کد خبر: 21967| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۸ بهمن سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۰:۱۸:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۷

مدیرکل دفتر امور کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بستر مناسب را برای نظریه پردازی استادان علوم انسانی مهیا سازد.
محمد عسگریان، مدیر کل دفتر امور کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، درباره شاخص‌های مورد نیاز برای تک رقمی شدن تولید علم گفت: باید فکر اساسی برای افزایش تولید علمی کشور شود؛ چرا که اگر تدبیری اندیشیده نشود ممکن است به رتبه‌های مدنظر نرسیم. 

** درخواست ریاست جمهوری از شورای عالی برای استفاده نخبگان در رفع نیاز‌های کشور 
مدیر کل دفتر امور کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست جمهوری در زمینه ارتقای جایگاه تولید علمی ایران دغدغه دارند، تاکید کرد: این موضوع چندین بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و رسیدگی به آن از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد‌های اجرایی، بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و وزارت علوم درخواست شده تا تدابیری برای استفاده از نخبگان در رفع مسائل کشور، تقویت علوم پایه و کمک مالی به استادان جوان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت توسعه علمی و افزایش انگیزه جامعه دانشگاهی اندیشیده شود.
 
** راه اندازی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در شورای آموزش عالی 
عسگریان با اشاره به تمهیدات شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تقویت نقش علوم انسانی در جامعه و دانشگاه‌ها اظهار کرد: در زمینه علوم انسانی به تصمیمات روشن و راهبرد‌های مشخص در ستاد علم و فناوری دست نیافته ایم و بحث تحول و ارتقای علوم انسانی دارای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا بتوانیم در جهت توسعه آن بکوشیم. 
مدیر کل دفتر امور کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از اعضای شورای عالی خواستار ارائه برنامه‌های تحول جهت ارتقای علوم انسانی شده است، البته مشکلات علوم انسانی در گذشته نسبت به رشته‌های علوم پایه و مهندسی بیشتر بوده که در حال حاضر در هر دو حوزه با معضل رو به رو هستیم. 

** فرسودگی زیرساخت‌های آزمایشگاهی؛ دغدغه فعالان رشته‌های علوم پایه
عسگریان درباره معضلات رشته‌های مهندسی و علوم پایه گفت: فرسودگی زیرساخت‌های آزمایشگاهی، مستهلک شدن تجهیزات، کمبود لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی و کمبود منابع مالی به منظور تبادلات علمی بین المللی برای تامین تجهیزات و بحث‌های معیشتی از دغدغه‌های اصلی فعالان حوزه فنی و مهندسی و علوم پایه است. 

** بی انگیزگی علوم انسانی‌ها به تولید علم 
مدیر کل دفتر امور کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در حوزه علوم انسانی هم همانند رشته‌های فنی مشکلاتی داریم، از دیگر مشکلات این حوزه می‌توان به بی انگیزگی علوم انسانی‌ها در نظریه پردازی و تولید علم و مقالات یا کیفیت و اصیل به زبان فارسی و بین المللی اشاره کرد. 
عسگریان ادامه داد: گفتمان علمی در حوزه‌های علوم انسانی وجود ندارد و انجمن‌های علمی در این حوزه باید تقویت شوند تا با اتحاد یکدیگر نظریات ارائه دهند و شورای عالی انقلاب فرهنگی با بستر سازی مناسب در حوزه علوم انسانی باید اجازه دهد تا فضای کشور و دانشگاه‌ها شرایط ارائه نظریات فعالان این حوزه را فراهم کند.

منبع:خبرگزاری آنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7