کد خبر: 17526| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۴:۱:۰ | تعداد بازدید: ۷۸۲

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از ربات ایران‌ساخت جراحی سینا، بر توان بالای متخصصان ایرانی تاکید کرد و گفت: این کار سرآغاز یک حرکت جدی و فناورانه در حوزه پزشکی است.
از ربات بومی سازی شده جراحی از راه دور سینا که با یک سوم قیمت ربات های مشابه خارجی طراحی و تولید شده است با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری آزمایش های لازم انجام شد.
امروز در این بازدید، تست های از راه دور این ربات بر روی نمونه حیوانی از فاصله ۷ کیلومتری برای نخستین بار در کشور انجام شد. این اختراع ایرانی در کشورهای اروپایی و آمریکا ثبت شده است.
 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این بازدید همچنین گفت: این فناوری را شروع یک حرکت جدی در کشور می دانیم و امیدواریم هر چه زودتر تست های حیوانی آن با موفقیت به اتمام برسد و وارد تست های انسانی شود.
ستاری افزود: این نوع از جراحی، خطاها و مشکلات جراحی های معمولی را ندارد. نواقصی چون لرزش دست و خطاهای انسانی‌ که می تواند ربسک جراحی ها را کاهش دهد.
رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این سامانه به جراح اجازه می دهد تا در شرایطی که انتقال بیمار خطرناک و سخت است، جراح از هزاران کیلومتر دورتر این جراحی را انجام دهد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه امیدواریم تا یک سال دیگر تست های حیوانی به پایان برسد، گفت: پس از آن وارد فاز بالینی انسانی می شویم تا نتیجه این کار بزرگ در نظام بهداشت و درمان نمود یابد.
ستاری همچنین بیان کرد: این کار یک نوآوری بزرگ و قابل توجه در جراحی های پزشکی محسوب می شود. امیدواریم به زودی این کار توسعه یابد.
 
ربات جراحی از راه دور سینا چه می کند
دی ماه سال ۱۳۹۲، پروژه ساخت یک سامانه عملیاتی جراحی رباتیک با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد که به نام پرآوازه دانشمند بزرگ تاریخ کشورمان، بوعلی سینا، نام «سینا» بر آن قرار گرفت.
سامانه جراحی رباتیک سینا شامل دو بخش اصلی کنسول جراحی از راه دور و رباتهای جراح مستقر بر بالین بیمار می شود.
ربات جراحی سینا دارای ۱۶ مفصل مجهز به موتور الکتریکی است که قادر است ظریفترین عملهای جراحی را انجام دهد. کنسول جراحی شامل مانیتور، دو ربات راهبر و پدالهای هدایت زیرپایی است که جراح با نشستن در پشت کنسول، تصاویر ارسال شده از ناحیه عمل را مشاهده و ابزارهای جراحی و دوربین تصویربرداری را به صورت از راه دور هدایت می کند. 
از سوی دیگر سه ربات پیرو شامل دو ربات حامل ابزار و یک ربات تصویربردار که در بالین بیمار مستقر شده اند، اجرای دستورات جراح را بر عهده دارند. در طی عمل، ربات تصویربردار که به وسیله جراح کنترل می شود، تصویر ناحیه عمل را در کنسول جراحی در اختیار جراح قرار می دهد و حرکات دستان جراح توسط رباتهای راهبر دریافت شده و با حذف لرزشها و مقیاسگزاری به رباتهای پیرو انتقال می یابند تا با دقت بالا، در ناحیه عمل اجرا شوند. 
سامانه جراحی رباتیک سینا پس از طی آزمونهای فنی و عملکردی، در تستهای حیوانی مورد ارزیابی قرار گرفت. از جمله عملهای بسیار متداول که با استفاده از این سامانه روی گوسفند زنده (در حالت بیهوشی کامل و در اتاق عملی مشابه اتاق عمل انسانی) انجام شده است، عمل جراحی لاپاروسکوپیک کوله سیستکتومی یا همان برداشتن کیسه صفرا از طریق سه شکاف پنج میلی متری روی شکم حیوان بوده است.
 

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7