کد خبر: 18416| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۶ مهر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۸:۱۶:۰ | تعداد بازدید: ۶۹۵

همزمان با رونمایی از کتاب زندگینامه جهادگر شهید «امیر مهرداد»، تفاهم‌نامه همکاری سازمان‌های انتشارات جهاددانشگاهی و ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با محوریت همکاری و مشارکت در قالب اجرای طرح‎های فرهنگی در حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی امضا شد.
تفاهم‌نامه همکاری سازمان‌های انتشارات جهاددانشگاهی و ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با محوریت همکاری و مشارکت در قالب اجرای طرح‌های فرهنگی در حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، امیر سرتیپ دکتر سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار سرتیپ دکتر بختیاری رییس دانشگاه علوم انتظامی و دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، خانم پهلوانیان همسر شهید و نجف پور نویسنده کتاب، به امضای دکتر حامد علی‌اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و سرهنگ پاسدار عباس بایرامی رییس سازمان ادبیات رسید و همزمان کتاب زندگینامه جهادگر شهید «امیر مهرداد» رونمایی شد.
 
جهادگران جهاددانشگاهی مبدع دفاع دانش بنیان کشور
دکتر حمیدرضا طیبی در این مراسم بیان کرد: زندگینامه شهید امیر مهرداد را که مطالعه می‌کنیم ما را به حال و هوایی که در قبل از انقلاب داشتیم می برد، زمانی که محصل و دانشجو بودیم، دوران پیروزی انقلاب، تشکیل جهاد سازندگی و بعد هم جهاددانشگاهی و فعالیت‌هایی که در جهاددانشگاهی از سال 1359 تا به امروز انجام شده است.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به این که پیش از انقلاب این باور را داشتیم که گویا کشور ما به لحاظ توسعه علمی و فناورانه به عمد عقب نگه داشته می‌شود و به لحاظ فرهنگی و سیاسی هم به سمت غرب هدایت می‌شد و تحت سیطره غرب بود، اظهار کرد: علت این که به لحاظ علمی و فناورانه به عمد عقب نگه داشته می‌شد این بود که غرب با پیشرفت علمی و فناورانه‌ای که داشت، دیده بود توسعه علمی و فناورانه چقدر میزان در اقتدار دفاعی و نظامی واقتدار اقتصادی موثر است پس طبیعی بود که تمایل نداشته باشد سایر جوامع به این حد از اقتدار با توسعه علم و فناوری برسند.
وی افزود: با روحیه خودباوری که امام(ره) در مردم ایجاد کرد، در بین دانشجویان انقلابی و علاقه مند به پیشرفت و توسعه کشور این بحث مطرح بود که چه کاری باید برای پیشرفت کشور انجام دهیم؟ زیرا با موضوعاتی که آن زمان مطرح بود و می‌گفتند بچه مسلمان‌ها یا نمی‌توانند خودشان مبدع توسعه علمی و فناورانه باشند یا بین دینداری و پیشرفت نمی‌شود تعامل جدی برقرار کرد، این تفکر به وجود آمده بود که چگونه اثبات شود که این مباحث درست نیست و تشکیل جهاد سازندگی شرایط خوبی را به وجود آورد که می‌شود در این حوزه‌ها کار کرد؛ بنابراین در دانشگاه صنعتی شریف و علم و صنعت جهاد سازندگی صنایع توسط همین بچه‌ها تشکیل شد و هدفشان این بود که به صنایع کشور و در رفع مشکلات آن‌ها کمک کنند و شهید مهرداد هم از همان زمان فعالیت خود را شروع کرده بود.
رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: نارضایتی امام(ره) از وضعیت دانشگاه‌ها در بهار ۱۳۵۹ منجر به انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها شد و این فرصت مناسبی بود که سازمان مورد نظر تشکیل شود و در نهایت در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ جهاددانشگاهی با دو هدف بسیار مقدس و بزرگ یعنی توسعه فرهنگی (به عنوان زیرساخت اساسی پیشرفت و توسعه کشور) و توسعه علمی و فناورانه ایجاد شد تا بتواند در حوزه اقتصادی و حوزه دفاعی بنای رفیعی برای پیشرفت و توسعه کشور بسازد.
وی افزود: متاسفانه آغاز فعالیت جهاددانشگاهی مصادف شد با جنگ تحمیلی و طبیعی بود با انگیزه‌هایی که در ایجاد جهاددانشگاهی شکل گرفته بود این نهاد بیشتر به سمتی رفت که در لجستیک جنگ فعالیت کند و در حوزه فنی و مهندسی و تعمیر تجهیزات تقریبا سعی کردیم تمام توانمندی خود را به جنگ اختصاص دهیم و در این زمینه جهاددانشگاهی شریف کارهای بسیار خوبی انجام داد و می‌توان گفت مبدع دفاع دانش بنیان بچه‌های جهاددانشگاهی بودند.
دکتر طیبی با تاکید بر این که ارتباط بسیار خوبی در حوزه دفاعی با نیروهای مسلح داریم و این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم، اظهار کرد: هم در دوران جنگ و هم در دوران بعد از جنگ تمام تلاشمان این بوده است که اثبات کنیم که در کشور امکان حرکت در مرز علم وجود دارد و می‌توانیم علم را به فن تبدیل کرده و فن را در قالب محصول در خدمت توسعه کشور قرار دهیم که کارهای خوبی هم در این زمینه انجام شده است.
رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: با جانفشانی عزیزانی همچون شهید امیر مهرداد بنده به یقین می گویم کشور هیچ مشکلی در زمینه توسعه علمی و فناورانه ندارد به شرطی که به آن‌ها باور داشته باشیم و به موقع اقدام کنیم.
وی افزود: کاری که باید در حوزه علوم انسانی و اجتماعی انجام شود این است که خاطراتی که نوشته می‌شود تبدیل به رمان‌های قوی و مبنای تهیه فیلم شود تا بتوان حال و هوای جنگ و 8 سال مقاومت را به نسل‌های بعد انتقال داد. منابع غنی از دوران دفاع مقدس داریم که می‌تواند تبدیل به فیلم شود و نیاز به انجام این کار داریم و این یکی از حوزه‌هایی است که می‌توانیم دین خود را به شهدا ادا کنیم.
 
همکاری با جهاددانشگاهی برای تبیین ارزش‌های دفاع مقدس
امیر سرتیپ دکتر سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: به دلیل نیاز گسترده‌ای که جامعه ما امروز دارد جنس کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از نوع انتقال پیام و انتقال واقعیت دفاع مقدس به نسل جدید و نسل‌های آینده است و بدون تحریف گفتمان پیروزی و گفتمان اسلام اسلام ناب و اسلام عاشورا و اسلام کربلا است به همین دلیل انقلاب اسلامی ما با گفتمان پیروز شد و دفاع مقدس ما با این گفتمان انجام شده به پیروزی رسید.
وی افزود: امام(ره) دفاع مقدس را با همین گفتمان هدایت کرد. گفتمان دفاع مقدس به دلیل این که مقابله با تجاوز و حمله صدام بود به یک گفتمان عدالت محور و حقیقت محور تبدیل شد و توده‌های مردم با جان و دل پیام امام(ره) را دریافت کردند و به دفاع از کشورشان پرداختند و در نتیجه دفاع مقدس مردم محور شد.
دکتر سهرابی تصریح کرد: امام(ره) جنگ را مردم محور کرد و سیل مردم به جبهه و جنگ آغاز شد و این گفتمان در مقابل توطئه‌های امریکا علیه انقلاب و کشورمان موثر واقع شد.
وی ادامه داد: رسالت اصلی بنیاد گفتمان سازی پیرامون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و ما ناچاریم در نسل پنجم و برای جوانان نمود گفتمان دفاع مقدس را مجدد مطرح کنیم؛ چراکه نجات دهنده کشور ما گفتمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. در گفتمان دفاع مقدس اتحاد، یکپارچگی، فرماندهی امام و از خود گذشتگی مردم بود واین‌ها گفتمان‌هایی است که امروز لازم است دوباره به گفتمان دفاع مقدس مراجعه کنیم، اگر این کار را نکنیم کشور و بخش اجتماعی کشور و اجتماع و جوانان در این راه خودش را پیدا نخواهند کرد و به انحراف می‌رود.
جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد: تبیین ارزش‌های دفاع مقدس با روش جدید برای جوان‌ها لازم و واجب است و باید برای نظام جمهوری اسلامی ایران این کار را انجام دهیم. بنیاد آمادگی دارد که در راستای این موضوعات با جهاددانشگاهی همکاری تنگاتنگ داشته باشد.
 
موفقیت جهاددانشگاهی در مشارکت با نیروهای مسلح
در ادامه سردار سرتیپ دکتر بختیاری رییس دانشگاه علوم انتظامی اظها ر کرد: دو نکته در مورد دفاع مقدس وجود دارد که به تعبیر مقام معظم رهبری دفاع مقدس گنجینه است، این گنجینه را هم باید حفظ کرد و هم از گوهرهای گران بهای این گنجینه باید استفاده کرد.
وی افزود: تلاش‌های زیادی درسال‌های گذشته صورت گرفته تا بتوان از تجارب و دستاوردهای دفاع مقدس بهره کامل برد که در بخش‌هایی موفق بودیم در بخش‌های موفق نبودیم.
دکتر بختیاری بیان کرد: یکی از موضوعاتی که حضرت امام (ره) در فضای دفاع مقدس از آن استفاده کردند و یک استراتژی را محک زدند، اعتماد به مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردم بود، یعنی یک مدل دفاعی مبتنی بر استفاده از ظرفیت داخلی و تکیه بر توانمندی مردم را امام(ره) محک زدند و موفق شدند.
وی افزود: نیاز اصلی کشور ما در حال حاضر مدیران چالاک و خستگی ناپذیر است تا به توفیق برسد. هر نظام و مدیریتی که از این مؤلفه‌ها استفاده کنند به نتیجه خواهد رسید.
رییس دانشگاه علوم انتظامی گفت: جهاددانشگاهی کارهای بسیار مهمی را در مشارکت با نیروهای مسلح انجام داده و موفقیت‌های بسیار بالایی کسب کرده است.
 
نشر و ترویج ادبی دفاع مقدس توسط جهاددانشگاهی
دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این مراسم اظهار کرد: در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اقدامات متعددی را در خصوص دفاع مقدس انجام می‌دهیم که یکی از آن‌ها کارهایی است که در سازمان انتشارات و در حوزه نشر و ترویج ادبی این رویداد انجام می‌دهیم.
وی افزود: از جمله این اقدامات کارهایی است که واحدهای جهاددانشگاهی انجام می‌دهند به ویژه واحد خوزستان و واحد آذربایجان شرقی که دبیرخانه دائمی شهدای جهاددانشگاهی به مناسبت 27 دی ماه در آنجا قرار دارد، کارهای خوبی را در خصوص ترویج فرهنگ دفاع مقدس انجام می‌دهد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: در خبرگزاری ایکنا سرویسی به عنوان جهاد و مقاومت فعالیت می‌کند و اعتقاد داریم که فرهنگ جهاد و مقاومت باید ترویج پیدا کند و نسل جدید با این موضوع آشنا شوند. شهادت «علی لندی» نشان می‌دهد که کماکان جوانان و نوجوانان ما به موضوع ایثار و شهادت اهمیت می‌دهند. یکی از کاری که در معاونت فرهنگی و سازمان انجام می‌شود برگزاری مسابقات مناظره است که گزاره‌های متعددی رو در خصوص دفاع مقدس و ارزش‌های دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و مقاومت داریم.
وی با بیان این که در خبرگزاری ایکنا، ایسنا و سیناپرس ما به دوموضوع تکریم خانواده شهدا و ایثارگران و فرهنگ‌سازی در خصوص جهاد و مقاومت می‌پردازیم، گفت: در کنار نشست‌های تخصصی که ما از آن‌ها استقبال می‌کنیم نیاز داریم که نسل دهه 80 در کنار کسانی که از نزدیک با موضوع دفاع مقدس آشنا بودند و حضور داشتند این تجربیات را دریافت کنند.
دکتر علیزاده با اشاره به این که ما نشست‌های تخصصی متعددی را در طول سال با موضوع دفاع مقدس برگزار می‌کنیم و یکی از آن‌ها بحث نظرسنجی و افکار سنجی است، افزود: یکی از نظرسنجی‌ها که ما در بهمن ماه سال 1390 تا 1391 بین جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال انجام دادیم این بود که «اگر کشورم مورد حمله نظامی قرار گیرد حاضرم برای دفاع از آن اقدام نمایم؟» که به صورت حضوری انجام شد و 70 درصد کسانی که در نظرسنجی حضور داشتند گفته بودند حضور پیدا می‌کنند.
وی تصریح کرد: در کنار این رونمایی می‌توانیم اقدامات مشترک دیگری را براساس کارهای علمی انجام دهیم و این آمادگی را داریم و امیدوارم این جلسه شروع و فتح بابی برای ادامه فعالیت‌ها شود.
 
دستاوردهای انسانی یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی جهاددانشگاهی است
در ادامه دکترحامد علی اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی اظهار کرد: دستاوردهای جهاددانشگاهی در طول چهار دهه حیاتش دستاوردهای متعددی بوده و این نهاد هم دستاوردهای علمی و فناورانه و هم آموزشی و فرهنگی داشته است. به نظرم می‌رسد که یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی جهاددانشگاهی دستاوردهای انسانی بوده و پرورش نیروهای جهادگر و انسان طراز انقلاب اسلامی و انسان مجاهد که حال این‌ها را می‌توان در همین شهدای جهاددانشگاهی یعنی شهید امیر مهرداد و امثال ایشان و مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی و خیلی افراد دیگری که انصافا می‌شود این ویژگی را برایشان برشمرد، دید.
وی افزود: معرفی این شخصیت‌ها و معرفی این دستاوردها حتما یک ضرورت است. روایت تاریخی مجاهدت‌ها، تلاش‌های صادقانه و مؤمنانه یک ضرورتی است که در حوزه معاونت فرهنگی و در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی این کار را شروع کردیم و جلد اول از این روایت اختصاص پیدا کرد به شهید بزرگوار شهید امیر مهرداد که از اعضای جهاد‌دانشگاهی صنعتی شریف بودند و در زمان حیات خود خدمات علمی و فناورانه داشتند.
دکتر اکبرزاده ادامه داد: امضای این تفاهم نامه باعث خواهد شد که ما بتوانیم پاسدار ارزش‌ها و افتخارهایی که در دوران دفاع مقدس آفریده شد باشیم. مهم‌ترین چیزی که در این تفاهم نامه به آن توجه داریم حمایت از پایان نامه و طرح‌هایی پژوهشی در حوزه ادبیات و دفاع مقدس است.

منبع:روابط عمومی جهاددانشگاهی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7