کد خبر: 19147| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۳ آذر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۲:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۷۱۸

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و نمایشگاه ایران ساخت، گفت: بهترین راه حل مشکل اشتغال، سرمایه‌گذاری در علم و دانش و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.
دکتر محمدعلی زلفی‌گل اظهار داشت: اگر به سرمایه‌گذاری در علم و فناوری توجه کافی شود هم اشتغال عمومی در کشور ایجاد می‌شود و هم نخبگان کشور مجبور به مهاجرت نمی‌شوند؛ زیرا با سرمایه‌گذاری در علم و دانش، بستر اثربخشی دانشمندان و اندیشمندان در کشور مهیا می‌شود.
وی برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری را یک نوع فرهنگ‌سازی در راستای توجه به علم و پژوهش دانست و تاکید کرد: رسانه‌های ما به ویژه صدا و سیما باید در راستای توسعه فناوری داخلی و ساخت محصولات داخل کشور، فرهنگسازی کند و مردم هم بدانند که با صرف هر یک ریال، هزینه خرید محصولات داخلی به اعتبار مالی کشور و حل مشکلات فرزندان خود کمک می کنند.
وزیر علوم تاکید کرد: فرهنگ‌سازی برای علم، دانش و تولید محصولات داخلی، از نوع فرهنگ‌سازی سالم است که تأثیرات دراز مدت خواهد داشت و در این راه باید سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم که در حوزه فناوری سرمایه گذاری کنند و این فرهنگ در کشور ایجاد شود که سرمایه و ثروت مشروع ارزشمند است همانقدر که کار دانشمندان و اهل فرهنگ و اندیشمندان برای کشور ارزشمند است.
دکتر زلفی گل اظهار داشت: اگر ما به اندازه کافی در علم و فناوری سرمایه‌گذاری کنیم؛ از خام‌فروشی منابع نفتی و گازی و خام‌سوزی گاز کشور جلوگیری خواهیم کرد و اینکه امروزه مجبور به خام‌فروشی نفت و خام‌سوزی گاز می‌شویم، نشان‌دهنده این است که به اندازه کافی برای ایجاد فناوری‌های سطح بالا سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.
وی با اشاره به جمعیت ۶۳۰ میلیون نفری همسایگان همجوار ایران گفت: اگر دیپلماسی علمی را در کنار دیپلماسی سیاسی تقویت کنیم یکی از بهترین روش‌های صدور فناوری و محصولات دانش‌بنیان به کشورهای همسایه خواهد بود که هم به لحاظ قدرت دیپلماسی، کشور را کمک خواهد کرد و هم در حل مشکلات اقتصادی موثر خواهد بود.
وی با قدردانی از افرادی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و در زمینه فناوری تلاش می‌کنند و کسانی که برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی همکاری و کوشش می‌کنند گفت: هر حرکتی که برای توسعه فناوری اتفاق بیفتد یک کار جهادی است، زیرا نتیجه آن حل مشکل بیکاری به عنوان عمده ترین مشکل کشور خواهد بود.
دکتر زلفی‌گل در پپیان اظهار امیدواری کرد: شاهد توسعه نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهش و فناوری و ایران ساخت برای توسعه فرهنگ کارآفرینی دانش بنیان در کشور باشیم.
 
گفتنی است، وزیر علوم تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان مراسم افتتاحیه، از غرفه‌های دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در نمایشگاه بازدید کرده و از نزدیک با فناوران، کارآفرینان و صاحبان ایده‌ها گفت و گو کردند.

منبع:اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7