کد خبر: 21126| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۰ شهریور سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۳:۲۳:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۴

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به این که هنر تعزیه، هنری ملی، دینی و نمادی از هم نشینی زیبای هنر و دین است، گفت: باید با ترویج هنر تعزیه هنرهای نمایشی را به تراز مورد نظر جامعه دینی نزدیک تر کنیم‌.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ عصر امروز شنبه نوزدهم شهریور در آیین نکوداشت شبیه خوانان در تماشاخانه سنگلج گفت: تعزیه از هنرهای دینی و اصیل کشور است و  نقطه ای از ایران عزیز وجود ندارد که در طول سال رنگ هنر تعزیه به خود نبیند، از این جهت هنر تعزیه، رویدادی کم نظیر در عرصه فرهنگ و هنر به شمار می‌رود. 
وی ادامه داد: هر ساله در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، در کنار دسته های عزاداری، هنر تعزیه به عنوان فصلی جداگانه از عزاداری به حیات خود ادامه داده است و با وجود تغییر نسل ها و ذائقه ها و وجود روش های نوین نمایشی همچنان به عنوان هنر اصیل در روح و جان مردم عزیز ایران نفوذ کرده که این مسئله از گره خوردن این هنر دینی با نام مبارک حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا سرچشمه می‌گیرد.
وی با بیان این که هنر تعزیه برای مردم یک نمایش عادی محسوب نمی شود، گفت: مردم به قصد تقرب و تبرک در مراسم شبیه خوانی حضور پیدا می کنند. از این منظر هنر تعزیه ابزاری برای عزاداری در رثای اهل بیت(ع) و دعا برای برآورده شدن حاجات است. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فعالیت نهادهای حاکمیتی و دولتی در عرصه هنرهای دینی همچون هنر تعزیه معطوف به تسهیل گری برای حضور هنرمندان و درخشش آنها است تا با رفع موانع شاهد رونق هر چه بیشتر نمایش دینی در عرصه هنر کشور باشیم. 
وزیر فرهنگ با اشاره به حضورش اخیر در مرز چذابه و بازدید از مواکب وزارت فرهنگ گفت: در دیدار اخیر از مرز چذابه، شاهد اجرای تعزیه ای از هنرمندان منطقه رامهرمز خوزستان بودیم از سوی دیگر در سفرهای استانی متعددی که طی ماه های محرم و صفر داشته ایم‌، به تماشای هنر تعزیه نشسته ایم که این موارد نشان دهنده محبوبیت این هنر آیینی نزد مردم شهرهای مختلف دارد.

هنر تعزیه ریشه در اعتقادات عمیق دینی مردم دارد 
اسماعیلی با بیان این که گرامیداشت هنرمندان تعزیه در ادامه جشنواره تئاتر صاحبدلان رویدادی مبارک است، گفت: جمع حاضر در این مراسم، بخش کوچکی از اجتماع بزرگ تعزیه خوانان کشور به شمار می‌رود؛ به گونه ای که اگر قصد گردآوری همه اهالی تعزیه را داشته باشیم، شاهد اجتماعی چند صد هزار نفری خواهیم بود. بنابراین این مراسم، تقدیری نمادین از نمایندگان هنر فاخر تعزیه است که ریشه در اعتقادات عمیق دینی مردم دارد و از مزایای مطلق ایرانیان در عرصه نمایش به حساب می آید.
وزیر فرهنگ تاکید کرد: باید با ترویج تعزیه، هنرهای نمایشی را به تراز مورد نظر جامعه دینی نزدیک تر کنیم، چرا که تعزیه هنری ملی و دینی و نمادی از هم نشینی زیبای هنر  و دین است. 
وی با اشاره به تلاش هنرمندان تعزیه در طول تاریخ برای برافراشتن پرچم این هنر دینی گفت: اجرای تعزیه در ایران در دوره هایی با مشکلات فراوان روبرو بوده است، به عنوان مثال در پهلوی اول حیات تعزیه به خطر افتاد اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، امام(ره) و خون شهیدان، این هنر با افتخار به حیات ادامه داده است. 
وی در پایان با تقدیر از تعزیه خوانان و هنرمندان حاضر در این نشست ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد رونق هر چه بیشتر نمایش دینی در عرصه هنرهای نمایشی کشور باشیم.
 
ظرفیت بالای هنر تعزیه برای جهانی شدن 
همچنین در این مراسم، محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی، با اشاره به برپایی آیین نکوداشت تعزیه خوانان گفت: مراسم تجلیل از فعالان و پیشکسوتان عرصه تعزیه به دستور مستقیم وزیر فرهنگ برگزار شد تا فعالان آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعزیه را نمی توان به جغرافیای ایران محدود کرد بنابراین این هنر با جنبه های جهانی اش باید از مرزهای کشور فراتر رود و دوستداران خود در سراسر جهان را جستجو کند.
شالویی در پایان تاکید کرد: تعزیه به عنوان هنر بومی ایرانیان، ظرفیت فراوانی برای جهانی شدن دارد تا از رهگذر این هنر، جهانیان را با واقعه عاشورا آشنا کنیم.
گفتنی است آیین نکوداشت پیشکسوتان و شبیه‌خوانان شرکت‌کننده در دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بین‌المللی «صاحبدلان» عصر امروز شنبه با حضور مدیران بخش های مختلف هنری و پیشکسوتان این عرصه در تالار سنگلج تهران برگزار شد.

منبع:مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7