کد خبر: 5209| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۳ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۴۶:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۰۵

نشست همگرایی دولت و پدید‌آورندگان آثار فرهنگی هنری با حضور محمد شریعتمداری (وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی)، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مجید حسینی (معاون هنری وزارت ارشاد) و مدیران عامل، روسا و اعضای هیئت مدیره تشکل‌های حوزه فرهنگ و هنر در تالار رودکی برگزار شد.
سیدعباس صالحی در این نشست اظهار داشت: یکی از ۹ برنامه‌ای که در این دوره به مجلس ارائه شد، بحث بهبود کسب و کارها بود. به نوعی فرهنگ و هنر روحی دارد که روح ما را تغذیه می‌کند و باید به آن توجه شود. اینکه از مجوز‌ها در فضای هنر بکاهیم و فضای کسب و کار بهبود دهیم. بر همین اساس از ۱۳۶ مجوز در حوزه فرهنگ هنر به حدود ۳۰ مجوز رسیده‌ایم که اتفاق خوبی به شمار می‌آید. نکته دیگر این بود که مشاغل فرهنگی هنری تصویر درست خود را پیدا کنند که انشاالله تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.
وی افزود: ما باید منابع تسهیل‌گری در حوزه فرهنگ را افزایش دهیم. بر همین اساس در دو سال گذشته گام‌هایی طی شده و در بحث بودجه نیز حوزه فرهنگ در نظر گرفته شده است. به نوعی در بحث صندوق توسعه ملی نیز اکنون با دستور رئیس جمهور شرایطی فراهم شده تا حوزه فرهنگ هم از مزایای این موضوع بهره‌مند شود. همچنین این حوزه باید جدی‌تر گرفته شود. چراکه جدی‌تر گرفتن همین موضوع سبب شده تا بحث‌های فرهنگ و هنر را در فضای آرام‌تری پیش ببریم و شوراهای حل اختلاف در همین راستا شکل گرفته است.
صالحی در ادامه به بیان اقداماتی که در راستای بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ انجام شده پرداخت و گفت: ایجاد میدان‌های فرهنگی که تسهیل‌گر فعالیت‌های فرهنگی و بهبود کسب و کارهای فرهنگی و هنری است از جمله اقداماتی جدی ما در این حوزه به شمار می‌آید. همچنین لازم است بگویم که بحث واگذاری امور به مردم، رویکرد جدی رئیس جمهور بوده و جز مطالبات ایشان از اعضای دولت است. به نوعی کسب و کارها راه نمی‌افتند مگر آنکه مشارکت مردم حداکثری و مشارکت دولت حداقلی باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: چرا در ۱۵۰ سال گذشته آن اتفاقی که مد نظر هنرمندان بوده ایجاد نشده است؟ باید دو عامل را در این موضوع در نظر گرفت. عامل اول اینکه مردم باید در پروسه مسیر باشند و نه در انتهای مسیر. خیلی اوقات برخی از مسئولان خود را عقل کل در نظر گرفته و به جای مردم تصمیم می‌گیرند اما چون مردم در مسیر نبودند در نتیجه نیز غایب می‌شوند. به این ترتیب با این رویکرد خدمت اهالی فرهنگ و هنر هستیم تا اتفاق لازم را برای هنرمندان ایجاد کنیم. بر همین اساس یک سال به طور مداوم اهالی انجمن و خانه‌ها هفته‌ای یک مرتبه دور هم جمع شدند و من هم چک سفید امضایی را به آنها دادم که بر اساس آن به هر نتیجه‌ای برسید من هم آن را قبول دارم.
عضو ستاد راهبری و هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی ضمن بیان اینکه مهم این بوده که جمع به نتیجه برسد، ادامه داد: این یک تجربه‌ای بود که ما بر اساس آن متوجه شدیم می‌توان از خود مردم برای تصمیم‌گیری آنها تصمیم گرفت. علاوه بر این موارد، مسئله دیگری که سبب شده در این سال‌ها به نتیجه نرسیم، این بوده که نهادهای صنفی ما در ۱۵۰ سال گذشته، درست شکل نگرفته و به همین دلیل دولت مرتب حجیم و حجیم‌تر شده است. خوشبختانه شرایط برای ایجاد اتفاق لازم این موضوع در حال انجام بوده و اینکه ما بتوانیم یک کانون سراسری پیدا کنیم، بخشی از هویت مدنی بوده که به این صورت می‌تواند انجام شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان اظهار داشت: اینکه امکان کانون و انجمن‌های سراسری ایجاد شود؛ تکلیف دولت را مشخص کرده که در ادامه با چه کسی می‌خواهد قرار ببندد و به این صورت امور تسهیل می‌شود. به نظر می‌آید رویکرد واگذاری امور به مردم که در همه جا باید انجام شود در اینجا به نتیجه رسیده و در ادامه شاهد اتفاق های خوبی هستیم. درنهایت باید بگویم این گام نخست بوده که در آن خود عزیزان فرهنگ و هنر پای کار آمده‌اند. به شخصه مطمئنم با نگاه رئیس جمهور نیز این اقدامات سریع به نتیجه می‌رسد.
منبع: ایلنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7