کد خبر: 20230| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۴:۴۳:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۲

جلسه فوق العاده مجمع مشورتی یکشنبه هجدهم اردیبهشت در دبیرخانه برگزار می شود.
به گزارش دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نخستین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی یکشنبه 28 فروردین برگزار شد. در این جلسه نحوه تحقق مطالبات اخیر قرآنی رمضانیه مقام معظم رهبری در مجمع مشورتی بررسی شد و فرصت بررسی دستورهای بعدی محقق نشد. لذا قرار شد جلسه دیگری به صورت فوق العاده برگزار شود.

دستور اول

تبادل نظر در خصوص نحوه تولید محصولات قرآن دانش بنیان و کارآفرین برای مشارکت جامعه قرآنی در تحقق شعار سال نخستین دستور این جلسه است که با توجه به مطالبات ابتدای سال مقام معظم رهبری در برنامه قرار گرفته است.

دستور دوم
اما از آنجا که یکی از شئون مجمع مشورتی طبق آیین نامه تسریع در تصمیم سازی شوراست سه مورد از دستور جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای بررسی نظرات نهایی احتمالی به جلسه قبل مجمع و این جلسه ارائه می شود. این سه در جلسه 54 مورخ 16/12/1400 نیز شورا ارائه شد که فرصت پرداختن به آن نشد. اولین پیش نویس "شاخص های انتصاب مدیران امور قرآنی" است که کلیات آن در تابستان 1400 در شورا تصویب شده بود و قرار بود با گرفتن نظر نهادهای مرتبط جزئیات آن تکمیل شود. نظر سازمان اداری و استخدامی در این زمینه اخذ شده است.
پیش نویس دوم "نحوه تقسیم مأموریتهای ملی و حاکمیتی دستگاه ها" است که یکی از خروجی های کمیته تحول نظام و ساختار امور قرآنی بعد از بیانیه تحول است که با مشارکت همه دستگاهها تهیه شده است. در این پیش نویس تفکیک وظایف دستگاههای حاکمیتی به شرح ذیل تنظیم شده است:
1- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: هماهنگی، هدایت، استانداردسازی و نظارت بر تولید و عرضه محصولات (کالاها و خدمات) فرهنگی، هنری و رسانهای قرآنی / آموزشهای آزاد تربیت سرمایه انسانی تبلیغی ترویجی قرآنی / صدور مجوز، نظارت و حمایت از مؤسسات مردمی هنری و رسانه ای قرآنی
2- سازمان تبليغات اسلامی: هماهنگی، هدایت، استانداردسازی و نظارت بر دوره های آزاد آموزش عمومی قرآن و تربیت مربی، معلم و مدرس آن / ارزیابی عمومی و تخصصی حفظ قرآن / صدور مجوز، نظارت و حمایت از مؤسسات مردمی آموزشی قرآنی / صدور مجوز چاپ و نشر مصحف
3- سازمان اوقاف و امور خيريه: راهبری اجرای اسناد ملی توسعه وقف قرآنی، توسعه مسابقات قرآنی کشور و طرح ملی حفظ قرآن کریم / فرهنگ‌سازی قرآنی در بقاع متبرکه
4- نهادهای قرآنی دفتر مقام معظم رهبری: سیاستگذاری علمی، استانداردسازی و نظارت عالی بر تولید و عرضه آثار و خدمات مربوط به هنرهای تلاوت و کتابت قرآن مجید و آموزشهای تخصصی آن / ارزیابی تخصصی قرائت قرآن (با تجمیع تشکیلات فعلی در قالب مرکز ملی توسعه تلاوت و کتابت قرآن)
در تبصره ذیل این پیشنهاد آمده است: «فرایندهای اجرایی صدور مجوز وحمایت از مؤسسات و تشکلهای قرآنی مردمی از طریق اتحادیه کشوری مردم نهاد قرآنی صورت می‌گیرد. صدور مجوز مؤسسات مشترک آموزشی و هنری حسب مورد با تصمیم هیئت هماهنگی صدور مجوز توسط یکی از دو دستگاه یا هر دو صورت می‌گیرد».
پیشنویس سوم "مادهواحده تشکیل کمیته هماهنگی سامانه ها" است. متعاقب گردآوری کتاب سال عملکرد قرآنی دستگاه ها در سالهای 98 و 99 سامانهای برای دریافت سیستمی گزارش از دستگاهها در دبیرخانه طراحی شد. هنگام رونمایی از این سامانه در جلسه 53 مورخ 2/9/1400 شورا با تذکر سرپرست معاونت قرآن و عترت، مقرر شد به منظور جلوگیری از هم پوشانی و ساماندهی سامانه های قرآنی کمیته ای تشکیل شود. پس از برگزاری دو جلسه کمیته و تحلیل وضعیت فعلی سامانه های امور قرآنی، ضرورت تشکیل کمیته دائمی برای هماهنگی، نظارت و حمایت از سامانه ها مورد تأکید قرار گرفت و پیشنهاد شد به منظور رصد و پایش، هماهنگی و نظارت، یکپارچه سازی سیستم ها و رفع همپوشانی عملکرد سامانه های ملی دستگاهها و نهادها، افزایش بهره وری خدمات الکترونیکی و جریان‌ برخط ‌داده‌ها و بانک های اطلاعاتی امور قرآنی کشور و تسهیل دسترسی اشخاص حقیقی و حقوقی به خدمات فراگیر قرآنی در ابعاد زیرساختی، فرایندی و مخاطبان «کمیته هماهنگی سامانه های ملی خدمات امور قرآنی» با حضور مسئولین فنی و محتوایی سازمان دارالقرآن الکریم، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآنی، دو نفر متخصص فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل می شود.

دستور سوم
دستور سوم جلسه به بررسی پیشنویس بندهای قرآنی برنامه هفتم توسعه کشور اختصاص پیدا کرده است. این پیشنهاد بر اساس اولویت ها و راهکارهای تحولی مندرج در بیانیه تحول تهیه و ارائه میشود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7