کد خبر: 7358| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۳ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۱۳:۰ | تعداد بازدید: ۱۳۷۸

هفتمین نشست شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور عصر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر و اعضای این شورا برگزار شد.
در ابتدای این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از مجموعه فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، گفت: با تشکیل جلسات این شورا اقدامات رو به جلویی در این حوزه صورت گرفته است و سامانه بچه های مسجد یکی از این اقدامات است که تاثیرگذار بوده و به نقطه بلوغ رسیده است.
وی در عین حال تصریح کرد: بلوغ این ستاد نشان می دهد که با طی مراحلی که داشته فرصت های مدیریتی روان، سریع و روان ایجاد کرده و منجر به کاهش بوروکراسی اداری شده است. همچنین فرصت های تعاملی از این طریق به وجود آمده تا بتواند با کانون های هم گرا ارتباط برقرار کند و باعث ایده سازی، و ایده پروری و به اشتراک گذاری اقدامات دستگاه های فعال در این حوزه شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خبر و اطلاع رسانی فرصت دیگری است که این کانون ها به ویژه از طریق سامانه بچه های مسجد فراهم کرده است و ایجاد یک فرصت برای افزایش انگیزه خیرات از دیگر فرصت های ایجاد شده آن به شمار می آید.
صالحی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی این ستاد، افزود: اوقات فراغت که از طریق سامانه بچه های مسجد شکل گرفته قدرت شبکه سازی را ایجاد می کند و آمارها نشان می دهد که می توان از این طریق قدرت تحلیل برای برنامه های آینده به دست آورد و در نهایت منجر به اشتراک گذاری برنامه های مشترک میان دستگاه های فعال در این حوزه می شود.
وی ادامه داد: اقدامات مناسبی در حوزه پیاده روی اربعین و پایتخت فهما از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور صورت گرفته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پایتخت فهما در شاخص های مختلف فرصت هایی را فراهم می آورد و شبکه فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد احساس همبستگی در یک رویداد ملی پیدا می کند که این امر دارای اهمیت بسیاری است.
صالحی افزود: فضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد به همگرایی و هم افزایی بیشتر دستگاه ها نیازمند است و باید از امکانات جمعی دستگاه ها و نهادهای موثر در این عرصه بیش از پیش بهره ببریم.
وی با اشاره به تشکیل شوراهای کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان ها، ادامه داد: استفاده حداکثری از شوراهای تازه تاسیس شده در استان ها از ضروریات است و از ابتدا باید با قوت کار خود را آغاز کنند و با جدیت فعالیت های آن ها دنبال شود.
در بخش دیگری از این نشست گزارش ساختار سازمانی و مجموعه آیین نامه های مدیریت منابع انسانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ارائه شد. حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و دبیر این شورا گزارشی از مجموعه فعالیت های این ستاد در بخش های مختلف ارائه کرد.
وی گفت: این ستاد شاخص های متنوع و متعددی در انجام فعالیت ها و ماموریت های خود دارد که ۵ شاخص از این میان در اولویت هستند.
ارزانی تصریح کرد: فعالیت های اوقات فراغت یکی از این شاخص ها است که تابستان امسال در این حوزه، سامانه بچه های مسجد فعال شد.
وی ادامه داد: بر اساس ثبت فعالیت های اوقات فراغت در سامانه بچه های مسجد، افراد تمامی فعالیت های خود را ثبت کرده اند و در این سامانه ۲۳۷هزار و ۷۱۰ فعالیت در مساجد انجام شده است و در این سامانه به ثبت رسیده است.
دبیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد افزود: موضوعات کتاب و کتابخوانی، هنری، قرآن و عترت، فعالیت های اجتماعی، آموزش و توانمندی و شبکه سازی و فضای مجازی از جمله فعالیت های اوقات فراغت است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار این سامانه تعداد فعالیت ها در حوزه های مختلف قابل دسترس است و به عنوان مثال ۸۲۰ مسجد در حوزه تئاتر در بخش بچه های مسجد در شهرها  و روستاها فعالیت داشته اند.
ارزانی در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت های این ستاد گفت: فعالیت های پیاده روی اربعین از دیگر این فعالیت ها به شمار می آید. در این حوزه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه های مختلف از جمله آموزشی، هنر، شعر، موکب و ... فعالیت داشته و در پیاده روی اربعین امسال ۱۴ موکب در این ایام فعال بوده است که ۴ موکب در خاک ایران و ۱۰ موکب در خاک عراق است.
وی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد را فعالیت دیگر این ستاد برشمرد و گفت: آیین پایانی این جشنواره روز پنجشنبه چهاردهم آذر در قزوین برگزار می شود.
ارزانی در عین حال تصریح کرد: ۱۳ دوره قبلی این جشنواره از سوی حوزه هنری برگزار شده و چهاردهمین دوره آن به صورت مشترک با همکاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و حوزه هنری به صورت ویژه برگزار می شود.
وی افزود: تاکنون ۱۶۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
ارزانی تشکیل شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان ها را از دیگر اقدامات این ستاد برشمرد و ادامه داد: تاکنون در ۱۹ استان این شوراها برگزار شده و در ۱۲ استان دیگر هم برگزار می شود.
وی گفت: فعالیت کمیته های تدوین سیاست های رویداد ملی فهما از دیگر فعالیت های این ستاد است. پایتخت فهما (پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران) کار بدیعی است که صورت گرفته و دارای ۶ کمیته تدوین سیاست های رویداد ملی فهما، تدوین شاخص ها و فرایندها، پشتیبانی و فنی، هماهنگی استان ها، محتوایی، ارتباطات و اطلاع رسانی و پایش و کنترل است.
ارزانی تصریح کرد: پایتخت فهما به دنبال این است تا طیف های کیفی فعالیت ها را به طیف های کمی تبدیل کند.
در بخش دیگری از این نشست گزارشی از مراحل ثبت نام در سامانه فهما و روند فعالیت های آن ارائه شد.
در ادامه این نشست
در این نشست برخی از اعضا نظرات و پیشنهادهای خود درباره مجموعه اقدامات و فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه های مورد اشاره در جلسه را ارائه کردند. 

منبع:مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7