کد خبر: 8625| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۵ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۶:۴۲:۰ | تعداد بازدید: ۱۱۲۷

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت جنگ رسانه‌ای، گفت: جنگ رسانه‌ای، سهمگین‌تر از جنگ اقتصادی است زیرا تأثیرات نامرئی دارد. تحلیلی از موضوعات شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نشان می دهد جهت‌گیری آن‌ها حدود ۵۳ درصد منفی، ۲۱.۵ درصد دوپهلو و ۲۵.۳ درصد خنثی بوده است. پس بیش از ۷۵ درصد آن‌ها تقریباً با نگاه‌های منفی به سمت کشور ما حرکت کرده‌اند.
دکتر سید عباس صالحی پیش از ظهر امروز در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در تالار شهر مشهد، با بیان این مطلب افزود: اینکه در یک فضای ملی امکان کشف استعدادهای رسانه‌ای و تجلیل از آن‌ها فراهم شده و فرصتی برای توجه به موضوعات ملی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود بسیار خوب و امیدوارکننده است.
وی ادامه داد: با برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها به‌ مرور زمان انباشتی از کشف استعدادها اتفاق می‌افتد و هم تجمیعی از مطالب و موضوعات خوب ملی و استانی که همه آن‌ها جای کار دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: رسانه رکن مقوم توسعه استان است و اگر در برنامه‌ریزی‌ها از رسانه‌ها به خوبی استفاده شود، مسیر توسعه منطقه‌ای، هموارتر می‌شود.
دکتر صالحی یادآور شد: خراسان رضوی قطب دوم رسانه‌ای کشور است و جایگاه رفیع، مهم و اثرگذاری را دارد، عزیزان و همراهان رسانه‌ای به خوب می‌دانند که نظام ارتباطات رسانه‌ای ما تغییرات قابل توجهی را داشته است.
وی با اشاره به اینکه تکنولوژی ارتباطی در دهه‌های اخیر، تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در حوزه تکنولوژی سخت‌افزار در سال ۲۰۱۴، چهار میلیارد و ۱۰۰ گوشی هوشمند داشته ایم ولی امروز در آستانه سال ۲۰۲۰، شش میلیارد گوشی هوشمند داریم و این تحول قابل توجهی است، چرا که همه می‌دانیم گوشی هوشمند، صرفاً یک کالا نیست بلکه یک ابزار وسیع ارتباطی است که فضای ارتباط را تغییر جدی می‌دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نکته دوم در تغییر نظام ارتباطی، جایگاه صوت و تصویر در نظام رسانه است. این فضای صوت و تصویر، مبنای نظام رسانه را دچار تغییر جدی می‌کند. در مورد سهم صوت و تصویر در ترافیک داده، باید گفت که در سال ۲۰۱۴ معادل ۳۷.۳ درصد سهم صوت و تصویر در ترافیک داده، سال ۲۰۱۵، ۴۵.۷ درصد، سال ۲۰۱۷ معادل ۷۱.۸ درصد و سال ۲۰۱۸ معادل ۷۹ درصد بوده است. پس اتفاقاتی در نظام رسانه در سهم قالب‌ها می‌افتد که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.
دکتر صالحی در خصوص سهم شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: در سال ۲۰۱۹، سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون نفر در جهان، کاربر شبکه‌های اجتماعی داشته ایم درحالی‌ که این تعداد در سال ۲۰۱۸، ۹ درصد کمتر بوده است.
وی ضمن ارائه آمارهایی از فضای رسانه‌ای کشور، بیان کرد: در فضای ایران، ۷۲ میلیون مشترک اینترنت داریم که ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آن‌ها، ثابت هستند. در ضریب نفوذ اینترنت، ۸۸.۸۶ درصد است که حدود ۸۳ درصد آن، مربوط به موبایل که در پنج سال، به چهار برابر رسیده است، گستره اینترنت در حال حاضر در همه شهرها ۸۶ درصد و در روستاها ۵۸ درصد داده‌ها است.
ایران رتبه پانزدهم برخورداری از تلفن همراه و جزو چهار کشور برتر جهان در ثبت دامنه، است
  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: ایران رتبه پانزدهم برخورداری از تلفن همراه است. در ثبت دامنه، جزو چهار کشور برتر جهان هستیم و در سال ۹۶، ۹۶۸ هزار ثبت دامنه و در سال ۹۷، یک‌میلیون و ۱۱ هزار دامنه ثبت شده است. پس می‌بینیم که فضای اینترنت در ایران با دامنه‌های کاربری و نفوذ چه تغییرات عمیقی پیدا کرده است.

صالحی در خصوص آمارهای مصرف رسانه در کشور، گفت: میانگین مصرف اینترنت ما، ۱۶۹ دقیقه در روز و میانگین مصرف تلویزیون، ۷۴ دقیقه و میانگین مصرف روزنامه چه کاغذی و چه اینترنتی، ۲۷.۸ دقیقه در روز است. همچنین در حوزه شبکه‌های اجتماعی، سهمی که این شبکه‌ها در فضای ایران دارند، درصد قابل توجهی است.

وی در ادامه تأکید کرد: هم آمار جهانی و هم آمار ملی خودمان، نکته‌هایی را به ما علامت می‌دهند که طبعاً جریان رسانه‌ای ما مخصوصاً جریان در خدمت منافع نظام، نمی‌تواند این علامت‌های مهم را نادیده بگیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: نظام ارتباطات از محلی به فرامحلی توسعه پیدا کرده است و به‌ طور طبیعی، ما به سمت فرامحلی حرکت نکنیم، باخته ایم و درواقع جنگ رسانه‌ای و تبادل رسانه‌ای را از دست خواهیم داد.
دکتر صالحی در ارتباط با تغییرات دیگر نظام رسانه‌ای، خاطرنشان کرد: نظام رسانه‌ای، از تک رسانه‌ای، به چندرسانه‌ای حرکت کرده است و این نظام از مخاطب‌محور به سمت کاربر محور در حال حرکت است و باید این موضوع به رسمیت شناخته و مدیریت شود.
وی ادامه داد: ما شاهد یک جنگ روانی جدی رسانه‌ای علیه انقلاب، نظام و کشور هستیم و البته این چهل سال همیشه در جنگ رسانه‌ای بوده‌ایم چراکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی صرفاً معطوف به درون نبود و به همین جهت، مورد کینه مستکبران قرار گرفته است‌.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت جنگ رسانه‌ای، گفت: جنگ رسانه‌ای، سهمگین‌تر از جنگ اقتصادی است زیرا تأثیرات نامرئی دارد. اکنون ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان فعالیت می‌کنند لذا در یک جنگ جامع روانی و رسانه‌ای قرار داریم و خیلی وقت‌ها ممکن است آن‌ها برای ما سوژه بسازند و ما را به دنبال خود بکشانند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: تحلیلی از موضوعات شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان صورت گرفت و در جهت‌گیری آن‌ها باید گفت که حدود ۵۳ درصد منفی، ۲۱.۵ درصد دوپهلو و ۲۵.۳ درصد خنثی بوده است. پس بیش از ۷۵ درصد آن‌ها تقریباً با نگاه‌های منفی به سمت کشور ما حرکت کرده‌اند.
هر رأی مردم در انتخابات مجلس به اندازه یک موشک برای حفظ و استقلال ایران اهمیت دارد
دکتر صالحی افزود: سه نکته در این تحلیلی بسیار مهم است. نکته اول، تخریب وحدت ملی است. وحدت ملت ایران در این چهل سال، مایه قوام نظام بوده است و دشمنان به این وحدت در مذاهب، احزاب و قوای حاکمیت طمع کرده‌اند.
وی با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی، ابراز کرد: کانون دوم، مسئله تخریب مشارکت ملی است. جریان جنگ روانی رسانه‌ای می‌کوشد که بنیان‌های مشارکت را از بین ببرد. مردم‌سالاری دینی در ایران یک اتفاق مبارک و بی‌بدیل در منطقه است و آنچه آن‌ها به آن امید بسته‌اند، این است که این بذر مشارکت خشک شود. در آستانه انتخابات بزرگی هستیم و هر رأی مردم ایران به اندازه یک موشک برای حفظ و استقلال ایران اهمیت دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کانون سوم، ایجاد یاس و ناامیدی نسبت به آینده است. اینکه بذر امید را نابود کنند و جوان و نوجوان ایرانی از ایرانی بودن خود شرمنده شود و آینده را تیره‌ وتار ببیند.
دکتر صالحی ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرماید که پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه من، امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسی همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت‌.
وی در پایان تصریح کرد: جریان رسانه‌ای کشور بی‌تردید می‌تواند پایگاه مهمی برای روزآمدی و ممکن کردن ناممکن‌ها باشد‌. رسانه ما باید در فضای کشور و در مقابل جنگ روانی، مجهزتر وجدی‌تر باشد به‌گونه‌ای که بتواند عملیات آن‌ها را خنثی کند و نظام شبکه‌ای تأثیرگذاری آن‌ها را مختل کند.
 

منبع:مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7