کد خبر: 17514| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۴:۱۵:۰ | تعداد بازدید: ۶۰۴

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ادامه سفر یک روزه کاشان از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان بازدید کرد. علی آقا محمدی مشاور اقتصادی دفتر رهبری نیز در جریان بازدید وی را همراهی کرد.
دکتر ستاری در بازدید از شرکت های دانش بنیان کاشان ضمن تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت ها و مشکلات محلی، گفت: شرکت های خلاق و دانش بنیان باید بیش از هر چیزی بر روی ارائه راه حل فناورانه برای مشکلات پیرامونی و منطقه ای متمرکز شوند.  تلاش شرکت های دانش بنیان کاشان برای ارائه راه کار در این زمینه ستودنی است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این زمینه از هیچ حمایتی فرو گذار نخواهد کرد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: هر بار که به شهر کاشان می آیم روند پیشرفت شرکت های دانش بنیان، خلاق و استارتاپ ها مشهود است. در حال حاضر بیش از ۷٠٠٠ شرکت دانش بنیان و خلاق وجود دارد و باید تلاش کرد تا  تا تعداد شرکت های خلاق و دانش بنیان این ناحیه نیز افزایش یابد. 
رونمایی از سامانه و دستگاه تصفیه پس آب و آب شیرین کن برای مصارف صنعتی
ستاری در بازدید این سامانه گفت: در زمینه فناوری آب و استحصال آب نیز زمینه گسترده ای برای فعالیت شرکت های دانش بنیان وجود دارد.  در زمینه تولید آب شیرین کن در ابتدا زمزمه ها و تردید های در مورد  توان فعالان جوان و فناور کشور وجود داشت،  در ادامه اما ما به فناوری ها و سامانه های تصفیه پس آب و آب شیرین کن به روش های خاص دست یافتیم که برخی از آنها در دنیا بی نظیر یا کم نظیر است. 
رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق کشور افزود: تلاش کردیم تا پروژه رصدخانه ملی ایران  هر چه زودتر به نتیجه برسد،خوشبختانه عملیات ساخت ونصب تلسکوب در این طرح به پایان رسیده است و به زودی توسط ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران افتتاح می شود.
 
قالب ریزی چدن های پیشرفته
شرکت دانش بنیان کامپوزیت آسیا اولین میزبان ستاری در شهرک بود.
این شرکت یکی از بزرگ ترین تولید کننده گان انواع قطعات کامپوزیتی FRP/GRP به همراه محصولات تبدیلی کامپوزیتی در ایران است. 
 محصولات این شرکت با بکارگیری  فعالان دانش بنیان و تکنولوژی بالای پالتروژن تولید می شود.
 انواع  پروفیل های کامپوزیتی، عنصر مقاوم  فیبر نوری،  انوا گیریتینگ های پالترود،  میلگرد عاج دار،  انواع سینی کابل های کامپوزیتی و دیگر محصولات پیشرفته در این واحد دانش بنیان تولید می شود. 
صنایع نفت و گاز از جمله اصلی ترین مشتریان شرکت دانش بنیان کامپوزیت آسیا  هستند.
این مجموعه با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حال تحقیق برای بومی سازی طیف گسترده تری از محصولات فناورانه است. 
 تولید الکتروموتورهای ایران ساخت
شرکت دانش بنیان ایسکرا اتو الکتریک ایران نیز محصولات، مشکلات و توانمندی های خود را با معاون علمی فناوری رئیس جمهوری و هیئت همراه در میان گذاشت.
 این شرکت در زمینی به مساحت 25000 مترمربع احداث شده  است و سازنده قطعات و محصولات مورد استفاده در صنعت خودرو سازی است. 
استارت و دینام خودرو، از جمله اصلی ترین محصولات این مجموعه هستند. 
ایسکرا موفق به صادرات به روسیه شده است و با تشکیل یک واحد r&d از جوانان دانشگر،  در حال تنوع بخشی به سبد محصولات دانش بنیان است. 
چند قطعه و تجهیزات مربوط به، اتومبیل در این مجموعه با استفاده از پرینتر سه بعدی تولید می شود. 
 
موتور برقی مدرن و نوع خاصی از گیربکس استارت azd،  جدیدترین محصولات شرکت هستند که نمونه سازی شده اند و در لبه تجاری سازی قرار دارند. 
 
شرکت دانش بنیان ایسکرا اتو الکتریک ایران همچنین یک سالن طراحی تخصصی راه اندازی کرده است.  
بومی سازی محصولات سابقاً وارداتی 
فعالان فناور شرکت دانش هامون نایزه، به عنوان آخرین شرکت دانش بنیان مورد بازدید با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری دیدار کردند.
این مجموعه یکی از بزرگترین تولید کنندگان چدن نشکن در خاورمیانه است. 
شمش فولادی و آلیاژی، پایه برق مخروطی و استوانه ای ، پایه روشنایی، لوله چدن نشکن با اتصالات ضد زلزله،  لوله جداره نازک، قطعات ریخته گری از جمله محصولات شرکت هستند.
هامون نایز برخی از محصولات وارداتی را نیز برای اولین بار در کشور بومی سازی کرده است.
پودر داخل قاب مخصوص تولید لوله های چدن نشکن و پودر پوشان سرامیکی مورد استفاده واحد قطعه ریزی، از جمله محصولات جدید و بومی شده شرکت دانش بنیان هامون نایزه است.
پس از بازدید از توانمندی های این مجموعه، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم نامه تامین آب کویر هامون،  میان شرکت دانش بنیان هامون نایزه،  شرکت آلیاژ گستر هامون،  شرکت شهرک های صنعتی اصفهان  و شرکت آبفا کاشان به امضا رسید. 
بر اساس این تفاهم نامه شرکت های دانش بنیان از طریق چدن های نشکن ایران ساخت که کمترین هدر رفت آب را دارند برای انتقال آب، همکاری خواهند کرد.
مدیریت این شرکت همچنین از آمادگی مجموعه تحت مدیریتش برای همکاری در جهت استخراج آب های ژرف سخن گفت.
طرح های این شرکت از ظرفیت اشتغالزایی مستقیم برای ۱٠٠٠ نفر برخوردار است.
شرکت دانش بنیان هامون نایزه توسط گروه صنعتی مشفق تاسیس شده است.
افتتاح پروژه بازچرخانی
سامانه بازچرخانی و انتقال پساب دستگاه های نمک زدایی (ro) با استفاده از فناوری های نوین، نیز توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره برداری رسید.
بسیار از دستگاه های تصفیه صنعتی خود دارای پسابی هستند که علی رغم تصفیه اولیه برای محیط زیست مضر می باسند.
این سامانه  پساب را به شکل کامل پالایش می کند و برای استفاده مجدد، به چرخه صنعت باز می گرداند.
ظرفیت سالانه این سامانه ۶۵٠٠٠ متر مربع است و در فازهای بعدی امکان افزایش ظرفیت را دارد.
شرکت های آلیاژ گستر،  فولاد گالوانیزه،  فاز ۱ و ۲ شهرک صنعتی امیر کبیر و  نیروگاه سیکل ترکیبی کاشان از جمله اولین  استفاده کنندگان این سامانه پیشرفته هستند.
بازدید از رصدخانه ملی
در آخرین مرحله از سفر بازدید از کاشان، محمدجواد لاریجانی رئیس بنیاد پژوهش های بنیادی و علی آقا محمدی مشاور اقتصادی رهبر فرزانه انقلاب، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری را در مسیر بازدید از رصد خانه ملی، همراهی کردند.
پروژه احداث این رصد خانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به پایان رسیده است.
منجمان و اپراتورهای اتاق کنترل رصدخانه در ابتدا نحوه کارکرد رصدخانه ملی را برای بازدید کنندگان شرح دادند. 
گنبد،  تلسکوپ،  ابزار رصدی،  سیستم کنترل تلسکوپ از اتاق کنترل رصدخانه مدیریت می شود. 
منجمان در این اتاق، لیست اجرام آسمانی مورد نظرشان را در این سامانه بارگذاری می کنند و در طی یک بازه زمانی مشخص فرایند رصد صورت می گیرد. تلسکوپ های مختلفی با قطر دهانه و عدسی مختلف، در این مجموعه استقرار یافته است.
بسیاری از سامانه ها و سیستم های رصد خانه به صورت خودکار خدمت رسانی انجام می کنند. رصد گرهای سراسر کشور امکان استفاده از ظرفیت های این مرکز را دارا هستند. 
تا کنون بیش از ۵۵٠٠٠ نفر از منجمان حرفه ای و آماتور و سایر علاقه مندان از ابتدای شروع استقرار سامانه تلسکوپی از این رصدخانه دیدار کرده اند. پیش بینی می شود پس از افتتاح رسمی توسط ریاست جمهوری، تعداد استفاده کنندگان به ویژه در میان قشر جوان و دانشجـو  به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یابد.
 

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7