کد خبر: 19445| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۲۳ دی سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۱:۲۹:۰ | تعداد بازدید: ۸۰۹

جلسه 854 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی و با حضور اعضا حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور جلسه سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی 21 دی ماه 1400 تشکیل شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به برگزاری یازدهمین جلسه دوره جدید ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در سه جلسه آغازین شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید، درباره تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی هایی صورت گرفت و پس از دریافت حکم مقام معظم رهبری در 23 آذر، تاکنون چهار جلسه در خصوص سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده است و با تشکیل کارگروه تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگاهی به ظرفیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی در گذشته و ارجاع به بیانات، احکام و پیوست های احکام امام خمینی (ره) و حکیم فرزانه انقلاب اسلامی و با برگزاری 19 جلسه کارشناسی با حضور 15 نفر از اعضاء محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین دو جلسه طولانی شورای معین با حضور اعضا حقیقی و حقوقی ابعاد مختلف این سند مورد بررسی قرار گرفت. در واقع با ارجاع شورای عالی همه جزئیات سند تحول در شورای معین مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. لازم به ذکر است که نشست های نخبگانی، برگزاری همایش علمی و گفتگو و مصاحبه با صاحب نظران متنوع و متعدد برگزار شد تا با توجه به مجموعه نظرات سند تحول شورای عالی تنظیم و تدوین شود. البته همچنان استقرار مصوبه بعد از تایید مقام معظم رهبری، نیازمند تدوینن آئین نامه هایی است که طی 3 ماه آینده فرآیند تدوین و تصویب آن انجام خواهد گرفت.
دکتر عاملی این سند را اساسنامه نهادینه سازیِ شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و تصریح کرد: سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به جایگاه و ماموریت های شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم روابط آن با قوای سه گانه و سایر نهادها و نیز ضمانت های لازم برای اجرایی شدن مصوبات نظر دارد و همچنین بازنگری در شرح وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به متغیرهای جدیدی که به لحاظ فرهنگی در کشور به وجود آمده با رویکرد کار قرارگاهی به معنای اینکه قرارگاه بتواند اقدامات موثری را در حوزه اجتماعی و فرهنگی صورت دهد و مسائل حوزه فرهنگی را که از عمق و دامنه گسترده ای برخوردار است حل کند.
استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: سیاست ها و برنامه های مصوب را باید شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن پیگیری، بر احراز اجرایی شدن آن نظارت کند. درواقع در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرایی شدن و ضمانت حقوقی مصوبات و نیز رابطه شورای عالی انقلاب فرهنگی با قوای سه گانه پیش بینی هایی شده است. ساز و کاری در مصوبه آمده است که کمیسیون تطبیق و همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوای سه گانه تشکیل شود تا بدین صورت مصوبات را با تقسیم کار و هماهنگی قبلی و بعدی دنبال کنند. 
وی عنوان کرد: بودجه سالیانه کشور در حوزه علم و فرهنگ، برنامه های پنج ساله کشور در حوزه علم و فرهنگ از مسیر سیاست های کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می شود و نوعی الزام در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این امر لحاظ شده است. ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بازبینی قرار گرفته است و پیش بینی هایی برای رصد داده های فرهنگی و علمی کشور در سند منظور شده است. بر اساس محتوای این سند شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع اصلی اعتبار سنجی داده های مرجع در حوزه علم و فرهنگ خواهد بود.
دکتر سعیدرضا عاملی از پیش بینی چهار ستاد نظارت و راهبری در حوزه راهبری سند نقشه جامع علمی کشور، حوزه تعلیم و تربیت ، حوزه امور اجتماعی و نیز حوزه مهندسی فرهنگی خبر داد و گفت: این سازو کارها درواقع ظرفیت های اجرایی شدن و پیگیری مصوبات را فراهم می کند. به عنوان مثال سند جامع مهندسی فرهنگی 300 برنامه اقدام در آن پیش بینی شده است که این برنامه های اقدام اگر در قالب نوشتار باقی بماند، اتفاق خاصی نمی افتد. در حوزه تعلیم و تربیت می توان به سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و در این 10 سال یکی از دلایل جدی که این سند اجرایی نشده، عدم راهبری سند و پیگیری اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.
استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به تصویب کلیات و جزییات سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با تصویب سند زمانی را برای اصلاحات اعضاء محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته شده است.  سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند روز آینده جهت تایید نهایی خدمت مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد.
وی سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی را مشتمل بر سه فصل خواند و افزود: فصل اول آن ناظر بر تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی است و فصل دوم آن ناظر بر تحول در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و فصل سوم آن زمینه ها و لوازم اجرایی شدن سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده است که به نظر می رسد با تایید رهبری معظم انقلاب سازوکارهای لازم برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم خواهد شد.
دکتر عاملی گفت: ان شاالله با الهام از ظرفیت های مردمی و نظام اجرایی کشور و همکاری و همدلی بین روسای سه قوه و همچنین نهادهای حوزه علم و فرهنگ شاهد اتفاقات موثر در جهت تقویت علم و فناوری، فرهنگ عمومی، نخبگانی و فرهنگ دینی باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این جلسه نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای هنر به تصویب رسید و براین اساس آقای دکتر محمد حسین ساعی، معاون مربوطه دانشگاه آزاد اسلامی و معاون مربوطه وزارت علوم به عنوان اعضای جدید شورای هنر تعیین شدند. بر این اساس مجددا شورای هنر ادامه کار خواهد داد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7