کد خبر: 20362| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۱:۱۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۹

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه در این عصر نیازمند الگوهایی چون حمزه سیدالشهدا (ع) هستیم، گفت: نسل جوان امت اسلام باید شخصیت حمزه سیدالشهدا (ع) را بازشناسی کند و شجاعت و حکمت ایشان را الگو قرار دهد.
آیت الله اعرافی در سوگواره حضرت حمزه (ع) که در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، به تقابل دو جریان بزرگ در تاریخ اسلام و تلاش یکی برای مقابله با خط نبوی و علوی پرداخت و اظهار داشت: ما با اینکه با همه وجود به امت اسلام معتقدیم و به  انسجام اجتماعی پایبند هستیم و رهبران انقلاب اسلامی نشان دادند که در همه صحنه های وحدت امت اسلام پیشگام هستیم و برای مجد و عظمت فلسطین هزینه می دهیم و باکی از این هزینه دادن نداریم، اما باید حقایق تاریخ را بدانیم و از اصول دانستن حقیقت تاریخ نباید عقب بنشینیم و گمان داریم یک گفتمان آرام علمی و تحلیل دقیق تاریخی به وحدت امت ضربه ای نمی زند.
او گفت: از زمان رسول خدا یک خط آشکار و نهان و یک جریان شبکه ای پیچیده از طیف منافقان و نیز ناآگاهی توده های مردم بهره گرفت تا مشعلی که پیامبر اکرم (ص) روشن کرده بود دستخوش تردید و تزلزل شود که کارگردان آن، جریان اموی بود و هدف گم شدن راه و مسیر مستقیم در غوغاهای سیاسی و جنجال ها و عدم استمرار خط رسالت بود.
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه جریان اموی دو نقشه را در این زمینه پی گرفت؛ توضیح داد: یکی نقشه علمی، معرفتی و فرهنگی بود و تلاش می کرد که فضای علوم و معارف اسلامی و مباحث علمی و معرفتی اسلامی را مشوه و دستخوش تغییر کند. در این زمینه، نقشه هایی طراحی و دنبال شد که یکی از مهمترین آنها، دست زدن به منابع و مصادر اصلی معرفت دینی است. ما با استدلال و براهین از این دفاع می کنیم که منبع و مصدر اندیشه اسلامی بعد از عقل سالم و مستقل، کتاب و سنت پیامبر است و این راه را قرآن به ما نشان داد که برای تفسیر قرآن و تجسّد عینی آن باید به سنت رسول خدا رجوع کرد و بخش عمده ای از این سنت، طبق گفتار پیامبر خدا، ائمه معصومین (ع) هستند.
او با بیان اینکه جریان اموی، حدیث را دستکاری کرد، افزود: منع یکصدساله حدیث رسول خدا ضربه کاری بر وحدت امت اسلامی و راه یافتن به حقیقت دین و شکل گیری مصادر فقه اسلامی زد. یک تفسیر خوشبینانه و یک تفسیر واقع بینانه در این باره است؛ تفسیر خوشبینانه این است که می گفتند اگر اجازه نشر حدیث را بدهیم، قرآن، تحت الشعاع قرار می گیرد. اما تفسیر واقع بینانه این است که به عمد تفسیر استوار قرآن و راهنمایی حدیث و سنت رسول خدا را به کناری گذاشتند تا آن خط عدالت و علم و معرفت علوی تحت تاثیر قرار گرفته و به حاشیه رانده شود. در هرحال، با منع یکصدساله حدیث، لطمه کاری به یک مصدر مهم اسلامی وارد شد و همزمان با این منع، تحریف، وضع و جعل حدیث دنبال شد که عده ای آشکار و نهان و برخی هم ناآگاهانه گرفتار آن شدند. خط چهارم این بود که حدیث خاندان پیامبر اکرم را بی اعتبار نشان دادند درحالیکه ما شیعیان، احادیث ائمه هدی (ع) را به منزله حدیث رسول خدا (ص) و بلکه عین آن می دانیم.
آیت الله اعرافی گفت: نقشه دوم جریان اموی، در مقام عمل سیاسی و اجتماعی بود که گام به گام، کانون اموی مبدل به کانون اجتماعی و قدرت شام شد و این کانون برابر کانون مدینه و کوفه به مبارزه برخاست که اوج آن در روز عاشورا بود که در ظاهر، خط پایان بود و غلبه ظاهری پیدا کرد البته اراده خداوند چیز دیگری بود.
او تصریح کرد: عاشورا دو پیام دارد؛ پیام اول شکست دادن حوزه سیاسی و اقتدار سیاسی اموی و تحریف گران اسلام است و پیام دوم عاشورا شکست دادن منطق اموی و دسایسی است که در تصرف حدیث انجام شد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: از زمان پیامبر اکرم(ص) بویژه در مدینه آرام آرام خط نفاق شکل می گیرد تا نور خاندان نبوت به معنای خاص و ولایت علی را کم فروغ کند.
او با دسته بندی خاندان پیامبر اکرم (ص) و صحابه رسول خدا بیان داشت: خاندان پیامبر اکرم را به سه دسته قسیم می توان کرد؛ گروهی از عموهای پیامبر مانند ابولهب که قرآن کریم با آن تندی از او سخن می گوید، گروهی که متوسط الحال بودند مانند عباس عموی پیامبر خدا و گروه سوم که پیشگامان هستند مانند حمزه سیدالشهدا (ع) و امام علی (ع). ما همین گروه بندی را درباره صحابه پیامبر خدا قائل هستیم و بااتقان و استدلال، قاعده عدالت همه صحابه پیامبر را نمی پذیریم.
آیت الله اعرافی تاکید کرد: رسالت همه منصفان امت باید این باشد که صحابه بزرگ و وابستگان پیامبر که در دسته سوم هستند را بشناسند، اسوه قرار دهند و در فرهنگ امت اسلام زنده کنند.
او ادامه داد: بازخوانی و بازمعرفی چهره های بزرگ اصحاب و خانواده پیامبر که در کانون نبوی و علوی قرار می گیرند، وظیفه همه ماست. در این گروه سوم، حمزه سیدالشهدا (ع) یک چهره بسیار بسیار درخشان است. شجاعت، رشادت، نهراسیدن و دلیری فوق العاده در مقابله با دشمن و حوادث از جمله ویژگی های ایشان است.
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حمزه سیدالشهدا سرآمد شجاعان بود که در عرصه های مختلف خود را نشان داد، گفت: حمزه سیدالشهدا از معدود شجاعان درجه اول اسلام و تاریخ ساز بود که اگر می ماند در نقطه های عطف تجلی های پرفروغ از او مشاهده می کردیم.
او اخلاص را ویژگی برجسته حضرت حمزه (ع) ذکر کرد و بیان داشت: این مقام شفاعتی که برای حمزه سیدالشهدا (ع) بیان شده است، نه تنها به جهت شجاعت و مقاومت او بلکه به جهت اخلاص ایشان است. عظمت عاشورا هم به آن مقاومت بی نظیر و هم اخلاص و معرفت بسیار عالی و متعالی است.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: حضرت حمزه (ع) یک فرمانده بود. حس قیادت و فرماندهی حس بزرگی است که در همه نیست و صرف شجاعت هم نیست. حمزه سیدالشهدا(ع) از مقامات بالای معرفتی برخوردار بود.
او در پایان عنوان کرد: امت در این عصر نیازمند الگوهایی مانند حمزه است. اگر در فلسطین و جای جای عالم اسلام، سردارانی مانند حمزه داشتیم که از همه وجود و حیثیت خود برای مجد اسلام می گذشتند، هرگز نمی بایست ذلت امروز را شاهد باشیم. این ننگ برای امت اسلام است که رژیم منحوس صهیونیستی در قلب آن فتنه انگیزی کند و در فاصله یک تا دو دهه چندین کشور اسلامی، اشغال شود. این ننگ ها، ننگ های بزرگی است. امت اسلام بشنوند که گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی به سود امت اسلامی است.
مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: نسل جوان امت اسلام در جای جای جهان باید حمزه را بازشناسی کند و شجاعت و حکمت حمزه را الگو قرار دهد.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7