کد خبر: 21172| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲ مهر سال ۱۴۰۱ | ساعت ۷:۷:۰ | تعداد بازدید: ۳۶۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر حمایت از هنرهای اصیل ایرانی، گفت: سیاست ما گسترش هنرستان ها است در یک سال اخیر بیش از ۹ هنرستان را افتتاح کردیم، برنامه تکمیل و بهره‌برداری بیش از ۲۰ هنرستان در کشور را در دستور کار داریم.
محمدمهدی اسماعیلی امروز شنبه - دوم مهر ماه - در آیین نواختن زنگ آغاز تحصیلی (۱۴۰۲ -۱۴۰۱) در هنرستان موسیقی تهران، اظهار داشت: چند سالی به دلیل همه گیری کرونا این مراسم به این با شکوهی برگزار نمی‌شد، اما با اقدامات مناسب در یکسال اخیر در مهار حداکثری بیماری کرونا، امروز آرامش به صحنه علم و فرهنگ و هنر کشور برگشته و دانش آموزان سر کلاس درس حضور پیدا کردند. سال گذشته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، آغاز سال تحصیلی را در هنرستان دخترانه تهران گرامی داشتیم و امروز هم این آیین را در هنرستان پسرانه برگزار می کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در قرآن مجید صفاتی نیکو از پیامبر (ص) نام برده شد است؛ این کتاب آسمانی منشا پیدایش بسیاری از آثار ممتاز فرهنگی و ادبی بوده و اشعار ماندگاری از شعرای بزرگ ما خلق شده است.
وی همچنین با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس گفت: نعمت بزرگ امنیت و آرامش جامعه را مدیون شجاعت و شهامت رزمندگان و شهدای دفاع مقدس هستیم.
هنرستان‌ها گنجینه‌ای بزرگ از تاریخ فرهنگ و هنر و ادب هستند
وی مجموعه‌های آموزشی و هنرستان‌های زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گنجینه‌ای بزرگ از تاریخ فرهنگ و هنر و ادب کشور دانست و گفت: این هنرستان یک موزه است، موزه‌ای که امروز هم مشغول تربیت فرزندان این سرزمین است و بهترین فرزندان ما در حوزه هنری در همین هنرستان‌ها تربیت می شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دو سه هفته پیش از چند دانش‌آموز هنرستان هنر که نفرات ممتاز آزمون سراسری ورودی ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها بودند، تجلیل کردم که مایه مباهات ما است. امروز هنرجویانی در این هنرستان‌ها تربیت می‌شوند که در رشته‌های خود پیشرو هستند، همه این فارغ‌التحصیلان را می‌شناسند.  
افتتاح ۹ هنرستان در یکسال/ تکمیل ۲۰ هنرستان در دستور کار
اسماعیلی تاکید کرد: سیاست ما در وزارت فرهنگ و اسلامی گسترش هنرستان ها است در یک سال اخیر بیش از ۹ هنرستان را افتتاح کردیم، برنامه تکمیل و بهره‌برداری بیش از ۲۰ هنرستان در کشور را در دستور کار داریم. هر استان باید در پایان ۴ سال دولت سیزدهم حداقل یک هنرستان دخترانه و یک هنرستان پسرانه داشته باشد.
«به دلیل اساتید بزرگواری که در این هنرستان‌ها تدریس می‌کنند و مایه افتخار همه ما هستند، نظیر آموزش‌های هنرستان‌های ما در هیچ مرکزی وجود ندارد. این اساتید مبرز و سرشناس مایه خیر و برکت برای حوزه آموزش و هنر به ویژه برای هنرهایی مانند موسیقی که کمتر به آن پرداخته می‌شود»
اسماعیلی با بیان اینکه آموزش هنر به عنوان یکی از سرفصل‌های عدالت فرهنگی و آموزشی در دستور کار قرار وزارت فرهنگ قرار دارد، افزود: همه سرزمین ما مستعد پرورش استعدادهای درخشان در حوزه فرهنگ و هنر ادب است و این وظیفه ماست که امکان رویش این نهال ها را با گسترش آموزش و پشتیبانی از اهالی فرهنگ و هنر فراهم کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دو سه ماه اخیر سالن‌های استانداردی موسیقی در چندین شهر کشور و  چند مرکز استان افتتاح کردیم. در ساری و ارومیه سالن‌هایی با استاندارهای به روز دنیا که حتی نیاز به سیستم صوتی هم ندارد افتتاح شده است و قرار است این سالن ها در کرمان، اراک و یزد افتتاح خواهد شد که منجر به شور و نشاط فرهنگی و هنری در همه جای کشور خواهد شد.
به حمایت از هنرهای اصیل ایرانی معتقدیم
اسماعیلی بر حمایت از هنرهای اصیل ایرانی تاکید کرد: برخی با تبلیغاتی به دنبال بزرگنمایی مشکلات هستند، ما مبرا از اشکال و نقطه ضعف نیستیم. حتما در کار اجرایی با ابعاد بزرگ مشکلاتی وجود دارد کسی هم منکر نیست. اما نقاط قوت درخشانی هم وجود دارد. کسی که می خواهد امید را در جامعه ایجاد کند و دامن بزند نقلط شوق‌انگیز و افتخارات را بیان می‌کند و به مردم می‌گوید و جامعه را تاریخ و فرهنگ و هنر و افتخارات آشنا می‌کند، اما آنهایی که دنبال سیاه‌نمایی هستند صبح تا شب می گردند و می چرخند نقطه تاریکی پیدا کنند برجسته کنند تا روح و جان مردم را خسته کنند.
وی خاطرنشان کرد: امروز در حوزه عمومی کشور با یک نبرد روایت رو به رو هستیم، عده ای می‌خواهند فضا را سیاه و  تیره و تار نشان دهند، اما واقعیت کشور ما پر شور و نشاط است افتخارات بسیاری را در حال تجربه هستیم.
همه ما در سوگ «مهسا امینی» غمگین و ناراحتیم
اسماعیلی تاکید کرد:‌ ما ملت یکپارچه‌ای هستیم و در شادی ها در کنار هم هستیم؛ هفته گذشته کشتی‌گیر جوان ایرانی افتخار آفرید همه با هم شادی کردیم، دیشب تیم ملی فوتبال یکی از قدرت های فوتبال (اروگوئه) را شکست داد همه  خوشحال شدیم و در مقابل نقطه ناراحت کننده‌ای به وجود می آید دختر عزیزی (مهسا امینی) از دست می رود همه ما ناراحت هستیم.
وی گفت: آقای رئیس جمهوری در تماس تلفنی با پدر مرحومه مهسا امینی گفت «گویی یکی از اعضای خانواده خودم را از دست دادم» همه ما در این اتفاق غمگین و ناراحت هستیم.
اهالی فرهنگ و هنر پیشتاز امیدبخشی به جامعه باشند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بدخواهان کشور یک نقطه ناراحتی را به یک نقطه امنیتی، اغتشاش و آشوب تبدیل می‌کنند، تا امنیت و آرامش را از جامعه بگیرند. اهالی فرهنگ و هنر باید پیشتاز امیدبخشی به جامعه باشند. هنرمندان باید در همین زمانی که جامعه دچار التهاب شده، جامعه و مردم را آرام کنند. شاید در مواقع دیگر سال نیاز نباشد، اما اکنون که دچار مشکل هستیم آن هنرمندی که محل مراجعه مردم است باید آرامش و امید به مردم و جامعه ببخشد توقع مردم همین است.
ایران یکپارچه است / پرهیز از دو قطبی‌سازی
اسماعیلی با تاکید بر پرهیز از دو قطبی کردن جامعه گفت: جامعه ایران با همه تنوع در سنت‌ها و فرهنگ ها و قومیت، جامعه‌ای متحد و یکپارچه است. همه ما زیر چتر ایران یکپارچه و زیبا هستند. آنهایی که به دنبال قطبی‌سازی و واگرایی در کشور هستند، نزد ملت ایران مترود هستند، «بر سر شاخه نشستند و بن می برند» .
وی خاطرنشان کرد: ما اهالی فرهنگی نباید دچار هیجان و احساسات شویم نباید مطالبی را بنویسیم و بگوییم و برخلاف توقع مردم که به آرامش نیاز دارد، جامعه را متشنج کنیم و جوانان را دچار اشتباه در تحلیل کنیم.
نقد و اعتراض پذیرفته است/ امنیت شهروندان خط قرمز است  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید قدر آرامش کشور را بدانیم، آنجایی که دچار اشکال است همان اشکال را برطرف کنیم، نقد و گفت‌وگو و اعتراض پذیرفته است. در رسانه های مکتوب تقد شود اما التهابات را طوری جلو برده شود که امنیت شهروندان دچار خطر شود حتما قرمز است و همه با آن مخالف هستند.
اسماعیلی تاکید کرد: نباید اجاز بدهیم ایران عزیز ما دچار التهابات ناخواسته شود، از همه اهالی فرهنگ و هنر در آغاز ماه مهر که ماه مهربانی و محبت است، می‌خواهم که آرامش به جامعه تزریق کنند و مردم  را دعوت به آرامش کنند و از التهابات و احساسات و بیانات که شاید حق هم باشد پرهیز کنند، تا با بیان برخی کلمات جامعه دچار تشویش نشود و خروجی آن سوء استفاده بدخواهان شود که به دنبال ناآرام نشان دادن کشور ما هستند.
وی گفت: امیدوارم مهر ماه آغاز مهربانی‌ها و پیوندهای جدید، ماه درخشش فرزندان و دانش آموزان در سنگر مدرسه باشد و همچون گذشتگان افتخار بیافرینند و ایران هر روز آبادتر و شکوفاتر باشد و هر روز به سمت قله پیشرفت و آبادانی حرکت کنیم.  

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7