کد خبر: 17399| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۲ خرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۲:۲۰:۰ | تعداد بازدید: ۳۵۰

رئیس جمهور با اشاره به گذشت حدود 16 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و تلاش های انجام شده در راه مقابله با این بیماری، گفت: اقدامات انجام شده در این راه و موفقیت های بدست آمده بسیار بزرگ و افتخار آمیز است که جای قدردانی دارد اما نمی دانم چرا این روزها زبان تشکر دچار لکنت عجیبی شده و زبان تحریف و تخریب به راه افتاده است.
 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با تشریح اقدامات و تلاش های انجام شده از ابتدای شیوع کرونا در کشور و موفقیت های بدست آمده در طول این مدت، گفت: امروز در زمینه تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با این بیماری روی پای خود ایستاده ایم و کمبودی نداریم.
دکتر روحانی با بیان اینکه امروز به راحتی می توانیم روزانه 150 هزار اقدام تشخیصی انجام دهیم، گفت: این اقدامات و تلاش ها جای تشکر و قدردانی دارد اما برخی فکر می کنند اگر از دولت یا وزارت خانه ای تشکر و تعریف کنند برایشان دردناک است، حداقل از مردم، پزشکان و پرستاران و مدافعان سلامت تشکر کنید.
رئیس جمهور در این زمینه به طرح تحول سلامت به عنوان یکی از اقدامات افتخار آمیز دولت تدبیر و امید اشاره کرد و با بیان اینکه کار دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه سلامت در تاریخ کشور بی نظیر بوده است، گفت: دنیا از اجرای این طرح بزرگ در ایران حیرت کرد اما من تعجب می کنم که چرا بعضی ها نمی توانند طرح تحول سلامت را بفهمند.
رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت معصومه (ع) و روز دختر گفت: برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد که پسران و دختران با یک عدالت واقعی دینی و اسلامی در این جامعه با هم زندگی می‌کنند، چه از لحاظ علم و دانش و اطلاعات، چه از لحاظ نقش سیاسی که باید در جامعه داشته باشند که یک نمونه آن مسأله انتخابات و رفتن پای صندوق است.
دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه امروز بیشتر باید از خدمات و اقدامات یک ملت بزرگ در مقابله با پاندمی کرونا تشکر کنیم، گفت: در طول این مدت کار بزرگی در کشور انجام شده است. در آغاز مواجه شدن با این ویروس خطرناک هیچ ابزار و امکانات و کیت تشخیصی نداشتیم اما بحمدالله در زمان کوتاهی توانستیم امکانات و تجهیزات لازم را در داخل تولید و تامین کنیم.
رئیس جمهور اظهار داشت: همه دیدیم که در کشورهای مختلف از جمله کشورهای صنعتی و بزرگ با شیوع این بیماری چه وضعیتی در تامین تجهیزات بهداشتی و مواد شوینده به وجود آمد اما در ایران حتی یک روز وضعیت غیرعادی در زمینه تولید، تامین و توزیع لوازم بهداشتی و شوینده پیش نیامد و حتی تجهیزات پزشکی مثل دستگاه های اکسیژن ساز به سرعت به اندازه کافی تولید و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در طول 16 ماه گذشته در زمینه تخت بیمارستانی دچار کمبود نشدیم، تصریح کرد: در حیرتم از آنهایی که راجع به کرونا گاهی الفاظ نادرست و غیردقیق بکار می‌برند. همه دیدیم که در کشورهای اروپایی بیماران در فضای باز بیمارستان ها نگهداری می شدند و اگر در ایران یک مورد چنین اتفاقی افتاده بود، تمام رسانه های ضدایرانی آن را در بلندگو فریاد می کردند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این مدت نه تنها برای مبتلایان به کرونا دچار کمبود تخت نشدیم، بلکه بستری بیماران دیگر نیز به هیچ وجه دچار اختلال و تاخیر نشد و این کار بزرگ و عظیمی بود که در سایه اجرای طرح تحول نظام سلامت ممکن شد.
دکتر روحانی با بیان اینکه تعجب می‌کنم بعضی‌ها طرح تحول سلامت را نمی‌توانند بفهمند، گفت: اجرای این طرح در ایران، دنیا را دچار تعجب کرد و ده‌ها رهبر دنیا به خود بنده گفتند شما چطور توانستید این کار را بکنید. کشورهای بزرگ نتوانستند این کار را بکنند که سهم بیمار از هزینه های درمانی تا این حد کاهش یابد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کار دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه سلامت در تاریخ ایران بی‌نظیر بوده است، اضافه کرد: در ابتدای دولت یازدهم حدود 90 هزار تخت بیمارستانی داشتیم که این تعداد تا پایان دولت دوازدهم به حداقل 160 هزار تخت افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر همه 90 هزار تخت موجود از گذشته نیز به شکل اساسی بازسازی و نوسازی شده است.
دکتر روحانی اظهار داشت: اقدام مهم دیگر انجام شده در جریان اجرای طرح تحول سلامت حضور واقعی کادردرمان متخصص در مراکز دورافتاده کشور بوده است که از تامین تجهیزات بیمارستانی هم اهمیت بیشتری دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه در مخیله بنده خطور نمی کرد که کسی درباره برجام و خدمات آن، انقلاب دیجیتال و طرح تحول سلامت شک و تردید کند. تصریح کرد: البته در بقیه چیزها هم تحولات بزرگ رخ داده است، اما این 3 موضوع از واضحات و بدیهیات بود اما در این ایام می‌بینیم که عدالت و انصاف و بیان واقعیت، جای خود را به تحریف و تغییر و آمار غلط و دروغ داده است.
دکتر روحانی همچنین از تلاش های بخش صنعت در دوران کرونا نیز قدردانی و خاطرنشان کرد: دیدید که فقط یکی دو روز قطعی برق چه مشکلاتی ایجاد کرد. خیلی مهم است که تامین برق، بنزین و گازوئیل دچار وقفه نشود و این دولت اجازه نداد چنین اتفاقی بیفتد.
رئیس جمهو گفت: از ابتدای شیوع کرونا بخش تولید کشور حتی یک روز دچار وقفه نشده و پروتکل های بهداشتی نیز به شکل قابل قبولی از سوی صنایع رعایت شد و شاهد کمترین آمار ابتلا و مرگ و میر در کارخانه ها و صنایع بزرگ بودیم. همچنین بخش هایی که باید پشتیبانی مالی از بخش صنعت و تولید انجام می دادند نیز بدون وقفه در این مدت کار خود را انجام داده اند.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید از خدمات مدافعین سلامت که از روز اول شیوع کرونا در کشور با وجود همه سختی ها بخصوص فقدان تجربه برای نحوه مواجهه موثر با این بیماری حتی یک روز خط مقدم مبارزه با این بیماری را خالی نکردند قدردانی کنیم، افزود: شهدای عزیز سلامت و همه زحمت کشان بخش سلامت کشور برای ما بسیار عزیز و محترم هستند.
رئیس جمهور اظهار داشت: از سوی دیگر نقش مقام معظم رهبری، مراجع، علما و حوزه‌های علمیه در موفقیت اجرای پروتکل های بهداشتی بسیار مهم بود. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند من خودم تابع مصوبات ستاد ملی کرونا هستم، باعث تقویت ستاد شد و اقدامات ایشان مثل برگزاری روضه ماه محرم به تنهایی، نشان دهنده پایبندی عمیق ایشان به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بود. مراجع و علما نیز در این زمینه کاملا همراهی و کمک کردند.
دکتر روحانی همچنین کیفیت و تعهد دولت به اطلاع رسانی دقیق درباره بیماری کرونا را دقیق و به موقع توصیف و تصریح کرد: چه اعلام ورود ویروس کرونا به کشور و چه پس از آن اعلام آمار و ارقام مربوط به بیماری و آثار آن، کاملا دقیق و منظم و بدون هیچ مسامحه ای انجام شده است.
رئیس جمهور اطلاع رسانی شفاف در همه زمینه ها را از دیگر افتخارات بزرگ دولت تدبیر و امید عنوان و خاطرنشان کرد:  شفافیت هم از دیگر خصوصیات عملکرد دولت بوده که قابل انکار و تردیدافکنی نیست. ایجاد دولت الکترونیک، ایجاد سامانه های متعدد مثل سامانه تجارت و امثال آن از اقدامات درخشان دولت تدبیر و امید است.
دکتر روحانی در ادامه افزود: دولت برای تصویب لوایح تعارض منافع . مبارزه با فساد نیز خیلی اصرار کرد اما این لوایح در مجلس دهم رسیدگی نشدند و در مجلس یازدهم هم که دوباره دولت آنها را به مجلس ارسال کرد نیز شاهد هستیم که خاک می خورند.
رئیس جمهور درباره واکسیناسیون نیز گفت: زمانی که اولین واکسن ها درحال استفاده در برخی کشورها بود، از آنجا که هیچ واکسنی به طور کامل مراحل تحقیقاتی خود را سپری نکرده بود برای استفاده از آنها به اطمینان نرسیدیم. اما به محض ایجاد اطمینان برای خرید واکسن اقدام کردیم که البته برخی مشکلات مانع از این شد که واکسن تا به حال به اندازه کافی در اختیار ما قرار گیرد، اما همه تلاش خود را به کار گرفته ایم تا چه از طریق واردات و چه از طریق تامین از داخل روند واکسیناسیون برابر سند ملی واکسیناسیون تسریع شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه ایران در جدول آمار مرگ و میر در اثر کرونا در جایگاه 51 جهان است، اظهار داشت: اینکه با وجود تحریم ها در میان کشورهای پیشرفته چنین جایگاهی کسب کرده ایم نشان می دهد که کار عظیمی در مبارزه با کرونا انجام شده که شایسته قدردانی است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7