کد خبر: 18850| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۴ آبان سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۵۶:۰ | تعداد بازدید: ۴۰۴

مدیر حوزه های علمیه گفت: در شهرک مهدیه قم طرح های تحولی مختلفی در نظر گرفته شده است که مهمترین آن ها ساخت حدوداً ۱۰ هزار مسکن برای طلاب می باشد؛ حوزه های علمیه استان های مختلف می توانند در این طرح مشارکت داشته باشند و برای طلاب استان های خود در تأمین مسکن در قم تدبیر نمایند.
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در آیین اختتامیه نشست صمیمی و دوره دانش افزایی مدیران مدارس علمیه کشور ضمن تبریک سالروز میلاد امام حسن عسکری علیه السلام، گفت: این اجلاس یکی از نشست های خوب و مبارک و فرصتی برای مطرح شدن پرچمداران خط اول حوزه های علمیه یعنی مدیران آن ها بود.
وی افزود: در این دوره نشست هایی با مدیران و معاونین حوزه در شب ها برگزار شد تا نظرات و مسائل مدیران حوزه های علمیه استان ها شنیده شود.
املاک و اموال حوزه باید به اسم خود این نهاد ثبت شوند
آیت الله اعرافی با مرور بر حوزه های کاری مدیران مدارس علمیه، خاطرنشان کرد: در زمینه منابع انسانی و پشتیبانی که بسیار مهم و وسیع است املاک و اموال حوزه را در حال رصد هستیم تا به نام حوزه ثبت شده و بر همین نام نیز باقی بمانند.
وی حوزه های علمیه را دارای اموال و املاک زیادی دانست و گفت: این اموال به دلایلی دچار آسیب هایی همچون عدم ثبت و ضبط و مدیریت کلان اقتصادی شده اند.
تولید درآمدهای متناسب با شأن حوزه یکی از راهکارهای مدیریت مدارس علمیه است
عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: یکی از راهبردهای ما در زمینه اداره حوزه های علمیه پایه های ثبت و ضبط اموال و املاک حوزه و تولید درآمدهای متناسب با شأن حوزه می باشد.
وی با اشاره به عدم نیاز به افزایش تعداد مدارس علمیه، افزود: باید به جای افزایش تعداد مدارس علمیه به افزایش درآمد آن ها بر اساس اقتضائات و شئون حوزه پرداخت.
اتمام ۳۰۰ پروژه نیمه تمام حوزه های علمیه تا ۲ سال آینده
مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: در تلاش هستیم تا ۲ سال آینده همه ۳۰۰ پروژه نیمه تمام حوزوی که چند سال پیش مشاهده کردیم به اتمام برسند.
وی گفت: در مقوله صیانت می بایست، اقدامات جامعی انجام گیرد؛ هرچند در حدود ۱۵ طرح در این حوزه در دست اقدام است که یکی از آن ها تشکیل شورای دستگاه های صیانتی مرتبط با حوزه می باشد.
آیت الله اعرافی اظهار کرد: ما در قم و سایر استان ها، شورایی داشته باشیم که تا مسئله جدیدی در فضای اجتماعی پیش آمد مردم بتوانند به آن رجوع داشته باشند.
حراست از نهاد روحانیت در کنار تعلیم و تربیت یکی از وظایف مسئولین مدارس است
وی با تأکید بر نقش مستقیم مسئولین مدارس علمیه در تربیت و آموزش طلاب عنوان داشت: علاوه بر این ما مسئول حراست از نهاد روحانیت هستیم و می بایست از زیر بار این مسئولیت نیز شانه خالی نکنیم.
عضو شورای عالی حوزه گفت: مدیران حوزه های علمیه کشور می بایست با مسئولین استان های خود مرتبط بوده و با آنان نشست و برخاست داشته باشند.
وی ادامه داد: در دفتر اجتماعی سیاسی حوزه با سابقه ای حدود ۴ سال، مسائل مربوط به حوزه انقلابی دنبال می گردد و نیاز است مدیران مدارس علمیه ارتباطات مستمری با این دفتر برقرار نمایند.
مدیر حوزه های علمیه تشکیل ستاد حوزوی بحران و مقابله با حوادث غیرمترقبه را جهت انسجام فعالیت های جهادی حوزویان دانست و خاطرنشان کرد: اصل کار در عرصه فعالیت های جهادی خود طلاب و روحانیون هستند، اما این ستاد جهت انتظام بخشی و هماهنگی بین این نیروهای خدوم تشکیل شده است.
وی گفت: حرکات جهادی طلاب نقش مهمی در سرمایه های اجتماعی حوزه های علمیه دارد.
عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: دبیرخانه گروه های جهادی فعال است و در برخی مدارس نیز این گروه ها تشکیل شده اند؛ نهاد روحانیت در قلمروی کمک رسانی به مردم و مقابله با حوادث غیرمترقبه را دو نهاد یعنی ستاد حوزوی بحران و دبیرخانه گروه های جهادی مدیریت می نماید.
تشکیل دبیرخانه مشترک نهادهای آموزشی و تبلیغی حوزوی
وی ضمن بیان اهمیت همگرایی دستگاه های آموزشی و تبلیغی با حوزه های علمیه افزود: حوزه خواهران، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات،جامعة الزهرا، جامعة المصطفی، مرکز خدمات و مرکز مدیریت حوزه های علمیه با تشکیل دبیرخانه ای به دنبال رسیدن به هماهنگی لازم این نهادها هستند.
آیت الله اعرافی اظهار کرد: گروه مشاوران و ستادهای راهبری حوزه یکی دیگر از بخش های مدیریتی و مردمی حوزه های علمیه است؛ تاکنون در حدود ۱۵ جمع و ستاد راهبری در موضوعات کشوری همچون سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سبک زندگی اسلامی و بحران جمعیت شکل گرفته است.
نقد سند ۲۰۳۰ از سوی حوزه
وی گفت: در مورد سند ۲۰۳۰ نقد و تحلیل هایی از سوی حوزه انجام و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.
مدیر حوزه های علمیه از تشکیل دبیرخانه حوزوی گام دوم انقلاب اسلامی خبر داد و عنوان داشت: قطعاً حوزه انقلابی حوزه ای است که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده و به دنبال محقق شدن مطالبات مقام معظم رهبری در این بیانیه می باشد.
وی با اشاره به تشکیل دفتر متون حوزه ادامه داد: این دفتر در چند وقت اخیر در حدود ۵۰ اثر علمی جدید را تولید نموده است.
خبرگزاری حوزه با چند زبان زنده دنیا در حال فعالیت خبری و تحلیلی است
عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: در ساختار آزمایشی جدید ستاد مدیریت حوزه های علمیه، مرکز رسانه و فضای مجازی راه اندازی شد که از جمله فعالیت های آن در قالب خبرگزاری حوزه با درگاه های مختلف در فضای مجازی است؛ این خبرگزاری با چند زبان زنده دنیا در حال فعالیت خبری و تحلیلی می باشد.
ساخت ۱۰۰۰۰ واحد مسکونی برای طلاب/ مدیران استان ها مشارکت کنند
وی افزود: در شهرک مهدیه قم طرح های تحولی مختلفی در نظر گرفته شده است که مهمترین آن ها ساخت حدوداً ۱۰ هزار مسکن برای طلاب می باشد؛ حوزه های علمیه استان های مختلف می توانند در این طرح مشارکت داشته باشند و برای طلاب استان های خود در تأمین مسکن در قم تدبیر نمایند.
آیت الله اعرافی با اشاره به سایر نهادها و ساختارهای راه اندازی شده در حوزه گفت: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه یکی دیگر از مراکزی است که در سال های اخیر راه اندازی شده و می تواند تولیدات خوبی را برای فعالیت های علمی و تبلیغی طلاب و روحانیون در اقصی نقاط کشور داشته باشد.
نسخه جدید رتبه بندی مدارس و مؤسسات حوزوی بزودی منتشر می شود
وی از انتشار نسخه جدید رتبه بندی ۵۰۰ مدرسه و مؤسسه حوزوی خبر داد و بیان داشت: رتبه بندی مدارس علمیه یکی از صد فعالیت دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری حوزه می باشد که به زودی نسخه جدید آن منتشر خواهد شد.
مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مرکز رشد حوزوی به دنبال جمع آوری ایده های فرهنگی طلاب و روحانیون و تبدیل آن ها به محصولات فناورانه می باشد.
برگزاری طرح مطالعاتی با محوریت ده متفکر جهان تشیع
وی در پایان افزود: پیش بینی یک طرح مطالعاتی با محوریت ده متفکر جهان تشیع یکی از برنامه های آتی حوزه زیر نظر معاونت تهذیب خواهد بود.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7