظیم‌گری‌های لازم به امور فاقد تنظیم و قاعده‌گذاری‌های مناسب به امور فاقد قاعده را انجام دهیم، مسیر حرکت روشن‌تر می‌شود. لذا تا جایی که می‌توانید هر امر بی‌قاعده‌ای را قاعده‌مند کنید؛ حتی اگر قاعده درست نباشد. چرا که کار بدون تنظیم و قاعده ذهن و روح ما را خسته می‌کند.
مشکلات مزمن با فرسودگی سیستم باعث کاهش قدرت نفوذ و برنامه‌ریزی می‌شود
دکتر حاجی میرزایی با بیان اینکه برخی از مشکلات در دستگاه‌های مدیریتی تبدیل به مشکلات مزمن شده است، گفت: این مشکلات باعث فرسودگی سیستم می‌شود و قدرت نفوذ، برنامه‌ریزی و تعامل ما را برای کار از بین می‌برد.
وی تأکید کرد: هیچ مساله‌ای نباید باقی بماند و اگر مساله‌ای پیدا شد، باید شبانه‌روز برای حل آن مشکل اهتمام و تلاش داشته باشیم و اگر عوارض مساله را برداشتیم، اما ریشه آن باقی بماند همچنان مساله زنده است و باید به تمام جوانب آن اندیشید.
وزیر آموزش‌ و پرورش با تأکید بر اینکه تمام مجموعه به بهره‌وری حساس باشند و توجه کنند، گفت: برداشت اشتباهی از بهره‌وری وجود دارد و فکر می‌کنند که بهره‌وری یعنی صرفه‌جویی و هزینه کمتر است. هزینه کردن امر نسبی است و مهم ارزشی است که خلق می‌شود و هزینه‌ای که درست نباشد معطوف به خلق ارزش نخواهد شد.
وی بابیان اینکه با این نگرش در تمام حوزه‌ها خلق ارزش مهم‌ترین جهت‌گیری بهره ورانه است و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع یکی از مجموعه‌هایی است که باید در این زمینه پیشگام باشد، اظهار کرد: روال کلی منابع و مصارف در کشور به‌گونه‌ای است که درباره آموزش‌ و پرورش به مرحله‌ای می‌رسد که نمی‌تواند ادامه دهد و این مسیر قابل‌ استمرار و دوام نیست. باید نگاه متفاوتی داشته باشیم و نگاه ما به مجموعه منابع و مصارف باید متحول شود.

منبع:مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7