کد خبر: 8613| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۴ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۴۰:۰ | تعداد بازدید: ۹۷۷

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: برخلاف آنچه که در فضای جامعه مطرح است که بیکاری دانش آموختگان در مقطع دکتری بیشتر است، هر چه به سمت مقاطع ارشد و دکتری حرکت می کنیم، آمار اشتغال بیشتر است.
«منصور غلامی» وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری درباره دانشجویانی که با سهمیه وارد رشته‌های پرطرفدار شده‌اند و بعد از مدتی متوجه عدم توانایی خود در رشته پذیرش شده می‌شوند، توضیح داد: مسأله‌ای که وجود دارد این است که سهمیه‌ها موجب می‌شود، تعدادی از داوطلبان شانس قبولی در رشته‌هایی که به طور عادی امکان قبولی در آن را نداشته، پیدا کنند. بسیاری از این افراد به این نکته توجه نمی‌کنند که با توجه به فضا و جمعیت دانشجویی که در آن دانشگاه وجود دارد، امکان دارد نتوانند با دیگران همراهی کنند و بعد از ثبت‌نام دچار سختی در تحصیل می‎شوند، اما آماری نداریم که نشان دهد، چه تعداد از آنها ریزش می‌کنند.
غلامی ادامه داد: قطعا آمار تعداد افرادی که دچار سختی در رشته قبولی می‌شوند و به دنبال تغییر رشته می‎روند، وجود دارد که باید به دقت بررسی شود. از این رو تغییر در سهمیه‌ها کمک می‌کند که این نسبت کمی متعادل‌تر شود، به این معنا که نمرات افراد نزدیک به هم شود. به فرض اگر کسی با رتبه صد وارد دانشگاه می‌شود، دیگری با رتبه صد و بیست وارد شود و فاصله‌ها زیاد نباشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که چند درصد از دانش‌آموختگان شغل متناسب با رشته تحصیلی دارند؟ گفت: طرحی با عنوان رصد اشتغال دانش آموختگان داریم که گزارش‌های مربوط به آن موجود است. این گزارش‌ها نشان می‌دهد، بیش از شصت درصد از دانش ‌آموختگان شاغل شده‌اند، ولی آمار این که چه تعداد از این افراد در شغل مرتبط با رشته تحصیلی مشغول هستند را نداریم؛ چون ما فقط از طریق پرداخت بیمه این مورد را بررسی می‌کنیم.
وی تصریح کرد: کد ملی این افراد را به شبکه بیمه‌ها وارد می‌کنیم و نتیجه می‌گیریم هر کسی که بیمه می‌دهد، حتما شاغل است، مگر اینکه تعداد کمی از افراد شغل‌های خصوصی و یا حتی بیمه‌های خویش‌پرداز داشته باشند. بر خلاف آنچه که در فضای جامعه مطرح شده که بیکاری دانش‌آموخته‌ها در مقطع دکتری بیشتر از مقطع کارشناسی است، باید بگویم که هر چه به سمت مقاطع ارشد و دکترا حرکت می‌کنیم، آمار اشتغال بیشتر می‌شود.
وزی علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: طی سال‌های اخیر فارغ التحصیلان دوره دکترا زیاد داشته‌ایم و عموما به دنبال جذب در دانشگاه‌ها بوده‌اند، ولی جذب دانشگاه‌‎ها در سال زیاد نیست و به همین خاطر کم کم انباشت به وجود می‌آید، اما فضاهای جدید شرکت‌های دانش بنیان دانش آموختگان را به سمت پنجره‌های جدیدی از اشتغال هدایت می‌کند.

منبع:ایلنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7