کد خبر: 21028| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۵ شهریور سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۶:۱۸:۰ | تعداد بازدید: ۳۴۱

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران گفت: آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه در حقیقت آغاز سال واقعی برای اهل علم و معرفت و معناست.
آیت الله علی اکبر رشاد در افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌ علمیه امام رضا (ع) اظهار داشت: امروز نوروز دانش و بینش و معرفت است و آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه در حقیقت آغاز سال واقعی برای اهل علم و معرفت و معناست.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران افزود: اگر چه امسال آغاز نوروز با ایام سوگ اهل بیت (ع) مقارن است که وارد سال تحصیلی جدیدی می‌شویم، اما برای ما سال عمری نیز هست و گویی سن ما بالاتر می‌رود و بخشی از وجود ما از ما جدا می‌شود.
وی تصریح کرد: سنوات و ایام خود آدم است و هر سال که سپری می‌شود گویا بخشی از انسان از بین می‌رود و جدا می‌شود، سال چیزی جز ما نیست و ما هستیم که می‌گذریم اینکه با فوت انسان می‌گویند درگذشت یعنی سپری شد و رفت.
آیت الله رشاد عنوان کرد: باید هر لحظه به این درگذشت فکر کنیم هر لحظه از ما می‌گذرد و کاسته می‌شویم اگر این کاستن ها را با جهاتی و افکاری و اعمالی و که متعالی است جبران کنیم ما این درگذشت مان انتقال به مرتبه‌ای بالاتر به شمار می‌رود؛ مرگ ما به منزله انتقال به جهان دیگری است و نمی‌میریم و زنده می‌شویم وجود ما چون آب رودخانه در حال گذر است و آن را حس نمی‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: انسان در حال گذر و سپری شدن است، آنچه از مرگ به عنوان انتقال و حیات واقعی تعبیر می‌کنیم اینجا می‌گوئیم اگر انسان با عمل صالح منتقل شود در برزخ و قیامت و معاد به عالم بالاتر و زندگی فراتری منتقل می‌شود و اگر چنین نباشد به زندگی بدتری منتقل می‌شود.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران گفت: لحظه‌ها نیز این گونه اند هر لحظه‌ای سپری می‌شود به عالم دیگری منتقل می‌شود و ما نو می‌شویم و اگر برنامه‌ای داشته باشیم به نویی دیگر نو می‌شویم، باید به گونه‌ای باشد اگر به عالم بعدی منتقل می‌شویم آن عالم نسبت به قبل از ما بهتر باشد، مانند انسانی که وقتی می میرد با قلبی آرام و ضمیری شاد می‌رود چون می‌داند در این عالم چه کرده است.
وی افزود: اگر برنامه مناسبی داشته باشیم انتقال به عالم دیگر انتقال به عالم برتر است و ضرر نمی‌کنیم بلکه عروج پیدا کرده‌ایم سوره والعصر این قاعده را نشان می‌دهد، انسان همواره در حال حرکت کردن است و انسان همواره و پسوسته در حال خسران است مگر اینکه با عمل صالح مانع از خسارت شود.
رشاد خاطرنشان کرد: انسانی که اهل است، این خسران‌ها را متوجه می‌شود و می‌داند این زوال و پوک شدن و فروکاهش در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد بلکه در مقطعی آن را احساس می‌کنیم وجود ما و ذات ما محکوم به حرکت جوهری است، یعنی جوهر به سمتی حرکت می‌کند و این سمت به حرکت ما بستگی دارد متعالی است و برنامه‌ای که بهتر از قبل باشد اگر بهتر از قبل بودیم این حرکت جوهری به سمت تعالی است.
وی عنوان کرد: جماد، نبات می‌شود و نبات نیز حیوان می‌شود و حیوان، انسان می‌شود، اگر برخلاف این حرکت بود انسان نابود می‌شود اگر دانه گندم را کاشتیم این مرحله را به سمت تعالی می‌پیماید و ۷۰۰ برابر می‌شود اما اگر دانه گندم را رها کرد به مرور پوک می‌شود و از بین می‌رود.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران تصریح کرد: همه هستی این گونه اند و حرکت جوهری دارند و اگر رها کنیم می پوسد و اگر توجه شود متعالی می‌شود، انسان اشرف مخلوقات است و این مساله برای انسان مهم‌تر است.
وی اظهار داشت: ما به عنوان طلبه فرض بر این است که در ظرفی واقع شدیم که بروییم و پویا باشیم و از وضع موجود هر لحظه فراتر برویم و در وضع موجود نه در عالم ماده که بلکه به عالم ملکوت حرکت کنیم.
رشاد افزود: حوزه همان شرایطی است که ما به مثابه دانه‌ای در ظرف آن قرار می‌گیریم تا ارتقا و تکامل یابیم و تکامل نیز اگر چه از نظر عقلی حد و حدود دارد اما آن قدر مراتب کمال بسیار نامتناهی است و اگر چه کمال یابی و کمال جویی ما حدی دارد این حد آن قدر است که پیوسته می‌توانیم به آن برسیم.
وی تصریح کرد: این گونه نیست که اولیای الهی نیز در نقطه‌ای حرکتشان قطع می‌شود بلکه نامتناهی است، حسب برنامه ریزی انسان رشد می‌کند و عدد رشد انسان دیوار به دیوار بی نهایت است.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران عنوان کرد: فرض بر این است که در حوزه دانه‌ای کاشتند و باغبانانی داریم و تغذیه و سیراب شویم و با نور و گرما به کمال و رشد برسیم، استعداد و خواستن وطلب و اراده نیز باید در ما باشد تا این را دریافت کنیم، اگر مستعد و موجد بودیم به کمال می رسیم و این دو شرط مهم در رشد طلبه است برنامه هم باید از بالا ارائه شود و هم طلاب باید خودشان تلاش کنند.
وی گفت: در این راستا تلاش‌هایی در ارائه برنامه صورت می‌گیرد و هر سال در ۲۰ جلسه برای تصویب برنامه حضور می‌یابیم و هر ساله نیز برنامه‌ها نیز ارزیابی می‌شود.
رشاد ادامه داد: علم انسانی باید با مبانی دینی و حکمت الهی رشد یابد و تعریف ما در علوم انسان متفاوت است و دنیای مدرن تعریف دیگری دارند، تا زمانی که نتوانیم میان علوم دینی و انسانی پیوند بزنیم و مشکلات موجود است و علوم انسانی ما اسلامی نمی‌شود.
وی اظهار داشت: طلاب باید در درس جدیت داشته باشند و آرمان اساسی و منطق را عملی کنیم، مدیران و معاونین و مدرسان و و طلاب باید این مسیر را بروند و راه نجات کشور و جهان اسلام در این است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: طلاب باید با الگوهای دینی حرکت کنند، نمی‌توان با الگوهای غربی و مدرن کشور را اداره کرد زیرا الگوهای غربی کلیدهای اصلی را به ما نمی‌دهند.
وی عنوان کرد: تلاش زیادی صورت می‌گیرد اما باید در مقایسه با خودمان بهتر باشیم و طلاب این ظرفیت‌ها و امکانات را در مقایسه با خودشان برای بهتر شدن مد نظر گیرند تا به رشد و تعالی برسند.

منبع:پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7