کد خبر: 21479| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۲ آبان سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۵:۱۶:۰ | تعداد بازدید: ۵۶۴

حجت الاسلام قمی گفت: در زمانه جنگ روایت‌ها و جنگ روانی، که آشفتگی در اذهان وجود دارد باید این الگوی سوم زن مسلمان ایرانی را روایت کرد و تصویر متفاوتی از جنس الگوی سوم ارائه کرد.
برای رقم زدن پیشرفت باید اهداف عینی مشخص شود. سازمان تبلیغات اسلامی از زاویه این رویکرد به طرح‌های فرهنگی رسیده و در اداره کل بانوان طرح نهضت پیشرفت بانوان را در دستور کار خود قرار داده است که طرح‌های گوناگون مانند نظام تبیین، عفاف و حجاب، دختران پیشرو، رفیقانه، خاندان ایرانی و … در قالب این طرح به صورت ملی اجرا می‌شود.
بر همین اساس به منظور مفاهمه بهتر طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها سه گردهمایی منطقه‌ای با عنوان «یاران پیشرفت» در آبان ماه با حضور مدیران کل تبلیغات اسلامی در استان‌ها، مدیران شهرستان‌ها، کارشناسان امور بانوان و مسئولان نهضت پیشرفت در کرمان و قم برگزار شد.
حجت الاسلام محمد قمی، رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی در آئین افتتاحیه این مراسم به نقش اثرگذار بانوان به عنوان پرچم داران جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: کنشگری، مطالبه‌ای است که مکتب امام (ره) از بانوان می‌خواهد، مکتبی که بانوان را رهبر می‌داند.
وی اظهار کرد: در کنگره ۷ هزار شهید، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: "زنانی در دفاع مقدس ظهور و بروز کردند که ای کاش هنرمندان تلاش کنند آنها را به تصویر بکشند" در جنگ نظامی بانوان نقش پشتیبانی داشتند، اما در جنگ نرم، بانوان نقش صریح دارند و جهاد این بانوان باید به تصویر کشیده شود.
حجت الاسلام قمی عنوان کرد: در زمانه جنگ روایت‌ها و جنگ روانی، که آشفتگی در اذهان وجود دارد باید این الگوی سوم زن مسلمان ایرانی را روایت کرد و تصویر متفاوتی از جنس الگوی سوم ارائه کرد، الگویی که زن نه کارگر خانه و نه کارگر کارخانه است، بلکه زن مسلمان ایرانی از بستر خانه و خانواده می‌تواند مهمترین نقش آفرینی و اثرگذاری‌های اجتماعی را داشته باشد.
وی افزود: خلاقیت و چاره اندیشی شما مدیران استانی و شهرستانی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ارائه شده بسیار ارزشمند است. اصل اراده مورد تاکید است و باید عهدی ببندیم در محضر امام زمان (عج) که در زمینه مسئولیت‌هایی که برعهده ما گذاشته شده کوتاهی نکنیم.
حجت الاسلام روح الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به توفیقات انقلاب اسلامی در تربیت نسل جوان گفت: این توفیقات در فهرستی که اخیراً رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه کردند، قابل مشاهده است. ایشان ۱۰ میدان را که جوانان ما قوی کار می‌کنند فهرست کرده اند و می‌گویند دشمن تلاش دارد جوان ما را ناامید کند در حالی که میدان‌هایی از علم تا امنیت وجود دارد که جوانان جدی در حال فعالیت هستند.
حریزاوی به موضوع پیشرفت به عنوان انتخابی استراتژیک اشاره کرد و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی موضوع پیشرفت را مد نظر قرار داده است که پیشرفت الزاماً تحصیلات آکادمیک نیست. حوزه‌های دیگر پیشرفت هم وجود دارد که ما را به قله‌های رفیع در جمهوری اسلامی برساند. در این گردهمایی‌ها درمورد این مأموریت خطیر صحبت می‌کنیم که بر دوش همه قرار گرفته است و در این راستا از بحث و کرسی‌های آزاداندیشی استقبال کنیم.
وی با تأکید بر اینکه در طراحی برنامه‌ها باید نگاه مسأله پردازانه و تفصیلی داشته باشیم، عنوان کرد: طرح‌های ارائه شده از سوی اداره کل بانوان تبلیغات اسلامی مانند رفیقانه از سوی عده‌ای افراد خوش فکر طراحی شده، مهم است که مورد توجه قرار گیرد. هر شهرستان می‌تواند طراحی داشته باشد اما اگر ظرفیت وجود ندارد طرح‌های ارائه شده از سوی ستاد را در دستور کار خود قرار دهند.
حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی دلیل برگزاری نشست‌ها را به منظور مفاهمه بهتر طرح‌ها و برنامه‌ها در سطح استان‌ها عنوان کرد و گفت: باور این است وقتی طراحی‌ها و برنامه‌ها به صورت مردمی اجرا می‌شود، نتیجه بهتر حاصل می‌شود، لذا فارغ از اتفاقات روزمره که بدان دچار هستیم باید براساس عهد مشترک و تکالیف مبنایی که داریم در مسیر قدم برداریم.
وی افزود: این جلسات درواقع یک جنس تعمیق باورها و اصلاح در نگاه و مباحثه در رابطه با طرح‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی است.
عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: خدا را شکر می‌کنیم که معتقد به مکتبی هستیم که برای زن جایگاه قائل است. امروز برای رقم زدن پیشرفت ایرانی اسلامی، فرصت عرصه گشایی برای بانوان فراهم است.
هدف تبیین پیشرفت ایرانی اسلامی است
وی عنوان کرد: در سازمان تبلیغات اسلامی حرکت نهضت پیشرفت بانوان آغاز شده است و ما مدعی هستیم برای زندگی متعالی زن، اسوه‌ای متفاوت به جهانیان معرفی می‌کنیم. برخی رویدادها و برنامه‌های ارائه شده جدید است و نظر این است به طرح جامع و همگرا متناسب با زیست بوم در شهرستان‌ها برسیم.
سعیدی نژاد بیان کرد: امروز اگر حرف از جهاد تبیین می زنیم هدف تبیین پیشرفت ایرانی اسلامی است باید ببینیم چه افق‌هایی از مسیر پیشرفت داریم. اگر بخواهیم از هجمه تبلیغاتی پیروز بیرون بیاییم باید رویکرد فعال داشته باشیم. هدف نباید صرفاً طراحی یک قدم جلوتر باشد باید طراحی مبتنی بر فرصتها داشته باشیم و ببینیم باید ۴۰ سال بعد چه هدف‌هایی می‌توانیم متصور شویم. باید مبتنی بر ظرفیت طراحی داشته باشیم.
وی افزود: خوشبختانه در دولت جدید سند تحول پیشرفت تدوین شد. باید ببینیم ما در سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان سکاندار فرهنگی چه نقشی داریم. مهمترین مأموریت نخبگان این است که در طراحی نقشه پیشرفت مشارکت کنند و بانوان فرهیخته در لایه طراحی سند پیشرفت می‌توانند کمک کنند.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: جشنواره ایران ۱۴۴۰ بهانه‌ای برای جذب بانوان فرهیخته است باید به هویت یابی و خروج آنها از انفعال کمک کنیم. خروجی کار می‌تواند این یاشد که اندیشکده های متفاوت و گسترده توسط بانوان در سطح کشور راه اندازی شود.
وی اظهار داشت: در حوزه نوجوانان، طرح دوازده گانه داریم که در حال حاضر بنا به ظرفیت‌ها سه طرح پیگیری می‌شود. در این راستا به طرح رفیقانه رسیدیم که رفاقت و تفریح را شامل می‌شود. در بحث آسیب‌های اجتماعی نوجوان، تفریح، مسأله است. تفریح مایه تکامل نوجوان است. متأسفانه برخی استان‌ها هنوز پارک بانوان ندارند این موضوعات باید مسأله و دغدغه مسئولان فرهنگی باشد.
وی از رفاقت به عنوان فرصت رشد نوجوان یاد کرد و گفت: امروز جامعه برای همنشین خوب داشتن راغب تر است تا مربی داشتن. ایجاد گروه‌های دوستی دختران، کشف و شناسایی گروه‌های دوستی دختران و ایجاد زیرساختهای لازم برای تفریح سالم و تخلیه هیجانات دختران و بانوان، چند راهبرد اصلی برای هویت بخشی به رفاقت است. در رویداد فردامون می‌خواهیم کمک کنیم قشر نوجوان قدم به قدم تصویر روشن از آینده‌ای که قرار است به آن برسند پیدا کنند.
سعیدی نژاد تصریح کرد: یکی از اقدامات در بحث دختران پیشرو برپایی نمایشگاه‌هایی با عنوان پیام داران است. امروز نوجوان می‌خواهد کنشگر باشد. نمایشگاه پیام‌داران با محورهای مختلف با هدف تولیدات رسانه‌ای همراه با جوایز در مدارس برگزار می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه دو مفهوم خاندان و محله باید جدی گرفته شود، گفت: در خاندان، افراد مختلف را داریم که خیلی از مشکلات اجتماعی مانند بیکاری و اعتیاد و غیره در این فضا قابل حل است. یکی از واقعیت‌ها این است که در جامعه ما هویت خاندان قوی‌تر از هویت محله است. یکی از محورهای مهم فعالیت زنانه می‌تواند خاندان یاری باشد که زن از خانه بیرون نیاید اما مسأله حل کند.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: امروز برای حراست از خانواده باید مرزها را عقب تر ببریم. طرح مواسات خاندانی مد نظر قرار گیرد. خاندان می‌تواند خیریه شکل دهد. امروز اگر دغدغه تحول اجتماعی داریم از طریق تحولات اجتماعی و تعاملات خاندانی می‌توانیم این مسأله را حل کنیم.
شرکت کنندگان در این گردهمایی با توجه به کاربرگهایی که در اختیار آنها قرار داده شده بود در قالب گعده های استانی به بررسی چالش‌ها و آسیب‌های فرهنگی و ظرفیت‌ها در حوزه‌های عفاف و حجاب، جهاد تبیین و بانوان فرهیخته پرداختند و بر این اساس هریک از استان‌ها طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی خود را ارائه کردند و در نهایت در هر دوره ۶ طرح به عنوان برتر انتخاب شد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7