کد خبر: 21842| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۸ دی سال ۱۴۰۱ | ساعت ۹:۵۳:۰ | تعداد بازدید: ۵۷۹

دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعریف فرآیندها برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضروری است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی است و در قرارگاه فرهنگی باید سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هدایت‌گری مجموعه‌هایی که در حوزه فرهنگ و علم نقش دارند را انجام داد تا ارتباط موثرتری با مردم داشته باشیم. به‌عبارتی قرارگاه بدین معناست که تعامل و ارتباط بین دبیرخانه و شورای عالی و دستگاه‌‌های حاکمیتی با مجموعه‌های مردمی شکل گیرد.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: این مدل حکمرانی مدل مشارکتی است که در آن هم از توان علمی نخبگان استفاده می‌شود هم از ظرفیت مردم و فعالان فرهنگی.
دکتر خسروپناه با تاکید بر این که عرصه فرهنگ با دستورالعمل و دستور دادن شکل نمی‌گیرد، بیان کرد: مشارکت نخبگان مخصوصا نخبگان دانشگاهی و حوزوی و همچنین فعالان فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در حکمرانی فرهنگی داشته باشد. دغدغه اصلی ما این است که به کمک نخبگان دانشگاهی و حوزوی و مشارکت فعالان مردمی، حکمرانی شبکه‌ای و مردمی و نخبگانی را در عرصه فرهنگ طراحی کنیم.
وی ادامه داد: بین حکمرانی فرهنگ و حکمرانی فرهنگی تفاوت وجود دارد؛ دغدغه ما حکمرانی فرهنگی است که شامل حکمرانی فرهنگ نیز می‌شود. دستگاه‌هایی داریم که ظاهراً تولیتی در حوزه فرهنگ ندارند مثل دستگاه‌های اقتصادی که البته پیوست‌های فرهنگی دارند. در گذشته هم همینطور بوده است؛ وقتی معماری سنتی در دوران تمدن ایرانی اسلامی استفاده می‌شده، می‌بینیم که بازار، مسجد، مدرسه و مسکن در کنار هم ساخته می‌شد که مجموعه‌ای از نیازهای انسان را تامین می‌کردند اکنون وقتی  از معماری انبوه‌سازی استفاده می‌شود نمی‌توان به فضای سبز، نیاز ورزشی و نیاز عبادی توجه نکرد. در حکمرانی فرهنگی باید به پیوست فرهنگی در همه حوزه‌ها توجه کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اسناد راهبردی مهم و اثرگذاری در شورای عالی تدوین و تثبیت شده که باید مورد توجه قرار بگیرد. البته نظارت بر اجرای این سندها کار مهمتری است که سعی داریم در این دوره به جد پیگیری کنیم. یکی از امتیازات شورا حضور روسای قوا در ترکیب آن است که می‌تواند  ضمانت اجرایی مصوبات را ارتقا بخشد؛ اما حضور این بزرگواران در شورا شرط لازم است که برای تحقق این مهم به شرط دیگری هم نیاز است و آن تعریف فرایندهاست، سیاست‌های خوبی تدوین و ابلاغ می‌شود اما به‌نظر می‌رسد فرایند تحقق آن به روشنی  تعریف نشده است.
دکتر خسروپناه با بیان اینکه این فرآیندها باید با استفاده از هوش مصنوعی در سامانه‌ها عمل کنند، گفت: نکته مهم دیگر استفاده از نهادهای نظارتی از قبیل سازمان بازرسی در فرایند اجراست. بخش رصد و پایش نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین تحقق مصوبات شورا بسیار اهمیت دارد.
وی با اشاره به موضوع حجاب بیان کرد: فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی از سه هزار سال پیش حجاب و عفاف بوده است، ایرانیان از قبل از اسلام به حجاب تاکید داشتند بعد از اسلام هم به این مسئله تاکید شده است. پدیده بدحجابی و بی‌حجابی در یک قرن اخیر اتفاق افتاده است، به دلیل این که حجاب جزو فرهنگ ایرانی است، باید سیاست‌گذاری فرهنگی برای آن صورت گیرد اگر شبهاتی در این خصوص وجود دارد باید برطرف شود. شهید مطهری در ابتدای انقلاب به این موضوع با جدیت پرداختند بعد از انقلاب هم افرادی در این زمینه کار کردند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان  گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری کسانی که بدحجابی دارند، به این معنی نیست که با انقلاب فاصله دارند باید گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی انجام گیرد، مخصوصا رسانه‌ها باید به کارکردهای حجاب در حفظ خانواده‌ها و ارتقای هویت ایرانی اسلامی توجه نمایند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7