وزیر بهداشت گفت: هیچ مملکتی بدون عدالت گستری پایدار نمی ماند. نباید به دلیل فقر، در یک مملکت محرومیت آموزشی حاکم شود. نباید استعدادهای درخشان یک مملکت به دلیل تنگدستی و فرودستی از تحصیلات عالی بازبمانند.
دکتر سعید نمکی در اجلاس معاونین آموزشی دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، که در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، بیان کرد: هر تحولی در هر نقطه ای از مملکت بدون تحول در عرصه آموزش، امکان پذیر نیست. چنانچه تصور شود که می توانیم بدون توجه زیربنایی به مبحث تحول در آموزش، در هر نقطه ای از کشور تغییر ایجاد کنیم، عملا میسر نخواهد بود. زمانی که از آموزش صحبت می کنیم، منظور فقط آموزش های دانشگاهی نیست، بلکه این تحول را باید از دوران تحصیلات ابتدایی آغاز کنیم.
وی افزود: داگلاس نورث، یکی از تئوریسین های اقتصادی مشهور آمریکایی، می گوید، چنانچه می خواهید متوجه شوید، یک کشور به سمت توسعه یافتگی پیش می رود یا نه، به جای تمرکز بر منابع، جاده ها یا کارخانجات آنها، به مدارسشان سر بزنید و چنانچه در آن مملکت، دانش آموزانی یافتید که افکار جست و جوگر دارند و معلمانی در آن مدارس تدریس می کنند که پاسخگویی به این جست و جوگری را برعهده دارند، آن مملکت به سوی پیشرفت و توسعه یافتگی در حرکت است؛ همین نگاه را متخصصین علوم توسعه، به دانشگاه ها دارند. یعنی اگر در مملکتی دانشگاه و آموزش و پرورش توسعه یافته وجود نداشته باشد، توسعه نیروی انسانی و انسان توسعه یافته در آن مملکت شکل نخواهد گرفت و بدون انسان توسعه یافته نیز توسعه معنا نخواهد داشت.
دکتر نمکی با بیان اینکه امروزه انسان توسعه یافته را هدف غایی توسعه قلمداد می کنند، تصریح کرد: دانشگاه جاییست که می تواند انسان توسعه یافته تربیت کند، و این یکی از بزرگترین رسالت های همکارانی است که متولی امر آموزش در دانشگاه های کشور هستند.
وی با بیان اینکه تحول آموزشی فقط با تغییر در محتویات درسی ایجاد نمی شود، ادامه داد: در دنیا در حوزه آموزشی با دو مبحث روبرو هستیم، یکی علم آموزی و دیگری حافظه آموزی. رسالت ما گسترش علم آموزی است، یعنی همان آموزشی که به تحول شخصیتی در دانش آموختگان مملکت بدل شود.
دکتر نمکی با بیان اینکه تحول در نظام آموزشی باید قبل از اجرای طرح تحول سلامت آغاز می شد، افزود: بدون تغییر رفتار اجتماعی، هیچ تغییری در نظام سلامت میسر نخواهد بود و بدون تغییر در شیوه زندگی مردم، نظام سلامت پایدار و توسعه یافته نخواهیم داشت. این تغییر رفتار فقط با آموزش در کشور ایجاد می شود. این هدف باید از مدارس آغاز شده و برای آن پکیج آموزشی تدوین شود. یعنی اگر قراراست در راستای ارتقای سلامت جسم و روح جامعه تغییر ایجاد کنیم، بسته های آموزشی آن را دانشگاه ها باید تدوین کنند. در حال حاضر، این اقدام در دانشگاه ها آغاز شده است.
وی گفت: برای گروه های هدف جامعه باید پکیج آموزشی جداگانه طراحی شود و اجازه ندهید در این راستا، آموزش های اجتماعی به دست افراد بیسواد و عوام فریب بیفتد. مغزمتفکر آموزش عالی علوم پزشکی کشور باید معاونین آموزشی باشند.
هیچ مملکتی بدون عدالت گستری پایدار نمی ماند
وزیر بهداشت درخصوص عدالت آموزشی گفت: هیچ مملکتی بدون عدالت گستری پایدار نمی ماند. نباید به دلیل فقر، در یک مملکت محرومیت آموزشی حاکم شود. نباید استعدادهای درخشان یک مملکت به دلیل تنگدستی و فرودستی از تحصیلات عالی بازبمانند.
وی گفت: متاسفانه پدیده ای در کشور شکل گرفته و عده ای پیامک هایی را در سطح ملی ارسال می کنند، مبنی بر تضمین قبولی قطعی پزشکی که توسط عده ای دلال انجام می شود، این موضوع برای آموزش عالی کشور خیلی بد است و نشان می دهد که در جایی مشکل وجود دارد، ما باید در برابر موج بیعدالتی بایستیم. متأسفانه از این قبیل اتفاقات هم در کشور افتاده است. به خاطر همین این شیادان تا این اندازه جسور شده اند؛ اگر جایی ترمز این افراد کشیده می شد، با این وقاحت به وزیر و وکیل و آحاد ملت در سطح گسترده، چنین پیامک هایی ارسال نمی کردند تا ارزش پزشکی و آموزش علوم پزشکی را زیر سوال ببرند. درست است که در دانشگاه های علوم پزشکی با شرافتی که از همکارانم سراغ دارم، به این امواج تن نمی دهند، اما به هر حال، مسیرهایی برای ورود این افراد ایجاد شده است. این موضوع، نوعی بی عدالتی آموزشی است که باید همگی حول یک محور در برابر گسترش بی عدالتی و بی هویت شدن حرفه مان بایستیم.
تاکید بر ضرورت مهارت آموزی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور
وی با تاکید بر ضرورت مهارت آموزی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، خطاب به معاونین آموزشی، گفت: از معاونین آموزشی می خواهم در امر تربیت افراد ماهر متناسب با نیازهای ارائه خدمت بیشتر تلاش کنند. از شما می خواهم دانشگاه ها را بازنگری کنید و ببییند چه تعداد دانشجو در رشته های مختلف پذیرش کرده ایم؟ این فارغ التحصیلان قرار است کجا کار کند؟ از هزینه کرد برای آموزش این افراد، کجا باید بهره برداری کنیم؟ آیا می توانیم جایگزین هایی را تعریف کنیم که متناسب با نظام ارائه خدمت باشند؟ آیا می توانیم از منابع عمومی کشور صرف تربیت نیروی انسانی بیهوده ای کنیم که خودش هم سرگردان است؟ پاسخ این سوال را بدهید که ما قرار است چه کسی را، با چه سطحی از مهارت، کجا، با چه هزینه ای، در طول چه زمانی، توسط چه کسی و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت تربیت کنیم؟ چنانچه روزی، این جمع فرهیخته برای تک تک این پرسش ها، پاسخ داشت، رسالت خود را در دانشگاه ها انجام داده ایم. اما در بسیاری از دانشگاه ها این جواب را دریافت نکرده ایم. برای مثال، در بسیاری از رشته ها PHD پذیرش می کنیم، اما ژنرال تربیت می کنیم، یعنی در نظام ارائه خدمت دیگر خبری از سرباز نیست.
وزیر بهداشت، گفت: نظام سلامتی که در آن افراد گران قیمت تربیت شده و خدمات گران قیمت نیز ارائه دهند، از نظر اقتصادی قادر به ادامه حیات نیست. چنانچه سرانه یک فوق تخصص را از نظر خدمت در مملکت حساب کنید، بسیار گران قیمت در می آید. لذا، باید این مسائل را بازنگری کرده و کاری کنیم که افرادی را در کوتاه ترین مدت، با بالاترین کیفیت برای نظام ارائه خدمت تربیت کنیم.
وزیر بهداشت درخصوص نظارت در امر آموزش پزشکی در مراکز درمانی و بیمارستان های آموزشی، گفت: نظارت بر امور درمان در بیمارستان های آموزشی وضعیت مناسبی ندارد. معاونین آموزشی دانشگاه ها در این زمینه خودشان را کنار کشیده و تصور می کنند این موضوع فقط به معاونین درمان مربوط است. درحالیکه درمان، جزو لاینفک آموزش است. نظارت بر خدمات دانشجویان پزشکی در این مراکز باید توسط معاونین آموزشی و مسئولان دانشکده های پزشکی انجام شود، گاهی برای بازدیدها که می رویم، می بینیم که متخصصین طب اورژانس و انترن و اتندها نیز حضور دارند، اما بیمار هنوز بلاتکلیف مانده است. این موضوع در حیطه نظارت های معاونین آموزشی قرار دارد. باید جایگاه هریک از این افراد در بیمارستان ها معین شود. اینکه دانشجویان پزشکی در خدمت رسانی به بیمار تا چه اندازه اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند، کار معاونین آموزشی است
منبع:وبدا