کد خبر: 18026| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۲۹ مرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۳:۰:۰ | تعداد بازدید: ۷۱۸

رییس سازمان جهاد دانشگاهی با اشاره به وجود انواع موازی‌ کاری ها، تداخل کاری و تعدد مسوولیت در نظام ملی نوآوری و فناوری کشور، تبدیل روان علم به فناوری و ثروت را در گرو عارضه‌یابی و اصلاح‌ صحیح این نظام دانست.

ر این خصوص می گوید: جهاد در حوزه های پزشکی شروع خوبی در فناوری های نوین همچون بیماری های ناعلاج و سرطان، ژن درمانی و ویروس درمانی و استفاده از سلول های کشنده طبیعی بدن در درمان سرطان داشته است.
طیبی افزود: محققان جهاد برای درمان تومورهای مغزی با استفاده از سلول های کشنده طبیعی، سلول های را برای بدن افرادی که به دلیل ژن معیوب یا پایین بودن سیستم ایمنی بدن دچار تومور مغزی شده اند، تربیت کرده اند.
وی افزود: طبق این پروژه تحقیقاتی، روی سلول های ضعیف بیمار کار می شود و آن را قوی و در بدن بیمار تکثیر می کنند که این سلول ها بروند سراغ سلول های توموری و آنها را هدف گیری و از بین ببرند که این کار در همکاری بین موسسه رویان و دانشگاه علوم پزشکی تهران و گلستان پیگیری و انجام شده است.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: فاز اول روی پنج بچه دارای تومور مغزی انجام و نتایج مثبت بود، وقتی شیمی درمانی می کنیم کل بافت های اطراف آسیب می بییند اما در این روش با استفاده از فناوری نوین، سلول کشنده مستقیم به بافت توموری هدایت و از بزرگ شدن تومور جلوگیری می شود.
وی می گوید: البته شروع پژوهش های حوزه پزشکی پرهزینه است مانند کاری که برای درمان سرطان خون انجام شده است به طوری که با تولید سلول و قرار دادن آن روی گلبول های سفید سلول های سرطانی هدف قرار گرفته و از بین می روند.
طیبی افزود: این کار در دنیا خیلی محدود و گران انجام شده است.  به طوری که هزینه درمان یک بیمار ۳۷۰ هزار دلار تمام می شود، چراکه این دارو به صورت خاص و بر اساس ژن بیمار تولید می شود.
وی افزود: ما در ادامه کار سلول درمانی و استفاده آن در درمان های مختلف خوب جلو رفته ایم؛ به عنوان مثال برای درمان ناباروری های خیلی سخت مربوط به زنان مسن که دیگر تخمدان و رحم آنها مقداری پیر شده است، با سلول های بنیادی حالت جوانی به آنها دست می دهد که مشکل ناباروری آنها رفع می شود.
طیبی با اشاره به قرار گرفتن نام پژوهشگاه رویان در فهرست ۱۰ موسسه برتر جهان در حوزه تولیدات علمی درمان ناباروری تاکید کرد:  ۹ مرکز درمان ناباروری در کشور وجود دارد، اما ۵۰ درصد سیکل درمان ناباروری در کشور توسط جهاد دانشگاهی انجام می شود که نشان دهنده روحیه جهادی جهادگران این نهاد انقلابی است.
اما پژوهشگران جهاد دانشگاهی در طول سال های گذشته در عرصه کشاورزی و تولید انواع گیاهان دارویی دستاوردهای شایسته و قابل توجهی داشته اند.
اصلاح نژاد دام سبک، تولیدخارج رحمی جنین منجمد تعیین جنسیت شده دام سنگین، تولید بذور هیبریدی سبزی و صیفی، تولید آفت کرم درختان، اصلاح و بهبود ویژگی مواد غذایی، تولیدرنگ های طبیعی و خوراکی مورد استفاده در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی، تولید واکسن های پرکاربرد در صنعت پرورش ماهی، تولید بچه ماهی سی باس جهت پرورش در قفس، کشت بافتو تکثیر گیاهان دارویی، تولید نیمه صنعتی نوعی ریزجلبک به عنوان مکمل غذایی دام و طیور و آبزیان‌ و تولید قارچ های خوراکی تنها بخشی از این دستاوردها به شمار می رود.
 
 

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7